Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1940 Gepost op: 04 september 2012, 09:43:42 »
Owwww...  :kwijl:

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1941 Gepost op: 08 september 2012, 15:24:48 »
Kwam quinoameel tegen in de voorraad, maar die is wat over de datum. Heeft iemand enig idee of dat nog eetbaar, dan wel veilig is om alsnog te gebruiken?
Ook nog geen idee wat je er voor lekkers mee zou kunnen maken, dus suggesties zijn van harte welkom ;)

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1942 Gepost op: 08 september 2012, 16:17:33 »
Kwam quinoameel tegen in de voorraad, maar die is wat over de datum. Heeft iemand enig idee of dat nog eetbaar, dan wel veilig is om alsnog te gebruiken?
Ook nog geen idee wat je er voor lekkers mee zou kunnen maken, dus suggesties zijn van harte welkom ;)



Volgens mij als er geen motten in zitten is het toch prima? Ik ken het verder niet, misschien een soort pannnenkoekjes of zoiets http://klarykoopmans.blogspot.nl/2012/02/daar-gaan-we-weer.html
,,,,فلافل

Offline Sven

  • *****
  • 3.851
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1943 Gepost op: 02 oktober 2012, 16:56:58 »
Een tip wanneer je na een etentje nog flink wat rode wijn in de fles hebt zitten terwijl geen wijn drinkt als je alleen bent.

Nodig:
Rode wijn (van goede kwaliteit)
45gr suiker per dl wijn

Doe de wijn in een pannetje en los de suiker erin op op middelhoog vuur. Wanneer de suiker is opgelost, zet je het vuur lager en laat de wijn zachtjes inkoken tot je een siroop hebt. Schenk de siroop in een glazen potje en bewaar in de koelkast voor bij desserts, fruitsalades...

Niet te lang laten inkoken anders heb je broodbeleg ;D
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1944 Gepost op: 03 oktober 2012, 20:00:04 »
Een tip wanneer je na een etentje nog flink wat rode wijn in de fles hebt zitten terwijl geen wijn drinkt als je alleen bent.

Nodig:
Rode wijn (van goede kwaliteit)
45gr suiker per dl wijn

Doe de wijn in een pannetje en los de suiker erin op op middelhoog vuur. Wanneer de suiker is opgelost, zet je het vuur lager en laat de wijn zachtjes inkoken tot je een siroop hebt. Schenk de siroop in een glazen potje en bewaar in de koelkast voor bij desserts, fruitsalades...

Lekker!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1945 Gepost op: 05 oktober 2012, 17:26:25 »
Jullie hebben een half uurtje om mij een receptidee met savooiekool te geven. Pasta met savooiekool hadden we laatst nog, couscous met savooiekool dit keer ook niet, want ik had gisteren al couscous.

En allemachtig, wat een trieste recepten krijg je als je zoekt op 'recepten savooiekool'. Ik noem er een paar: G3h@ktschotel met savooiekool en banaan; Savooiekool met aardappelschijfjes (eerste ingrediënt: 1 doosje mix voor prei ovenschotel); Stamppot van savooiekool en ananas; Aardappel-sh0@rm@ ovenschotel (weer met 1 pak mix voor preischotel, hmmm, verdacht, .... jawel: van dezelfde 'kok').

De tijd gaat nu in  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2012, 17:41:20 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1946 Gepost op: 05 oktober 2012, 17:45:47 »
http://www.ztrdg.nl/2012/01/recepten/seizoen/ribollita-met-boeren-en-savooiekool-1/

Dit klinkt wel ok? Iig een soort soep, en dan doe je natuurlijk VEEL savooiekool ipv maar 2 blaadjes...

http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/savooiekool/koolrolletjes-savooiekool-gevuld-champignons

Oh of deze, als je zin hebt om er moeite voor te doen :D

Uiteraard kan je vrijwel alles in zowel koolsoep als koolrolletjes proppen...
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2012, 17:52:14 door Aphyna »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1947 Gepost op: 05 oktober 2012, 19:11:02 »
Hmmm, koolsoep is niet echt mijn ding en de blaadjes van de rest savooiekool zijn te klein om te vullen (koolrolletjes zijn wel lekker, trouwens!).

Ik had ook nog gedacht aan een lasagne met savooiekool, maar er moesten ook nog wat aardappeltjes op. Het werd: een ovenschotel van laagjes aardappelschijfjes, uiensaus (van rode ui, pepertje, karwijzaad en witte balsamico) en geblancheerde savooiekool, bestrooid met geraspte pecorino. Lekkere combi.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1948 Gepost op: 06 oktober 2012, 01:06:24 »
Over die andijviestampot.. Met een mosterdsaus is zeker al lang bekend, he? Tomaatjes en stukjes paprika erdoor zijn ook simpel maar lekker.

Wij hebben in de voorraadkast een zak gierst liggen. We hebben dat nog nooit gegeten, maar het is iets anders en dus heb ik het meegebracht. Wat is lekker bij/met gierst?

Verder heb ik eindelijk polenta gevonden en zag ik een lekker-uitziend polenta-bodem-pizza recept. Dat ga ik dus proberen! Als iemand nog leuke ideetjes heeft met polenta zijn ze welkom, want ik denk dat er daarna nog wel genoeg in de zak zit om er nog een keer van te kunnen eten.
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1949 Gepost op: 07 oktober 2012, 15:36:43 »
Gierst kan je eigenlijk bij vanalles eten, in plaats van couscous of rijst. Ik vind het zelf wel lekker met marokkaanse groentenstoofpot met veel kaneel en kikkererwten.

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1950 Gepost op: 07 oktober 2012, 15:47:53 »
,,,,فلافل


Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1952 Gepost op: 07 oktober 2012, 20:08:36 »
Mmmmmm, stoofperen! Die crumble klinkt alvast als een top idee, die print ik voor in ons recepten-boek. ;D
Voor de gierst recepten ga ik nog even wat langer zoeken. Half gierst, half quinoa spreekt me aan en de salade met linzen en gierst ook. Als ik het onthoud, kom ik er nog op terug wat we ermee hebben gemaakt.
Bedankt voor jullie (links naar) recepten!
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1953 Gepost op: 08 oktober 2012, 16:02:58 »
Ik heb twee boterraapjes (kleine, gele raapjes) gekocht, maar behalve de standaard "gekookt met een roomsausje" weet ik niet zo snel wat ik er nog meer mee kan doen. Volgens een collega is dungesneden roerbakken erg lekker. Wat denken jullie?

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1954 Gepost op: 08 oktober 2012, 19:49:39 »
Ik heb twee boterraapjes (kleine, gele raapjes) gekocht, maar behalve de standaard "gekookt met een roomsausje" weet ik niet zo snel wat ik er nog meer mee kan doen. Volgens een collega is dungesneden roerbakken erg lekker. Wat denken jullie?

Bakken in wat boter en blussen met witte wijn is lekker (zie ook dit http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11407-gestoofde-raapjes), maar ze kunnen bitter zijn. Bakken en dan door risotto kan ook al dan niet met bieten of diepvriesdoperwten.
Of in de soep http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11602-raapjessoep
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1955 Gepost op: 09 oktober 2012, 10:55:04 »
Die soep klinkt wel lekker :) Zal eens kijken, bedankt voor de tips!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1956 Gepost op: 09 oktober 2012, 17:36:10 »
Jullie hebben een half uurtje om mij een receptidee met savooiekool te geven. ....
Ben ik te laat? Ok, voor de volgende keer dan. Uit Ethiopië. Is beschreven voor bladkool, ik maak het met palmkool of eeuwig moes (=splijtkool), maar met savooie kan het vast ook wel.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1957 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:58:41 »
We hebben een bakje kastanje champignons die ik graag wil marineren. Daarvoor vind ik allerlei ideeën op het internet, maar er staan maar weinig mening over hoe het dan smaakt. Heeft iemand van jullie een goed idee voor een marinade (het liefst iets dat niet al te lang moet staan)? Het wordt een bijgerecht, dus het mag prima een losstaande smaak zijn. Daarna gaan we ze bakken/oven-en/sudderen.
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1958 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:15:23 »
Wat witte azijn, oregano, knoflook? Misschien nog drupje olijfolie of scheutje port erin? Ook zout en peper wel
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1959 Gepost op: 22 oktober 2012, 06:48:42 »
Misschien kan je het met deze marinade proberen? recept