Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Kippen en eieren

<< < (12/14) > >>

Dee:

--- Citaat van: Poek op 15 juli 2014, 23:05:14 ---Eieren met bloed zijn niet koosjer, zonder bloed wel. Je kan het bloed weghalen als je het ziet, en ze zouden op zich wel bruine eieren kunnen nemen, maar dan moet je vaak een gedeelte weggooien, "en dat is toch ook zonde".

--- Einde van citaat ---
Dat bedoel ik dus: de Rabbijn heeft geen enkele reden om het ene ei meer kosher (sic.) te verklaren dan het andere zonder elk ei individueel open te doen. Lijkt me dus ook verregaand van hem om de legbatterij-eieren aan te prijzen.

Koshere wijn kan overigens erg goed zijn, hoor.

meisbaer:
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: meisbaer op 17 juli 2014, 10:59:35 ---Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.

--- Einde van citaat ---

Ik dacht dat kosher iets met reinheid te maken had, en ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen begrijpen waarom het ene dier wel rein zou zijn en het andere niet.
En dat van dat vlees en melkprodukten scheiden, dat heeft voor zover ik weet iets te maken met het niet mogen mengen van melk en bloed van moeder en kalf of zo (sorry beetje klok en klepel), in ieder geval niet iets waaruit je zou kunnen destilleren dat er iets met voedselbereiding of voorkomen van bederf aan ten grondslag ligt (en ik heb er ook anders nog nooit van gehoord dat vlees sneller zou bederven als je het met melk verwerkt).
Plus, het lijkt er om te gaan dat je vlees en zuivel niet tegelijk mag nuttigen, daar moet eerst zoveel tijd tussen gezeten hebben. Zo mag je geen melk in je koffie doen tijdens een maaltijd waarbij je vlees eet, lijkt me ook heel weinig met voedselhygiëne te maken te hebben.
Goed, ik kan het mis hebben en dit borrelt allemaal op van wat ik in een ver verleden ooit op school heb geleerd, maar dat alle regels voor kosher (bestaat er een znw voor? kosherheid?) allemaal een rationele oorsprong hebben waag ik te betwijfelen.

Dee:
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.

Er zijn trouwens nog wel wat meer fundamentele dingen in verschillende religies die niet meer van deze tijd lijken te zijn  ::)

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Dee op 17 juli 2014, 11:38:48 ---Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.

--- Einde van citaat ---

Ik zou niet weten waarom niet?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie