Vegatopia Forum

Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #640 Gepost op: 29 mei 2013, 10:46:51 »
Het was stervensdruk op dat moment, en ik heb vervolgens een pissige mail gestuurd. vevrolgens kreeg ik een vega high tea aangeboden van ze. Best netjes :) ze zeiden erbij dat ik t niet hoefde te zeggen  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #641 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:57:19 »
En hoe gaan jullie om met de mensen die zeggen dat eiren eten ook moord is?

.....eieren eten is toch niet moorden? Een onbevrucht ei leeft niet....

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #642 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:05:25 »
Mijn voornaamste reden om geen vlees meer te eten is de gezondheid. Het is gewoon ongezond om vlees te eten. Ik moet me hierdoor nog veel meer verdedigen.
Ik ben sinds 3 maanden vegetarisch, en mensen zeggen dan '3 maanden geleden at je het nog'  of  ' de luchtvervuiling is ook ongezond' enzovoort. Wat moet je daar tegenin brengen dan? Erg vermoeiend allemaal!

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #643 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:17:16 »
Het belangrijkste is dat je achter je standpunt staat. leuke prikkelende discussies wil ik nog wel aangaan maar zinloze discussies laat ik links liggen.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #644 Gepost op: 21 oktober 2013, 22:40:46 »
Ik vind dat ik me tegenwoordig amper hoef te verdedigen tegenover vroeger toen ik echt weleens werd beschuldigd van hypocriet zijn i.v.m. leren schoenen enz. Mensen zijn tegenwoordig juist vaak geïnteresseerd in het hoe en waarom. Het overkomt me zelfs weleens dat vleeseters zich willen verontschuldigen dat ze vlees eten en uit gaan leggen waarom. Terwijl ik iemand ben die juist helemaal niet in discussie gaat daarover, maar sommige vleeseters voelen zich toch ongemakkelijk. Veel mensen zeggen nu ook dat ze niet elke dag vlees hoeven en dat is ook anders dan dat het vroeger was. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Ook scheelt het natuurlijk dat ik al ruim 30 jaar vegetariër ben en het voor de meesten in mijn omgeving 'gewoon' is.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #645 Gepost op: 20 januari 2014, 01:18:04 »
Het is denk ik juist omgekeerd.
Vleeseters hebben te maken met ene na andere probleem of nadeel.
Zij zorgen voor gigantische kosten gezondheidszorg. Sterven eerder aan ziektes zoals kanker of overgewicht.
Bovendien krijgen we binnenkort een superbacterie waarvoor zij deels verantwoordelijk zijn (door onnodig/overmatig gebruik anbtibiotica in veeteelt).


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #646 Gepost op: 20 januari 2014, 14:56:01 »
De gemiddelde leeftijd waarop vega's en niet vega's sterven, ligt gelijk. Veganisten sterven wel eerder. Overigens maakt hen dat wel goedkoper voor de overheid. Het zijn de ouderen, fit of ziek, die een hoop geld kosten;).

Nogmaals: de leefstijl van vegetariers (niet teveel eten, weinig junkfood, weinig drinken en roken, meer bewegen) draagt bij aan de minder hoge cijfers wat betreft overgewicht (hoewel dat ook al aan het veranderen is), wat weer bijdraagt aan minder kans op diabetes en misschien bepaalde kankers. Vlees eten op zich is daar niet schuldig aan.

Vega-verenigingen en ook de media nemen graag een loopje met onderzoeken waaruit zou blijken dat je van rood vlees darmkanker krijgt etc., maar het ligt allemaal wat ingewikkelder dan dat. Onderzoek doen naar het effect van voedingswijzes is heel moeilijk, de verschillen die eruit komen zijn misschien soms significant, maar nog altijd summier (en er wordt heel veel gerotzooid met de statistieken zodat onderzoekers idd uit hun onderzoek halen wat ze van tevoren hoopten).
Neem bv. roken, rokers hebben een paar 100% meer kans op vroege sterfte en allerlei kankers. Dat soort cijfers, een paar 100% meer kans, zie je bij vrijwel geen andere 'levensstijl'. Nou ja, langdurig alcoholisme en harddrugsgebruik waarschijnlijk.

En nog een probleem met de vegetariers in dit soort onderzoeken: het zijn geen vegetariers, zoals jij en ik dat zouden definiëren. Mensen die nooit vlees en vis eten. Voor het gemak worden ze vega's genoemd in onderzoeken (en ze vinden zichzelf ook vega's), maar uit vragenlijsten blijkt dan dat een groot deel nog altijd een paar keer per maand vis en vlees eet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #647 Gepost op: 01 oktober 2014, 00:18:20 »
Om mij heen worden steeds meer mensen veganist. En daardoor kom ik regelmatig in de (voor mij nog) gekke situatie dat ik me (voor mijn gevoel) moet verdedigen dat ik nog wel (in redelijk beperkte mate en als het even kan bio) melkproducten, eieren en honing gebruik. Stom genoeg maken de veganisten mij ook geen verwijten of zo (net zoals ik vleeseters geen verwijten maak), maar toch begin ik onwillekeurig uit te leggen waarom ik bijvoorbeeld geen moeite heb met honing. Ik kan me voorstellen dat dit precies dezelfde reactie is die vleeseters vaak onwillekeurig hebben en daarom vegetariërs zo onuitstaanbaar vinden, zelfs als hun enige 'statement' is dat ze gewoon geen vlees op hun bord scheppen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #648 Gepost op: 01 oktober 2014, 12:09:58 »
Misschien moet je de veganisten weer voorstellen aan wat Jaïnisten;).

Aiko

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #649 Gepost op: 01 oktober 2014, 12:35:35 »
Misschien moet je de veganisten weer voorstellen aan wat Jaïnisten;).

Wat doen die (niet)?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #650 Gepost op: 01 oktober 2014, 13:06:28 »
Misschien moet je de veganisten weer voorstellen aan wat Jaïnisten;).

Wat doen die (niet)?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ja%C3%AFnisme

Citaat
Eerbied voor het leven

Het jaïnisme leert dat elk levend wezen een individuele en eeuwige ziel is die van zijn eigen acties de oorzaak is. Jaïnisten zien hun geloof als het onderwijzen om te denken en te handelen op een manier die de geestelijke aard van elk leven eerbiedigt. Jaïnisten hebben respect voor alle levende wezens. Daarom vegen ze het pad waarop ze lopen van tevoren schoon met een bezem om de kans dat ze een dier vertrappen te minimaliseren.

Voedingswetten

Als deel van haar houding tegen geweld, gaat het jaïnisme verder dan vegetarisme in die zin dat het jaïnistisch dieet ook de meeste wortelgroenten uitsluit (omdat je hiermee belemmert dat de plant verder groeit) en bepaald ander voedsel dat wordt verondersteld onnodig nadelig te zijn voor levende wezens. Jaïnisten eten, drinken en reizen niet na zonsondergang. Het is derhalve voor een jaïnist erg moeilijk om te reizen en daarbij de zeer ingewikkelde voedingswetten na te leven.


Uiteindelijk heb je altijd baas boven baas. Er zijn ook zat paleo's etc die zullen zeggen dat vegans de akkers verpesten met hun grote inname van granen en peulvruchten, dat geeft weer gronderosie en uitputting. Bovendien sterven bij de oogst van al die plantaardige voedingsmiddelen ook weer vele kleine wezentjes.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 13:08:51 door Hizikigrrrl »

Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #651 Gepost op: 01 oktober 2014, 13:10:04 »

Tsja nooit je kleren of je lakens wassen, je moest eens weten hoeveel mijten je daarmee vermoordt.

En antibioticagebruik zal ook wel uit den boze zijn?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #652 Gepost op: 04 oktober 2014, 20:00:56 »
Als ik zeg dat ik geen vlees, kaas of gelatine eet zeggen mensen vaak zoiets als "En dat is dan voor de dieren?" of "Je helpt de dieren er echt niet mee." Dan zeg ik ze dat ik het helemaal niet voor de dieren doe, maar voor mij zelf. Dat ik zonder kan en het walgelijk vind en daarom zonder wil. En dan zeggen ze zoiets als "Ow ok" of verklaren ze me voor gek want "Vlees is geweldig". Maar verder gaan ze er niet op in. Er is namelijk niet veel om op in te gaan, want het is net zoiets als een kwestie van smaak denk ik. Je kan moeilijk iemand overhalen die geen spinazie lust het lekker te vinden. En als ze me confronteren met leer dan zeg ik het zelfde en zeg ik ook dat ik inprincipe niet tegen dat anderen dieren eten of dood makem ben en dat ik het leer niet zal opeten. En dan zijn hun meestal ook stil. Of kijken ze me raar aan ofzo.
Echt rare opmerkingen hoor ik nooit. Alleen dingen als "Jammer dat je vegetarisch bent... Je mist zo veel." of zoies als "Vind je het niet erg dat ik hier naast je zo vlees eet?" Ik hoor die laatste zo vaak dat het vervelend word. Ik vind het wel aardig kinda tho dat ze soort van meedenken. En zolang het niet op mijn eten/bord ligt dan maakt het me echt niet uit ofzo.
Sorry van mijn rare en moeilijke zinnen. Ik probeer het wel (dyslect)

Vervelende reacties van niet-vegetariërs. Hoe gaan jullie hiermee om?
« Reactie #653 Gepost op: 22 juni 2019, 17:05:17 »
Hallo iedereen,

Allereerst wil ik de mensen die hebben meegedaan aan het burgerinitiatief tegen kooien in de veehouderij, wat ik laatst op het forum plaatste, bedanken. Inmiddels heb ik het verwijderd, want we hebben namelijk meer dan 1 miljoen(!) handtekeningen! Allemaal lieve mensen die het hart op de juiste plaats hebben zitten!

Toch is er iets wat mij heel erg dwarszit. Ondanks het feit dat dus heel veel mensen tegen de bio-industrie en alles daaromheen zijn, eten zij vaak wel vlees en vis. En als vegetariër word ik niet altijd gerespecteerd om het feit dat ik dat juist niet doe.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen dan beginnen te preken over de vermeende gezondheidsvoordelen van vlees eten. Of ze beginnen meteen met een heel verhaal met hun overtuiging dat dieren het in NL zo goed hebben...
Wat ik ook vaak hoor zijn flauwe grapjes. Of van die opmerkingen als 'Je weet niet wat je mist!' En dan de minachting in hun stem...
Herkennen jullie dit ook? En zoja, hoe ga je ermee om?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #654 Gepost op: 22 juni 2019, 20:07:22 »
Ik heb je berichtje even samengevoegd met een oud draadje, waar je al heel veel reacties in kunt lezen.

In onze Vraagbaak staat ook een artikel: Hoe om te gaan met vervelende collega’s en andere carnivoren . En onlangs schreef ik Vleeseters, wees gerust: we pakken jullie je worst niet af.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #655 Gepost op: 02 februari 2020, 23:21:49 »
Mijn vader schepte tijdens een verjaardagfeestje vandaag wat balletjes in de soep en zei daarbij grappend dat hij al twee dagen vegetarisch heeft moeten eten. Maar dat het wel lekker was en hij het fijn vond dat ik had gekookt. Dat bracht natuurlijk meteen het gesprek op vegetarisme. De schoonfamilie van mijn broer dacht dat ik veganist was (nee, wel grotendeels vegan, meestal 'toevallig', maar ik gebruik ook wel biologische zuivel en eieren). Daarop kwamen de verhalen op gang: vrijwel iedereen beweerde meerdere dagen per week bewust vegetarisch te eten ("Elke dag een lap vlees, dat doet niemand toch meer?" - "Toch wel."), al vond men 'flexitariër' nogal een jeukterm. De zestigers in het gezelschap vertelden dat ze in hun jeugd slechts drie dagen per week vlees kregen, dus dat er niets nieuws onder de zon is. Vervolgens werd er voornamelijk over lekkere vegetarische gerechten gesproken. Helemaal goed dus  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #656 Gepost op: 03 februari 2020, 11:29:56 »
Ik herken het helemaal niet. Ik kan me ook niet herinneren dat het in de afgelopen 20 jaar een keer anders is geweest.

Ik herken meer het beeld van Eelco, dat mensen tegen mij opscheppen over hoe weinig vlees ze wel niet eten, vaak terwijl ze een of ander dood dier aan het wegwerken zijn...

Maar, ik woon in Amsterdam, in de Pijp waar ieder zichzelf respecterend restaurant meerdere vegan opties op de kaart heeft (invalidentoiletten hebben ze dan weer niet helaas), en ik werk in Utrecht, in de publieke sector. Hoewel ik in veel omgevingen nog steeds de enige vegan ben, is iedereen er wel van overtuigd dat ik het juiste voorbeeld geef.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #657 Gepost op: 11 maart 2020, 12:41:27 »
Het is de Week Zonder Vlees, maar ik moet eerlijk zeggen dat je zelfs als vegetariër goed je best moet doen om er iets van te merken. Opmerkelijk ook dat de recepten in de Gelderlander, normaal gesproken regelmatig vega, deze week allemaal behoorlijk vleesgebaseerd zijn. Onder de paar voorzichtige posts met vega-artikelen (zoals een interview met initiatiefneemster Isabel Boerman) staan voornamelijk ook 'vlezige' commentaren. Ik heb ook het idee dat de Week Zonder Vlees inmiddels is verworden tot de Week Met Vleesvervanger  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #658 Gepost op: 11 maart 2020, 13:39:54 »
Op mijn werk doen ze mee met de week zonder vlees en worden er bij het petit café geen saucijzenbroodjes, maar kaasbroodjes geserveerd en de kok in het restaurant leeft zich uit op pullen jackfruit en interessante gerechten met vleesvervangers van DVS. Ik heb nog weinig mensen horen klagen!

Aiko

Re: Jezelf steeds maar verdedigen als vegetarier
« Reactie #659 Gepost op: 11 maart 2020, 16:09:00 »
Het is de Week Zonder Vlees, maar ik moet eerlijk zeggen dat je zelfs als vegetariër goed je best moet doen om er iets van te merken.

Het kan toeval zijn of het is er aan gelieerd, maar toen ik bij de kringloopwinkel was hoorde ik op de radio die door de hal schalde (geen idee welke zender) meerdere reclames over vegan-dingen. Vegan dus, niet eens vegetarisch.