Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Call 'em Boer:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 18 januari 2009, 20:20:50 ---
--- Citaat van: Call 'em Boer op 18 januari 2009, 13:25:11 ---Op de Linge zaten tijdens de vorstperiode behalve de gewoonlijke wilde eenden ook kuif- en tafeleenden, maar ook: een paar erg kleine eendjes die ik eerst voor late jonkies van wilde eenden hield totdat gister de benzinepomptankhouder hier op het dorp zei dat dat onwaarschijnlijk was omdat ze maar kopje onder bleven gaan en dat is waar, dat heb ik ook gezien: ze bleven maar onderduiken. Iemand een idee wat voor watervogel dat is geweest. Ziet er uit als een jonge wilde eend. Geen meerkoet, geen waterhoen. Soortenbank en vogelvisie brengen geen soelaas.
--- Einde van citaat ---
Bleven ze met hun poep boven het water steken of doken ze volledig?
In het eerste geval denk ik aan vrouwtje krakeend. In het tweede geval sluit ik dodaars niet uit (maar dat zijn geen eenden).
--- Einde van citaat ---
Zenks mate, tis inderdaad een dodaars. Gek, ik dacht altijd dat de dodaars een helemaal zwarte vogel was. Dodaars, tenslotte, ik voel een raadseltje opkomen.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Lovelocker op 18 januari 2009, 22:35:09 ---En dan heb je nog de slobeend, is dat nog een verdachte?
--- Einde van citaat ---
Eventueel. Maar hoewel slobeenden niet veel groter zijn dan krakeenden (en dus wel kleiner dan wilde eenden) komen ze toch redelijk fors over. En als de afstand niet te groot is valt hun snavel toch echt wel op.
Call 'em Boer:
--- Citaat van: Lovelocker op 18 januari 2009, 22:35:09 ---En dan heb je nog de slobeend, is dat nog een verdachte?
Plaatje gegoogeld (het is maar goed dat ik niet ook nog eens vlieg ;): opvallend lange snavel. Denk het niet, he, Gerard?
--- Einde van citaat ---
Nee t was zondermeer de dodaars, ook wel poepertje is niet meer genoemd.
Call 'em Boer:
Die geoorde fuut is trouwes cool met dat bionische oog van m.
Lovelocker:
Hoe zit het trouwens met het kruizen van soorten eenden? Bij het IVN zei een leraar destijds consequent "soepeenden". Daarmee bedoelde hij dacht ik dat er weinig nog zuiver wilde eenden zijn. Ik meen dat ze gekruisd zijn met de pekingeend. Maar als twee eenden kunnen kruizen, kunnen dat er meer, denk ik?
Ik heb wel eens in het wild vogels gezien, ik kon er niets anders van maken: kruizing tussen eend en gans.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie