Vegatopia Forum

Wat drinken we vandaag?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #120 Gepost op: 06 juli 2015, 19:04:39 »
Vanmorgen een bak koffie. Verder water, water en nog eens water. En aan het eind van de middag een koude Hertog Jan  ;D

Vegatopia

[Koken] Warme appeldrank met speculaas
« Reactie #121 Gepost op: 17 november 2015, 13:00:11 »
Warme appeldrank met speculaas

Sinds een tijdje experimenteer ik met een slowjuicer. Maar waarom zou zo'n sapje altijd koud moeten zijn? Ik had wel zin in iets warms en maakte een lekkere, verwarmende drank met appels, gember en speculaaskruiden.

Source: Warme appeldrank met speculaas

Vegatopia

[Koken] Shake met Yannoh, een interessante koffievervanger
« Reactie #122 Gepost op: 10 februari 2016, 13:01:00 »
Shake met Yannoh, een interessante koffievervanger

Van Lima kregen we Yannoh opgestuurd: een lekkere koffievervanger met een geheel eigen smaak. Wij vinden het lekker om het puur te drinken, maar we maakten er ook een volwassen shake met banaan mee.

Source: Shake met Yannoh, een interessante koffievervanger

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: [Koken] Shake met Yannoh, een interessante koffievervanger
« Reactie #123 Gepost op: 10 februari 2016, 13:24:16 »
Klinkt interessant! Hoe zou je de smaak beschrijven? Steviger dan thee, maar geen koffie, volgens het artikel? Iets in de richting van cacao? Chai? Ovomaltine?

Aanvulling op het recept: "Mix zodra de banaan lang genoeg in de vriezer heeft gelegen alle ingrediënten door elkaar met een krachtige blender of keukenmachine.". Een staafmixer is bij uitstek geschikt voor dit soort drankjes, dus ook zonder blender of keukenmachine heel makkelijk te maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: [Koken] Shake met Yannoh, een interessante koffievervanger
« Reactie #124 Gepost op: 10 februari 2016, 21:49:08 »
Vanwaar eigenlijk 'koffievervanger'? Omdat het ook een warme drank is?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: [Koken] Shake met Yannoh, een interessante koffievervanger
« Reactie #125 Gepost op: 15 februari 2016, 20:36:53 »
Lastig uit te leggen waar het naar smaakt. Het heeft ook het bittere van koffie in elk geval. Niet zoet. Dank voor de staafmixertip, voeg ik nog toe!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #126 Gepost op: 16 maart 2016, 23:04:24 »
Overdag vooral kraanwater. Op mijn hotelkamer stond een lege karaf met een schattig briefje dat Martigny het beste kraanwater van Zwitserland heeft, direct uit de bergen  8). Nu een glaasje Blauer Zweigelt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #127 Gepost op: 10 juni 2016, 23:55:07 »
Een Chinese student, die bij mij zijn afstudeerproject wil doen en net weer terug uit China is gekomen, had een cadeautje meegebracht: een Chinees theesetje en groene thee (die je in de koelkast moet bewaren, ik moet nog opzoeken wat het precies is).

Eigenlijk heb ik er wat moeite mee als studenten met dit soort geschenken komen, maar wat kun je anders doen dan ze dankbaar aannemen. En dit theesetje ga ik zeker gebruiken.

Trots heeft hij ook laten zien hoe je de thee traditioneel moet bereiden. In een kannetje, iets groter dan een fikse theekop, worden de blaadjes opgegoten (de eerste keer alleen om de blaadjes te laten ontvouwen, het gebruikte water smaakt nergens naar en moet worden weggegooid). Daarna kun je de thee zo vaak opgieten als je zelf wil (na 8 keer opgieten nog steeds geen vermindering in smaak). Twee minuten laten trekken en dan uit je minitheeschaaltje (inhoud een half borrelglas of zo) opdrinken.

Een gezellig gedoe. Je mág de thee wel uit grotere theekoppen drinken, "maar dat smaakt dan toch echt minder"). En bovendien: een bijzonder lekkere thee. Frisser dan de gedroogde groene theesoorten die ik tot dusver heb gedronken. Iets 'bladeriger' en iets ziltigs dat in de verte wat aan zeewier deed denken.
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Koken] Wat zullen we eens drinken deze zomer?
« Reactie #128 Gepost op: 17 juli 2016, 13:01:23 »
Wat zullen we eens drinken deze zomer?

Persbureau's schreeuwen altijd om het hardst om hét zomerdrankje van het jaar uit te roepen. Natuurlijk het zomerdrankje dat zij aan de man moeten brengen. Wij drinken gewoon wat we zelf lekker vinden, maar vinden het uiteraard geen probleem weer eens wat nieuws te proberen. We doen een rondje redactie.

Source: Wat zullen we eens drinken deze zomer?

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: [Koken] Wat zullen we eens drinken deze zomer?
« Reactie #129 Gepost op: 19 juli 2016, 12:36:02 »
Het hele jaar dus ook in de zomer drink ik graag (bruis)water of groene thee (zowel warm als koud). In de thee soms een schijfje citroen en/of een stukje gember. Of ik laat wat extra blaadjes meetrekken: munt of citroenmelisse . In het water wil ik ook wel eens citroen of munt doen maar ook komkommer vind ik lekker.
's Zomerse alcoholische drankjes: :drink: weizenbier, gekoelde wijn met vruchten (sangria maar ook witte of rosé met aardbeien, stukjes perzik of stukjes meloen), goed gekoelde droge sherry - fino of manzanilla  :yummie:.
O ja, en vermout niet te vergeten. Dat gebruik ik om zomerse sangria te maken maar lust ik ook on the rocks of als martini  :cocktail:

Vegatopia

[Koken] Limoentaartsmoothie met groene thee
« Reactie #130 Gepost op: 23 april 2017, 13:00:25 »
Limoentaartsmoothie met groene thee

Afgelopen week plaatsten we Emma's recensie van het veganistische kookboek Oh She Glows Elke Dag van Angela Liddon en een recept uit dit boek voor chilinacho's met (uiteraard plantaardige) kaassaus. Speciaal voor Zoete Zondag kozen we nog een zoet recept uit dit boek, namelijk de limoentaartsmoothie met groene thee.

Source: Limoentaartsmoothie met groene thee

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #131 Gepost op: 29 juli 2017, 00:10:00 »
Een goede, stevige Duitse wijn, al aardig wat jaartjes geleden gekregen. Bij het openen versplinterde de kurk helaas, maar ik heb de wijn gered door hem door een kaasdoek te gieten. Zeker de moeite waard, want de wijn is bijzonder rond, met een donker-vruchtige bite. Erbij een paar piepklein gesneden stukjes geitenkaas (met zo'n enge schimmelrand), die ik tijdens het muziekfestival in Frankrijk had gekocht. Misschien is het de wijn, maar het lijkt net alsof elk stukje me 'hallo' zegt als ik het naar mijn mond breng. Een bijzonder goede combinatie.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #132 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:56:43 »
Ik was met Temari naar het Vegan Food Festival in Amsterdam. We namen een coctail met veganistische Baileys (kokosmelk). Lekker!


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #133 Gepost op: 11 augustus 2018, 19:47:06 »
Dat ziet er goed uit zeg, Poek!
,,,,فلافل

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #134 Gepost op: 11 augustus 2018, 19:56:19 »
Ik was met Temari naar het Vegan Food Festival in Amsterdam. We namen een coctail met veganistische Baileys (kokosmelk). Lekker!

Ziet er leuk uit! We hebben trouwens ook een recept voor vegan Baileys.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Aiko

Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #135 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:38:48 »
Ik was met Temari

Hé, da's een bekende naam van vroeger!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat drinken we vandaag?
« Reactie #136 Gepost op: 03 juni 2019, 21:01:50 »
's Avonds zet ik steevast een pot kruidenthee van salie, tijm, munt en citroenverbene uit de tuin. Afgelopen weekend heb ik mijn vader verleid om ook een glaasje te proberen. Zijn reactie: "O ja, dat kreeg ik vroeger als kind als ik verkouden was." Ik geloof niet dat ik dat als enthousiast moet interpreteren.
Gemüse ist mein Fleisch