Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Zwakke botten door vegetarisch eten?

<< < (20/24) > >>

Christiaan:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 27 februari 2005, 16:14:05 ---En weet je wat... mijn bericht is verwijderd. Onafhankelijk? Ik betwijfel het.  

--- Einde van citaat ---
:pil:

willem:
Hoge eiwit inname is inderdaad een boosdoener voor velen zonder dat ze het in de gaten hebben. Je hebt ongeveer 60 gram nodig en dat is een hoge schatting. Kan ook via peulvruchten en granen goed verteerd, opgeslagen en verwerkt worden. Daar is ook geen misverstand over. Iedere (of praktisch iedere) forumgebruiker is het daar wel over eens. Ook dat in NL een te veel aan eiweit wordt geconsumeerd. Ergens tussen het dubbele en het drievoudige wat eigenlijk nodig is. Maar waar ik tegenaan loop is de veronderstelling dat zuivel zo slecht is. Ik ben op de mij genoemde website vele artikelen tegengekomen waarin zuivelproducten gunstige tot zeer gunstige effecten hebben.  De gunstige uitwerkingen die ik ben tegengekomen variëren van tanden die beter en harder worden tot gusntige uitwerking op bloeddruk. En er zijn echt honderden opnderzoeken gedaan. Ik stond er versteld van. Daarom hieronder nog een keer die link. Daar tegenover staan onderzoeken die voor speciale groepen gebruikers minimale verschillen hebben aangetoond. Lactose allergie komt voor en misschien ook wel meer dan men denkt. (8% lage schatting en 15% hoge schatting). Maar je kunt toch niet volhouden dat de uitwerking bij mensen bij lactose allergie ook geldt voor de andere zeg maar 85% van de bevolking? Of vrouwen met eierstokkanker (minder dan een 1% van de bevolking) waarvan blijkt dat zij minimale kans meer hebben op een ernstiger vorm, dat dit ook geldt voor de andere 99%? Zoek uit hoe je lijf regaeert en pas daar mede je voedingspatroon op aan.
http://www.nutrition.org en dan een zoekwoord invullen als "milk" of "dairy". Ik heb intussen de door Dragonfly genoemde artikelen hier ook tussen de honderden andere gevonden.
Ik heb ook nog even gekeken op de links van Dragonfly. Maar die hebben een hoog napraatgehalte. Dat vind ik eigenlijk nog een stuk ernstiger.

Sander:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 27 februari 2005, 16:14:05 ---Eergisteren had ik eens een bericht geplaatst bij de Osteoporose (botonkalking) stichting op het gastenboek.
Daar zei ik dat men ook naar het kritische gedeelte over melk moest kijken en had ik neergezet over het aantal botontkalking in het melkconsumerende nederland. En dat men daar wel conclusies uit kon trekken.

En weet je wat... mijn bericht is verwijderd.

--- Einde van citaat ---

Dat doen ze al jaren met berichten die kritisch zijn over zuivel.

Sander:

--- Citaat van: willemk49 op 26 februari 2005, 10:54:12 ---Huisartsen en apothekers hebben een beroepscode en die stel je met je twijfels ter discussie. Het genootschap en het instituut zijn respectabele organisaties die niet over één nacht ijs gaan met adviezen.
--- Einde van citaat ---

Met alle respect, da's een opvatting die vooral onder de wat ouderen nog veel voorkomt. Zie verder ook de sub-thread met Ligfietsertje.

Huisartsen zijn mensen die denken dat ze wat van voeding weten, maar het tegendeel is waar. Tijdens de opleiding tot (huis-)arts komt voeding amper aan bod!

Er is in de VS een organisatie die zich voornamelijk bezighoudt met (onderzoek naar) preventie, en wiens URL ik hier al wel had verwacht maar helaas komt Dragonfly alleen maar met discutabele links aanzetten. PCRM is bepaald niet positief over zuivel, begin maar eens hier met lezen. De site staat vol met mijns inziens degelijk info over voeding en gezondheid, dus ik ben benieuwd wat je kritische noten over deze vereniging zullen zijn. ;)

Wat betreft al die positieve artikelen over zuivel, lees aub het verhaal achter de link van Bart nog maar eens. En je gelooft toch zelf niet dat proeven met ratten representatief zijn? Ratten zijn geen mensen, en vice-versa. En van melk afgeleide produkten is wat anders dan melk. :smeerie:

--- Citaat ---Nog een weetje: Het vakblad Journal of Nutrition heeft een publicatie van een onderzoek onder 5000 mensen. De conclusie: eten van kaas en yoghurt, rijk aan vitamine K2 remt aderverkalking. Het activeert eiwiten in de bloedvatwand die het proces tegengaan.
--- Einde van citaat ---

Eh, in kaas en yoghurt komt van nature ámper vitamine K voor! Lekker misleidend! Hier een pagina met info over K. Je kan natuurlijk altijd beter het proces helemaal voorkomen, maar het is natuurlijk altijd fijn om te weten dat er ook nog andere voedingsmiddelen bestaan die (van nature) rijk zijn aan vitamine K, daarnaast maken bacterieen in je darmen doorgaans ook K aan, dus die met K2 verrijkte zuivel kan je lekker laten staan.

Hier ook een weetje: aderverkalking komt amper voor bij mensen die weinig tot geen 'slecht' cholestorol (kaas, vlees, melk, roomboter, etc.) consumeren. Maar dat wist je vast al wel. :)

Sander:

--- Citaat van: Christiaan op 27 februari 2005, 16:41:49 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 27 februari 2005, 16:14:05 ---En weet je wat... mijn bericht is verwijderd. Onafhankelijk? Ik betwijfel het.  

--- Einde van citaat ---
:pil:

--- Einde van citaat ---

Niet zo flauw Christiaan, het is op dit forum al vaker aan bod gekomen dat kritische reakties in dat gastenboek vaak gewoon verwijderd worden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie