Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18920 Gepost op: 11 juni 2020, 14:07:43 »
Vandaag eten we asperges met geprakte hardgekookte eieren met botersaus en gehakte peterselie. Erbij geroosterde krieltjes met rozemarijn.

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18921 Gepost op: 11 juni 2020, 16:22:36 »
Gisteren : Pellkartoffel/olie/zout, sugersnaps gekookt en even gebakken in sesamolie, Bratwurst van de veg. slager.
Vandaag: groentenparatha (diepvriesaankoop) linzencurry (dahl), spitskool.
En hoera: de afzuigkapmotor is gerepareerd, de aanloopcondensator van 4µF had het begeven. De monteur had het zó door, mat nog maar 2 nanofarad en verving hem. Geweldig, dit kan nog hier in Brabantse dorpen.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 16:34:22 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.338
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18922 Gepost op: 11 juni 2020, 20:11:49 »
Gisteren : Pellkartoffel/olie/zout
Laat ik de in de schil gekookte nieuwe aardappeltjes ook maar weer gewoon Pellkartoffeln noemen  :).

Vanavond tagliatelle in salieboter. Erbij een salade van bindsla, venkel, komkommer, waspeen, radijs, paprika en kidneybonen met een vruchtige dressing die mooi werd gecompenseerd door wat verkruimelde feta.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18923 Gepost op: 11 juni 2020, 22:57:15 »
Gestoofde venkel met spinazie en witte reuzenbonen in tomatensaus. Daarbij pasta.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.338
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18924 Gepost op: 12 juni 2020, 20:09:00 »
Lekker dunne volkorenspeltpannenkoekjes aan tafel gevuld met, naar keus, peterselie-knoflookyoghurt, venkel, paprika, wortel, komkommer, radijs, tomaat, rucola en pepertjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18925 Gepost op: 12 juni 2020, 21:51:20 »
Geroosterde krieltjes met rozemarijn en zeezout uit de oven. (We zijn er dol op) met snijbonen, komkommersalade en een vegetarische schnitzel. Morgen eten we bij mijn jongste zoon.
We hadden anders vandaag op Kreta  gezeten. Nu gaan we de vakantie invullen met lange wandelingen met catering mee, tussen de buien door. En Grieks eten, daar gaan we zelf maar voor zorgen. Dinsdag lassen we een Griekse avond in. En uit lunchen gaan we ook een keer, en af en toe s’avonds uit eten

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18926 Gepost op: 12 juni 2020, 22:00:56 »
Gisteren hadden we soep uit blik (Chinese tomatensoep), want lekker makkelijk. Alleen denk ik dat ik er niet tegen kan, want ik had 's avonds erge buikpijn (histamine-overgevoeligheid). Raar, want de ingrediënten leken ok.

Vandaag dan maar "veilig" eten, asperges met witte saus, gekookte aardappelen en ee  hard gekookt eitje. Voor mijn vriend broccoli met prei ipv asperges. En meteen met extra witte saus, achtergehouden asperges het kookvocht soep gemaakt.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18927 Gepost op: 13 juni 2020, 15:37:10 »
Tomaat is toch ook niet zo verantwoord als je gevoelig bent voor histamine (meen ik me te herinneren)?

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18928 Gepost op: 13 juni 2020, 19:18:40 »
Broodjes Mc2Burger, met mayo, ketchup, mosterd en sambal, en fijngesnipperde rode ui. Erbij mushy peas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.338
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18929 Gepost op: 13 juni 2020, 19:30:07 »
Maaltijdsalade van ijsbergsla, koolrabi, radijs, komkommer, wortel en kidneybonen, met erop en erbij verkruimelde feta, bulgur, knoflookyoghurt, augurk en zilveruitjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18930 Gepost op: 13 juni 2020, 20:52:58 »
Tomaat is toch ook niet zo verantwoord als je gevoelig bent voor histamine (meen ik me te herinneren)?

Het staat inderdaad op veel van die lijstjes, maar ik lijk daar juist geen last van te hebben. We eten vaak tomaten uit blik, tomatenpuree en cherrytomaatjes en dat gaat goed, gek genoeg. Het is bij alles uitproberen.

Er stond geen gistextract bij, wat meestal de boosdoender is bij soep.
Nu had ik die dag ook al (hele slappe) koffie op, en chocola, dus dan heb je al minder ruimte over.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2020, 22:44:55 door meisbaer »

Offline Sven

  • *****
  • 3.821
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18931 Gepost op: 13 juni 2020, 22:05:01 »
Met een vriend gaan eten bij Hofferkeukens in Thorn.
Voorgerecht: watermeloen met burrata en garnituur van o.a. pesto.
Hoofdgerecht: saffraanrisotto met een gepocheerd eitje. Ik had het genomen wegens het enige vegetarische gerecht op de kleine kaart maar ik verrast door de originele aanpak. Met o.a. groene asperges en witlof.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18932 Gepost op: 13 juni 2020, 22:50:00 »
Vandaag veel zon. Dunne plakjes tempe gedroogd in de zon en toen gefrituurd. Suhun met wortel-, bloemkool-, preistukjes gekookt, koude aspergesoep, mangga.
Die suhun (dunne noedel)  is gemaakt van meel van peulvrucht (ik denk een sojasoort) en maïs. Mijn vrouw noemt suhun glasmie. Ik dus ook vaak terwijl ik weet dat het suhun heet (in Indonesië).

Eelco, ja redelijk om de meervoudsvorm te schrijven: Pellkartoffeln. Weet ook niet waarom ik enkelvoud gebruik, verkeerde gewoonte of slordigheid. In het Nederlands zeg ik veelal ook: we eten aardappel.  Zelfde aberratie. Zie ook: meel van peulvrucht (valt me nu op na de Eelco-trigger).  En ik merk nu pas dat maïs geen meervoudsvorm heeft.
Zo talen we naar eten.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2020, 22:52:04 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18933 Gepost op: 13 juni 2020, 23:51:27 »
Dat zijn mungbonen, familie van de sojaboon, geloof ik. Wordt ook wel  soe-oen (en vele varianten hierop) genoemd. Is inderdaad erg leuk om te eten. Zit ook vaak in van die Vietnamese loempia'tjes.

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18934 Gepost op: 14 juni 2020, 15:48:06 »
Dat zijn mungbonen, familie van de sojaboon, geloof ik. Wordt ook wel  soe-oen (en vele varianten hierop) genoemd. Is inderdaad erg leuk om te eten. Zit ook vaak in van die Vietnamese loempia'tjes.
yes, kon even niet op de naam komen. Dank
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18935 Gepost op: 14 juni 2020, 15:50:39 »
Rest suhun met pindasaus , tahu goreng kecap, parata (diepvries en onontdooid bakken in ijzer koekenpan), groentesoep (groentensoep in nieuwe spelling) met wat sotokruiden uit een blikje, serundeng, krupuk sayur.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.869
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18936 Gepost op: 14 juni 2020, 15:52:49 »
Met een vriend gaan eten bij Hofferkeukens in Thorn.
Voorgerecht: watermeloen met burrata en garnituur van o.a. pesto.
Hoofdgerecht: saffraanrisotto met een gepocheerd eitje. Ik had het genomen wegens het enige vegetarische gerecht op de kleine kaart maar ik verrast door de originele aanpak. Met o.a. groene asperges en witlof.
Wow, Hofferkeukens, moet ik onthouden.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18937 Gepost op: 14 juni 2020, 18:21:22 »
Witlofsalade met appel en noten, erbij geroosterde aardappeltjes uit de oven
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18938 Gepost op: 14 juni 2020, 20:08:39 »
Tofu in teriyakisaus, gebakken shiitake, oesterzwam en Shanghai paksoi in vega oestersaus, komkommersalade met sichuanpeper en rijst. Meloen en aardbei met een scheutje port toe.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.338
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18939 Gepost op: 14 juni 2020, 20:46:53 »
Käsespätzle met bloemkool en wortel.
Gemüse ist mein Fleisch