Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2640 Gepost op: 18 november 2018, 16:52:49 »
Er staat een fris weekje voor de deur. Voor wie komende week ook weer eens zelf rode kool wil maken: een basisrecept en variaties om de rode kool naar je hand te zetten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2641 Gepost op: 26 november 2018, 16:40:57 »
Raapjes. Ik heb er 10.000 in mijn groentepakket zitten. Verder dan in een stoofpot gooien kom ik niet, dus ik hoor graag jullie tips.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2642 Gepost op: 26 november 2018, 20:38:20 »
Raapjes. Ik heb er 10.000 in mijn groentepakket zitten. Verder dan in een stoofpot gooien kom ik niet, dus ik hoor graag jullie tips.

Picklen en bij falafel eten https://www.davidlebovitz.com/pickled-turnips-turnip-recipe/
Door de risotto (kaas weglaten) https://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11138-risotto-met-bietjes-en-meiraap
Een klassieker is ook gratin, maar heb daar geen ervaring mee qua vegan. Ik weet dat Ottolenghi experimenteert met gratin met kokosmelk maar daar is nog geen recept van hem van verschenen dacht ik https://www.instagram.com/p/BohKHe-A0lg/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=hhueata94827
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2643 Gepost op: 26 november 2018, 20:56:59 »
Ah, ik had ook bietjes in mijn pakket dus ik ga die risotto sowieso maken, klinkt lekker.
Ik heb wel eens een gratin (gewoon met aardappel gemaakt) maar vond die mwah, maar was misschien ook niet zo'n goed recept. Lijkt me wel leuk om mee te experimenteren, dus dank je voor de tips. Pickles zijn natuurlijk ook een heel goed idee, dat ik daar zelf niet aan dacht! Sowieso moet ik wat meer (of überhaupt) groenten gaan inmaken, ik vind het heel lekker altijd.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2644 Gepost op: 26 november 2018, 21:29:00 »
Mooi! Ik bedenk me nu wel, in de risotto geeft de kaas wat pit, zonder dat is het misschien lekker een tuinkruid toe te voegen, bv peterselie of oregano of iets anders dan je lekker vindt.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2645 Gepost op: 27 november 2018, 00:21:58 »
Ik vind het altijd lekker om raapjes in blokjes goed knapperig te bakken in olie. Misschien zijn ze ook wel lekker uit de oven, als een soort frietjes? Met een beetje tijm of rozemarijn lijkt dat best lekker.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2647 Gepost op: 27 november 2018, 10:52:13 »
Mooi! Ik bedenk me nu wel, in de risotto geeft de kaas wat pit, zonder dat is het misschien lekker een tuinkruid toe te voegen, bv peterselie of oregano of iets anders dan je lekker vindt.

Bedankt voor de tip! Ik heb wel een soort Parmezaanse kaas die ik erdoor zou kunnen doen maar wat kruiden erbij zijn ook wel lekker inderdaad.

Miranda & Meisbaer: ook bedankt voor de tips, ik krijg er honger van  :vork:


Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2648 Gepost op: 18 januari 2019, 10:55:58 »
We hebben nog sperziebonen, mais, klein stukje brie en klein stukje paprika, 2 zoete aardappelen (en verder pasta, rijst, etc, ook nog wel linzen of nog andere peulvruchten) liggen.

Iemand een ideetje wat we vanavond kunnen maken?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2649 Gepost op: 18 januari 2019, 11:22:03 »
We hebben nog sperziebonen, mais, klein stukje brie en klein stukje paprika, 2 zoete aardappelen (en verder pasta, rijst, etc, ook nog wel linzen of nog andere peulvruchten) liggen.

Iemand een ideetje wat we vanavond kunnen maken?

Ik zou de brie lekker in je mond steken tijdens het koken (of 's avonds op een snackplankje) en van de rest een lekkere roerbak maken (zoete aardappel en bonen even voorstomen).

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2650 Gepost op: 18 januari 2019, 11:39:01 »
We hebben nog sperziebonen, mais, klein stukje brie en klein stukje paprika, 2 zoete aardappelen (en verder pasta, rijst, etc, ook nog wel linzen of nog andere peulvruchten) liggen.

Iemand een ideetje wat we vanavond kunnen maken?

Ik zou de brie lekker in je mond steken tijdens het koken (of 's avonds op een snackplankje) en van de rest een lekkere roerbak maken (zoete aardappel en bonen even voorstomen).

Haha, die brie komt waarschijnlijk eerder in mijn mond terecht dan op het snackplankje :). Roerbak is wel een idee, heb ook nog wel cashewnoten, zijn er wellicht ook lekker bij.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2651 Gepost op: 18 januari 2019, 12:43:21 »
Eens met het voorstel de brie op te snoepen :-)

Ik zou van de groente een wat zoete kokos curry maken, en dan van de linzen een pittige dal. Erbij rijst.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2652 Gepost op: 18 januari 2019, 13:50:55 »
Eens met het voorstel de brie op te snoepen :-)

Ik zou van de groente een wat zoete kokos curry maken, en dan van de linzen een pittige dal. Erbij rijst.

mmm, ik denk dat ik niks kokosachtigs in huis heb. Misschien ook wel, maar kan ik pas thuis checken. Eens kijken!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2653 Gepost op: 19 januari 2019, 17:21:43 »
Citaat van: Sam link=topic=7048.msg7[hr
25712#msg725712 date=1547811801]
Eens met het voorstel de brie op te snoepen :-)


Ik kwam thuis, pakte de brie, sneed een stuk af en begon te kanen. Mijn vriend sputterde, maar ik zei gewoon dat het van jullie moest. ;)

Het werd een simpel roerbakje, met rijst, en cashewnoten.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 19:29:29 door LL de Ling »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2654 Gepost op: 20 januari 2019, 10:34:33 »
Citaat van: Sam link=topic=7048.msg7[hr
25712#msg725712 date=1547811801]
Eens met het voorstel de brie op te snoepen :-)


Ik kwam thuis, pakte de brie, sneed een stuk af en begon te kanen. Mijn vriend sputterde, maar ik zei gewoon dat het van jullie moest. ;)

Het werd een simpel roerbakje, met rijst, en cashewnoten.

Heeeel goed  :thumbsup:

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2655 Gepost op: 05 februari 2019, 08:55:25 »
Wat te doen met bloemkool? Man kwam thuis met een groente tas met o.a. een bloemkool, maar daar houden we allebei niet zo van, dus hoe minder het naar bloemkool smaakt hoe beter.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2656 Gepost op: 05 februari 2019, 09:21:36 »
Een indiaase curry met kokosmelk en veel kruiden?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2657 Gepost op: 05 februari 2019, 09:39:30 »
Bloemkool-pesto soep?


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2658 Gepost op: 05 februari 2019, 10:03:17 »
Ik maakte eens voor iemand die niet van bloemkool houdt dit https://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12778-bloemkooltaart-van-ottolenghi en die vond het lekker, maar ik vind het wel naar bloemkool smaken.
Bloemkool roosteren is ook niet zo bloemkolig, bv dit https://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11910-salade-van-geroosterde-bloemkool-en-citroen
Bloemkool bakken en dan met scheutje sojasaus is ook lekker, bv bij rijst of nasi goreng en vega sate.
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2659 Gepost op: 05 februari 2019, 11:24:22 »
Bloemkool in de keukenmachine vermalen en droog roosteren in een koekenpan (in batches). Vervolgens als een soort couscous serveren met granaatappelpitjes, iets met tahin/ citroen, hazelnoten, geraspte wortel/ gegrilde wortel, etc etc. Falafel erbij. Yotam zal trots op je zijn. En Dr Frank ook.