Vegatopia Forum

Project spekjesvervanger

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Tirza

  • *
  • 5
Project spekjesvervanger
« Gepost op: 22 mei 2019, 17:05:32 »
Ik eet vlees maar al vele jaren zeer weinig. Eigenlijk heb ik twee dingen waar ik maar niet vanaf kom: spekjes en rookworst. Rookworstvervangers werken voor mij gewoon niet. Vegetarische ¨spekjes¨ ook niet. Echter ik wil de komende tijd proberen om voor de laatste zelf iets te bedenken wat niet hetzelfde smaakt, maar wel een waardige vervanger is. Denk aan zout/zoet/umami/rook. Wie maakt al zelf een vervanger voor spekjes en hoe?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Project spekjesvervanger
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2019, 17:22:32 »
Bij wat voor maaltijden wil je de spekjes vervangen? En waarom precies (vanwege de specifieke smaak, of omdat je iets knapperigs wil hebben, voor de proteïnen, voor de afwisseling)?

Stamppot kun je op veel manieren 'opleuken'. Zo vind ik gebakken champignons erg lekker bij spinazie- en andijviestamppot. Knapperig gefrituurde tempeh doet het goed in de hutspot of stamppot boerenkool. Cashewnoten worden ook vaak gebruikt in de stamppot (bijvoorbeeld in spruitjesstamppot, maar ook spinazie- en andijviestamppot, eventueel ook in combinatie met gedroogde tomaat). Bestrooi een stamppot eens met zonnebloem- of pijnboompitten, of met gebakken uitjes (die van de toko). Serveer boerenkool met kapucijners in sojasaus in een kuiltje. Serveer wat tafelzuur (augurk, zilveruitjes) om de stamppot boerenkool wat op te frissen. Blokjes feta over de spinaziestamppot is ook een klassieker.

Dit maar als beginnetje  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Project spekjesvervanger
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2019, 21:03:37 »
Ken je deze vega rookworsten test al  ;):
https://www.vegatopia.com/vega/koken/achtergronden/14165-de-grote-vegatopia-vegetarische-rookworstentest
Ik vind die van Valess zelf het lekkerst.

Blokjes gerookte tofu kan je ook lekker knapperig bakken. En ik heb goede dingen gehoord over gerookte amandelen (kan je blijkbaar ook bij de AH kopen tegenwoordig), maar zelf nog niet geprobeerd.

Gebakken uitjes zijn echt heel erg lekker bij rauwe andijviestamppot, eventueel met nog wat blokjes lekkere oude kaas.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Project spekjesvervanger
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2019, 21:29:10 »
Ik gebruik vaak gerookte amandelen in plaats van spekjes. Hebben een beetje hetzelfde smaakje en zijn lekker knapperig.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Project spekjesvervanger
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2019, 15:35:32 »
Bij ons is dit een succesnummer:

kikkererwten uitlekken en in een scheutje olie bakken, vervolgens een lekkere hoeveelheid rookaroma en evt wat sojasaus toevoegen, beetje bakken nog en klaar.
Rookaroma koop je in een flesje (bij veggiedeli bijvoorbeeld) en je kunt er heel lang mee doen. Ik marineer er ook tofublokjes in. Je zou ook gerookt paprikapoeder kunnen nemen https://www.ah.nl/producten/product/wi375989/la-chinata-gerookte-paprikapoeder-zoet (neem de 'sweet' variant en niet de 'hotvariant', want die overdoseer je gemakkelijk en dan wordt het heel spicy allemaal).

Bij 'lichtere' stamppotjes (andijvie bijv) doe ik nog wel eens rauwe paprikablokjes of cashewnootjes maar dat is niet wat je zoekt denk ik.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Project spekjesvervanger
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2019, 19:16:35 »
Gegrilde/gebakken halloumi!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Tirza

  • *
  • 5
Re: Project spekjesvervanger
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2019, 14:46:32 »
Gisteren heb ik na lang wikken en wegen de spekjes, hier ten huize omgedoopt tot ´nepjes´, uit dit recept geprobeerd:
http://www.plantaardigheidjes.nl/2013/09/geroerbakte-spitskool-met-paprika-en.html

Het mondgevoel is alvast goed, maar het moet veel rokeriger en zoutiger, is besloten. Het smaakte goed in een zelfgemaakte huzarensalade.