Vegatopia Forum

Griekenland

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Griekenland
« Gepost op: 12 juli 2001, 12:51:00 »
Ik vraag mij af of je makkelijk vegetarisch kan eten in Griekenland. Naar ik weet eten ze er veel vlees en vis. Ik hoop niet alleen aangewezen te zijn op de salades!

Kan iemand met ervaring vertellen hoe en wat...
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2004, 12:41:40 door Sander »

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Vega in Griekenland?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2001, 19:24:00 »
Het is alweer een jaar of 4 geleden dat ik op een van de kleinere Griekse eilanden was. We hebben daar zonder problemen iedere dag heerlijk vegetarisch gegeten. Ze doen veel met gebakken groenten (zuccini is erg lekker: is heel dun gesneden courgette, gebakken met een soort krokant laagje) Ook gebruiken ze nogal eens een soort grote bonen en natuurlijk overheerlijke griekse salades.

Wendy

Vega in Griekenland?
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2001, 13:32:00 »
Ik ben twee jaar geleden een maand op Kreta geweest en qua vegiefood viel het wat tegen vond ik. Ik heb veel pasta's met een saus van champignons gegeten, maar dat komt je na een week of twee toch wel je neus uit.
Ik kreeg niet de indruk dat ze daar echt een goede vervanging van het vlees hebben. De vele pizzeria's hebben wel goed vegetarisch eten.

Wat je absoluut nog even moet proeven is de yoghurt-of-the-house die ze in veel supermarkten verkopen. Het wordt 'handmatig' verkocht en is verkrijgbaar bij de dames van de
gesneden vleeswaren. Echt goddelijk.

Happy holiday (....of ben je al geweest inmiddels...)

Carin

Vega in Griekenland?
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2002, 23:21:00 »
hallo,

Ik ben 2 jaar gelee op vakantie naar Kreta geweest, het eten was daar zalig en zoveel keus en als ze niks naar je keuze hebbben maken ze het gewoon spacial voor je (dan hebben ze natuurlijk weer klanten).

alvast smakelijk eten toegewenst.

Offline heliofoor

  • ***
  • 249
  • Geslacht: Man
    • Diggin' for Dirt
Vega in Griekenland?
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2002, 12:25:00 »
Deze zomer ben ik met de zeilboot veel griekse eilandjes afgegaan...ik heb in kleine dorpjes gegeten, in baaien met 1 restaurantje, in grote steden. En overal heb ik fatsoenlijk vegetarisch eten gehad.

In dorpjes met 3 huizen en 1 restaurant was friet met salade het enige vegetarische dat ze hadden (de salade was wel heerlijk...)

En in de grote steden, vooral in steden waar veel engelsen (=dierengekken) komen, hadden ze soms zelfs een aparte vegetarische kaart.

Het menu bestaat er voor vegetariërs zo ongeveer uit: gevulde tomaten, fried zuchini (heerlijk!), aardappelen op verschillende manieren bereid, aardappelbolletjes, verschillende pizza's (over het algemeen met vegetarische kaas), spagetti en heel veel salades...

Maar hoe ze er rijden, jezus! In de bergen staat het vol met 'huisjes', tekenen dat er iemand is verongelukt, en dat is niet verwonderlijk...



Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:veggie eten op zakynthos (griekenland)
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2003, 21:07:49 »
Vegan? Dan maak je het jezelf wel lastig. Ik ben zelf pas nog op Rhodos geweest, en in een grijs verleden op Kreta. In beide gevallen was het vooral een kwestie van veel Italiaans voer tot me nemen. Het enige vegan-achtige wat ik tegen ben gekomen was napolitaanse pasta.

Wat betreft lokaal Grieks voedsel kom je normaliter uit op constructies waar zo veel mogelijk vlees in is gestouwd. Toen ik er was (in mei), was het orthodox pasen, en dan staat iedereen aan de kant van de weg lammetjes te roosteren en aan passanten aan te bieden.

De al vermeldde vegetarische moussaka was erg lekker, verder heb ik qua lokale keuken nog een gerecht op rijstbasis en iets met allemaal kleine vega-hapjes meegemaakt. De supermarkten leken verder wel een redelijk assortiment te hebben. Als je in een appartement-hotel of zoiets zit heb je per definitie de beschikking over een fornuisje en één pannetje, waarmee je je creativiteit kan uitleven.

Offline heliofoor

  • ***
  • 249
  • Geslacht: Man
    • Diggin' for Dirt
Re:Eten in Griekenland
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2003, 18:40:30 »
jammie ik heb best wel weer genoten van het griekse eten!

Tien tot twintig jaar geleden was dat wel anders(is mij verteld), toen had het gemiddelde restaurant zowat enkel een greek salad en spaghetti.

'K heb héél veel friet met stuffed tomatoes (tomaten met rijst en wat groeten erin) gegeten en ook veel fried zuchini (aubergine) die dit jaar in veel plaatsen een lekker korstje had.

In Naxos heb ik curry gegeten die best smerig was maar dat was dan ook in indiaas restaurant met engelse eigenaren die het restaurant aan het verkopen waren. (Als iemand goed kan kopen en geld heeft voor en zin heeft in het runnen van een restaurant dan is dit je kans - het is echt prachtig gelegen en het zit elke dag vol)

Maar qua verbetering kan ik het nog sterker vertellen: in 1985 was er nog geen enkel vegetarisch restaurant in Griekenland. In 1986 is het eerste restaurant, Eden - in Athene, opgericht en daar heb ik gisteren gegeten. Het was een gezellig restaurantje met een ober die zo uit de Adam's family weggelopen zou kunnen zijn. Ik heb er een Mousaka gegeten die - geef ik toe - niet echt smakelijk was, maar onbespoten ingredienten en het kikbier (!) maakten dat meer dan goed.
   De kaart was erg uitgebreid met een stuk of tien salades en evenzovele hoofdgerechten waarvan er zo'n vijf veganistisch waren. Verder hadden ze ook biologische cola die smaakte naar de cola uit het Callipo-ijs en nog best wel wat meer.

Ook vegetarische Pitta (gevuld met friet, saus, sla en wat tomaat) is erg lekker als tussendoortje.

Hmm de alinea's sluiten totaal niet aan maar vanwege weinig slaap zal ik het hierbij moeten laten.

Buiten op het terras in Athene zijn er echt veel zwerfkinderen langsgekomen om te bedelen, echt shockerend! Ook veel zwerfhonden en -katten maar die leken zich over het algemeen redelijk te redden.


Toby

Re:Eten in Griekenland
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2003, 19:02:50 »
De keer dat ik in Eden at was het buitengewoon lekker eten en veel!

En even een opmerking off topic over de zwerfhonden en katten: er zijn daar mensen mee bezig die die honden en katten daar laten steriliseren en opvangen maar...de honden en katten worden er, met vooruitzicht op de Olympische spelen, wel nu volop vergiftigd! Dit is de huidige 'policy' van de Griekse overheid.

Een organisatie die zich met deze honden bezig houdt is:

http://www.sosstrays.be/index.html

Pieter B

Re:Eten in Griekenland
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2003, 13:47:44 »
De moussaka in Eden is inderdaad niet bijzonder. Maar dat wordt goed gemaakt door de biologische retsina die ze er schenken!

In Athene is behalve Eden nog een vegetarisch restaurant te vinden. Het is een vegetarische snackbar met een natuurwinkel ernaast. "Vegetarian Fast Food" of zoiets heet hij. Als je van Omonia plein naar Akademia loopt, kom je hem na ongeveer 200 meter op je rechterhand tegen.

Is enkel overdag open (tot 18u) en serveert warme en koude vegetarische gerechten, die je mag aanwijzen in de toonbank. Goedkoop en goed, zeker bezoeken dus als je in Athene bent! Niet enkel veggie-publiek; de hele buurt komt er voor de verse vruchten- en groentensappen.

yoeska

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2004, 01:25:26 »
Het is alweer een tijd geleden, dat ik in Griekenland geweest ben, maar ik heb er nooit zoveel problemen gehad. Mijn ervaring was dat je moet vragen of je in de keuken kan kijken. Ik weet niet of dat nog normaal is (dat was het toen wel).
Dan ontdek je heerlijke bonenschotels, gevulde paprika's/tomaten en 'chorta' (gestoofd groen, zoiets als spinazie en dan lekkerder); in het voorjaar  is er 'anginares me koukia': artisjokken met tuinbonen(erg lekker!) Tyropita (fetaflapjes) of flapjes met spinazie zijn ook een aanrader.

De menukaarten kloppen vaak niet erg en men noemt de touristen vooral het vlees en de vis op met het idee dat de groenteschotels niet aantrekkelijk zijn.

Er zijn traditioneel  heel veel Griekse vegetarische gerechten omdat er in de vastentijd geen vlees gegeten mag worden.

Je bent beter af in wat eenvoudiger traditionele tentjes, dan in touristtraps natuurlijk.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2004, 13:06:59 »
ik heb vorig jaar door griekenland en turkije getrokken en het was geen enkel probleem om vegetarisch te eten. je kunt gewoon een stuk of drie vegetarische mezzes (voorafjes) bestellen als een hoofdmaaltijd. meestal zijn het dan gevulde paprika's, pepertjes of wijnbladeren met rijst of feta, een griekse salade of iets wat in turkije iman bajildi heet in griekenland heet het dan iets van aubergine iman (aubergine met heel veel knoflook). heerlijk!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2004, 23:38:30 »
Athene
12, Lisou Mnisikleous Sts., Plaka null
For years now a unique restaurant for vegetarians in Athens. Due to its location, you will also see many foreigners. Open until 12. Afternoons open. Closed Tue. €15.00-18.00.

http://www.athens2004.com/en/NightLife/night?topCateg=1&categ3Id=67

NY152

Griekenland...
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2004, 13:18:46 »
Even een vraagje aan iedereen die weleens in Griekenland is geweest.

Ik ben zelf ookal heel vaak in Griekenland geweest, alleen dat is een aantal jaren geleden, en ik ben nog maar een jaar vegetarier.

Hebben ze in Griekenland in de meeste restaurants ook vegetarische gerechten? Zelf heb ik er niet op gelet, dus ik weet het niet.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Griekenland...
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2004, 21:50:49 »
Ja, maar als je niet van aubergine of paprika houdt, dan kan je nog wel eens een moeilijke tijd tegemoet gaan. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2005, 15:42:15 »
het is inderdaad voornamelijk aubergine wat vegetarisch geserveerd wordt. maar er zijn vele manieren van klaarmaken, dus variatie is er wel. ik houd heel erg van aubergine, dus voor mij was het fantastisch daar!

smikkeltje

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2006, 18:11:03 »
ik ben net terug van kreta! Het is nu nog laagseizoen dus er waren niet veel restaurants open. Ik ben twee keer uit eten geweest en heb de ene keer vis gegeten en de andere keer salade (met kaas) en frietjes... viel een beetje tegen dus!

Ellis

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2006, 16:31:10 »
Ik ben deze zomer in Kreta geweest. Vegetarisch eten was geen enkel probleem, ik heb heel lekker gegeten! Zowat in alle eenvoudige restaurantjes vind je wel iets:

 -'Cheese saganaki' : gebakken fetakaas met een korstje
 - Tzatziki salade: een bord met tzatziki en brood
 - Greek salad: salade met tomaat, paprika, ui en fetakaas,   badend in olijfolie.
 - Aubergine salade: Romige spread op basis van aubergine (echt superlekker!)
 - vaak vind je ook gevulde groenten (Jemistes)
 - okra's:  een soort boon/peulvrucht
 - gefrituurde zucchini (courgette) of Melitzanes (aubergine)
 - dolmades: wijnbladeren gevuld met rijst
 - gigantes : grote bonen, meestal in een tomatensaus (een aanrader!)
 -Spanakopita: bladerdeeg gevuld met spinazie. Ze hebben ze meestal ook met fetakaas
 - probeer zeker ook eens Kadaïfi of Baklava: gebakjes met honing en noten!

Op de menu's staat meestal ook Engels, dus het is niet zo moeilijk om er iets uit te kiezen zonder vlees. Kijk meestal bij de voorgerechten.

Je bent dus vaak aangewezen op salades, maar met het warme weer daar in kreta is dat niet zo erg. Voor de rest: Pizza en pasta is meestal geen probleem, en tussendoor kun je altijd wel een gewoon broodje kaas ofzo krijgen.

Restauranttip: In Paleochora (in het zuiden van kreta) ligt een vegetarisch restaurant, 'the third eye'. Een echte aanrader!
Best goedkoop en royale porties. Je kan er tussen vanalles kiezen: lasagne, noodles, pasta's, risotto's, indische kurries, ... Een heel vriendelijke uitbater; het restaurant zit een beetje in een Hippie-sfeer. Heel gezellig.  ;D
 



Walhalla

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2007, 23:36:55 »
Ben één keer in Griekenland geweest, maar mensen waren zo lief als je zei dat je geen vlees wil! Bijna overal werd ik ongeveer de keuken ingesleurd en mocht ik in potjes en pannetjes kijken en van proeven, en soms was het gratis omdat ik toch alleen bijgerechten at? Maar heb overal heerlijk gegeten, gevulde wijnbladeren, paprika, salades, geweldige aubergine-gerechten, allerlei geinige dingen met feta... Wat ik begreep waren ook al die vleesschotels alleen voor de toeristen, die willen nu eenmaal veel vlees....

Denk als je niet al te veel in het toeristengebied zit je best verrast worden met wat men je voor zet!

Gwennepen

Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #18 Gepost op: 04 mei 2007, 04:44:05 »
Overal kon je wel wat lekkers krijgen. (Malia op Kreta) En als je het vroeg maakten ze het wel voor je. We gingen niet elke dag uit eten want Vic was soms zo moe dat hij klierderig ging doen. Maar ik had bijvoorbeeld lekkere spinazieflapjes, feta in folie met tomaat en kruiden uit de oven en champignons in roomsaus. Een keer een enorme lap baklava met ijs en amandelsnippers. :yummie: En ik had in een winkeltje een blik lekkere olijfolie en kruiden voor feta, rozemarijn en kruiden voor vegetarische gerechten gekocht. Daar heb ik dan zelf in het appartement wat mee gefrutseld.

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega in Griekenland?
« Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2007, 12:05:36 »
Ik geloof dat ik voor de zekerheid toch maar een flinke voorraad cup-a-soup meeneem  ;D   Ik ben zo'n moeilijke eter dat zelfs als ik in de keuken mag kijken ik met alleen brood terugkom.  1 voordeel, afvallen zal ik dan wel! (of het gezond is laten we maar even achterwege)