Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18720 Gepost op: 29 april 2020, 19:54:49 »
Gekookte aardappeltjes, bloemkool, gekookte eieren in een lichte mosterdsaus.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18721 Gepost op: 30 april 2020, 07:35:23 »
Ik heb veel trek in soep deze week. Gisteren linzensoep, vanavond spinaziesoep met aardappel, nog noet eerder gemaakt dus ik ben benieuwd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18722 Gepost op: 30 april 2020, 07:40:52 »
Ik heb voor het eerst een Unox vegetarische rookworst gekocht, geen idee of het lekker is. Eerst maar even een plakje proeven voor ik de hele worst er in doe.
Niet voor herhaling vatbaar. De geur is erg rookworsterig, maar de smaak is erg vlak en de structuur is een beetje plakkerig. Ik heb de helft nog in de vriezer en die gaat in de vulling voor vego worstenbroodjes als ik die weer eens ga maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18723 Gepost op: 30 april 2020, 11:05:54 »
Ik heb voor het eerst een Unox vegetarische rookworst gekocht, geen idee of het lekker is. Eerst maar even een plakje proeven voor ik de hele worst er in doe.
Niet voor herhaling vatbaar. De geur is erg rookworsterig, maar de smaak is erg vlak en de structuur is een beetje plakkerig. Ik heb de helft nog in de vriezer en die gaat in de vulling voor vego worstenbroodjes als ik die weer eens ga maken.
Heb je onze vegetarische-rookworstentest al eens gezien?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18724 Gepost op: 30 april 2020, 13:31:51 »
Ha, die heb ik destijds wel gelezen, maar was ik alweer vergeten. Ik ben dus niet de enige die afknapt op de rookworst van Unox  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18725 Gepost op: 30 april 2020, 17:55:45 »
Lasagne met spinazie, ui, champignons en een saus van ricotta, eieren en Griekse volle yoghurt.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18726 Gepost op: 30 april 2020, 20:50:46 »
Ik heb veel trek in soep deze week. Gisteren linzensoep, vanavond spinaziesoep met aardappel, nog noet eerder gemaakt dus ik ben benieuwd.
Toch geen zin in soep, dus het werd een soort spanakopita, maar dan met kant en klaar flammkuchen deeg, en dat werkte erg goed.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18727 Gepost op: 30 april 2020, 21:06:20 »
Couscous met kruiden en rozijnen. Daarbij gebakken paprika en champignons in lekker grote stukken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18728 Gepost op: 30 april 2020, 21:34:00 »
Vandaag de zuurkoolstamppot met gehackbal, want gisteren was gamesavond op mijn werk ipv vandaag. Mijn vriend had dus gisteren gekookt, rijst met vega frankfurters en groenten (o.a taugé).

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18729 Gepost op: 01 mei 2020, 11:59:30 »
Gisteren Pchali met toedaden:
Mijn vrouw maakte een fraaie Georgische pchali van beetgaar gekookte sperziebonen, gebakken venkel-ui-wortel-paprika-prei. Sperziebonen en baksel grof geblend. Boekweitgrutten, walnoten, lijnzaad kort geroosterd en toen gemalen en gevoegd bij de bonenmix en geroerd met wat pompoenpitolie en tamari erbij.
Erbij een salade van zwijnsbonen, spinazie, komkommer en pannenkoeken uit een pak van AH. Ik bak die knapperig en mijn vrouw houdt ze week. Papaya met limoensap toe.
Gelezenop een etiket van Vincent bier 6,5%: briezerig bier. Buiten is het hier in Oost-Brabant overigens ook briezerig.

Vanavond eten we in elk geval bio-tauge. En er is ook nog goede groentensoep van venkel, prei en peterseliewortel.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18730 Gepost op: 01 mei 2020, 12:10:44 »
Gisteren opeens geen zin meer in bladerdeeggeknutselm dus maar een simpele pasta met tomatensaus gemaakt. Vandaag dus asperges in de herkansing. Wel daslook geplukt, dus ga zometeen pesto maken, kijken of dat lekker is.

I

Was erg goed gelukt, bodem was gaar en knapperig, en de daslookpesta gaf een hintje van knoflook. Toen de taart in de oven stond, soep gemaakt van het aspergekookvocht (ik kook ze altijd met de schillen) een een witte saus basis. Kan weer even vooruit met de lunch.

Ik weet het niet, die schillen. Ik gok dat er veel pesticiden bij de kweek worden gebruikt en ook wellicht groeibevorderaars. Ik schil dus dik en gooi de schillen weg.
Bij bio-asperges zou ik minder scrupules hebben.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18731 Gepost op: 01 mei 2020, 19:52:11 »
Een ovenschotel van aardappel, bloemkool en venkel met mosterdsaus, bedekt met mozzarella en nigella.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18732 Gepost op: 02 mei 2020, 12:40:21 »

Ik weet het niet, die schillen. Ik gok dat er veel pesticiden bij de kweek worden gebruikt en ook wellicht groeibevorderaars. Ik schil dus dik en gooi de schillen weg.
Bij bio-asperges zou ik minder scrupules hebben.

Tja, ik eet misschien max drie keer per jaar asperges, dus ik denk dst het wel meevalt. Als ik zoek, zie ik tegenstrijdige berichten, asperges zouden niet heel gevoelig zijn voor ongedierte dus hoeven niet veel bespoten te worden, maar het spul dat ze gebruiken is geen fijn spul.

Ik eet niet alles bio, maar wel veel basisdingen, zoals eieren, muesli, aardappelen, uien, wortels, olie, boter etc.

Verder woon ik in de randstad, dus ik maak mij eerder zorgen om de luchtkwaliteit dan die paar asperges die ik per jaar eet.  ;)

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18733 Gepost op: 02 mei 2020, 16:19:10 »
Vandaag eten we dorpsasperges (niet bio; de vierde keer dit jaar), pannenkoeken van de AH (week en krokant gebakken), rest pchali van eergisteren en een salade v an radijs en blad uit de tuin (paardenbloem, winterpostelein) en een of andere burger of gebakken tofu. Morgen frites met toedaden (heeft mijn vrouw tijdens de wandeling aangekondigd).
In Eindhoven is een klein eethuis dat passie voor nasi heet en dat veggie rijsttafel bezorgt in Eindhoven, zei onze dochter uit Eindhoven. Erg prima. Eens via haar bestellen en bij haar ophalen. Hinderlijke die coronale/covidale ontwrichting. Ik zie de nabije toekomst niet opgewekt in. Valt mee dat we hier thuis nog niet gekwetst zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 16:29:16 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18734 Gepost op: 02 mei 2020, 17:42:43 »
Aardappelkroketten, sperziebonen, burgers deluxe van Garden Gourmet en (voor mij alleen) béarnaisesaus. Dit is een klassieke, calorierijke saus die ik zeer lekker vind, ook door de dragon (die mijn vrouw niet lust.)
Ja, niewied, het zal in de nabije toekomst zorgelijk blijven. Toch trachten gezond te blijven en de moed erin te houden, iets lekker koken helpt. (Naast lezen en wandelen.)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18735 Gepost op: 02 mei 2020, 20:17:39 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij een salade van ijsbergsla, koolrabi, venkel, wortel, paprika en kidneybonen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18736 Gepost op: 02 mei 2020, 21:25:51 »
Pizza! Ik heb inmiddels ook maar een zak van 500 gram gist gekocht, want het niet zelf kunnen bakken wegens gebrek aan de kleine zakjes gist ging toch echt vervelen. Meteen genoeg deeg gemaakt om morgen ook nog iets lekkers mee te maken (of in te vriezen). Ook weer een grote pan paprika-omatensaus gemaakt, twee porties in de diepvriezer.

Morgen ga ik bananenbrood maken, ook met gist. Ik ben benieuwd! Morgenavond asperges, erbij geroosterde aardappeltjes uit de oven met thijm.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18737 Gepost op: 03 mei 2020, 07:56:49 »

Morgen ga ik bananenbrood maken, ook met gist. Ik ben benieuwd! Morgenavond asperges, erbij geroosterde aardappeltjes uit de oven met thijm.

Ik las eergisteren in de NRC dat Janneke Vreugdenhil de aardappels eerst kookt met wat wat baksoda in het water. Door het basische water hydrolyseert het zetmeel aan het aardappeloppervlak en krijg je een pureelaagje. Als je dan roostert krijg je een extra krokante korst. Voor het roosteren in de oven gebruikte ze olie die ze een korte tijd had opgewarmd met knoflook en wat peper en daarna had ze de knoflook eruit gezeefd, Na het roosteren werd de knoflookl over de aardappelen gedaan. Geen zwartgeblakerde knoflook dus.
Ik vond die hydrolyse interessant.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18738 Gepost op: 03 mei 2020, 08:11:24 »
Gisteren pizza (van zo'n pizzakit van AH) met courgette, paprika, olijf en mozzarella. R. at brood met avocado en 's middags pasta met allerlei groenten en kikkererwten en wat groene kruiden.

Ik ben nu zijn menu wat aan het uitbreiden. Hij vindt alles lekker (behalve zuivelspread light, wat volgens het voedingscentrum een goed broodbeleg is voor kinderen. Mooi die eigenwijsheid :)).

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18739 Gepost op: 03 mei 2020, 10:13:43 »
Aardappels koken met baking soda ga ik eens proberen, wordt in veel recepten gebruikt, goede tip heer Niewied! De knoflook snij ik altijd in flinterdunne plakjes en bak ze even mee met een mengsel van olijfolie en roomboter, ik haal ze eruit voordat ik de aardappels rooster. Ik doe dat ook als ik croutons maak.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light