Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loti

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #20 Gepost op: 05 februari 2002, 11:36:00 »
Quote:

Op 2002-02-05 00:40, schreef Sander:

Mocht je nog behoefte hebben aan 'problemen', ga dan eens vegetarisch eten bij Van der Valk in Leusden. Op het moment dat ze je het eten brengen (een vegetarische schotel) en je kijkt naar je bord, dan ga je je echt afvragen of ze je niet voor een varken hebben aangezien, bij wijze van spreken.




Bij Van der Valk in Gilze-Rijen moet je ook geen culinaire hoogstandjes verwachten. Deze Van der Valk (vr)eetfabrieken nemen hun vegetarische gasten niet serieus.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #21 Gepost op: 05 februari 2002, 11:51:00 »
Quote:

Op 2002-02-05 10:47, schreef bart:
Vlees is moeilijk te verteren en daarom hebben vleeseters kortere darmen. Ahah.



Niet alleen korter, maar ook anders, en veel sterker maagzuur (en ander speeksel, etc.). Ze zitten anatomisch gezien gewoon behoorlijk anders in elkaar, wat voedselvertering betreft.

Quote:

Overigens komt de link tussen darmkanker en vlees niet zozeer door het rotten van vlees maar door een agressieve stof (haem) die in vlees gebonden is aan eiwitten, maar als die eiwitten verteerd worden darmschade aanricht.



Dat ook ja.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2002, 11:53:00 »
Quote:

Op 2002-02-05 11:36, schreef Loti:
Bij Van der Valk in Gilze-Rijen moet je ook geen culinaire hoogstandjes verwachten. Deze Van der Valk (vr)eetfabrieken nemen hun vegetarische gasten niet serieus.



Tenzij je naar Van der Valk in De Bilt gaat, daar is de vegetarische schotel behoorlijk goed.
“it's strange how life makes sense in time...”

Novella

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2002, 17:16:00 »
Nou,

Ik had een keer een reunie van de familie en daar had ik gezegd dat ik vegetarier was.
Belt ze de dag ervoor op: Ik heb vis voor je besteld.

Ik had beter kunnen zeggen dat ik geen dieren at maar goed. Toen kon ik dus de vriezer in duiken om nog vegga burgers te zoeken.

Maar mensen vinden het wel apart en dan stellen ze er vragen over enzo.
Maar als ik een etentje kan vermijden dan doe ik dat, als ik er toch al niet heen wou gaan.

Sandra

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2002, 17:25:00 »
Quote:


Mocht je nog behoefte hebben aan 'problemen', ga dan eens vegetarisch eten bij Van der Valk in Leusden. Op het moment dat ze je het eten brengen (een vegetarische schotel) en je kijkt naar je bord, dan ga je je echt afvragen of ze je niet voor een varken hebben aangezien, bij wijze van spreken.




Nu je het hebt over van de Valk komen mij inderdaad herinneringen naar boven die over een komen met jouw verhaal. Het is al wel weer heel wat jaren geleden gweest. Hoe het nu is bij van de Valk weet ik niet. Dan ga ik liever nog naar mc Donalds. Daar hebben ze tenminste veganistische burgers (volgens opgave) en (plantaardige) patat wat in plantaardige olie wordt gefrituurd.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

am

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #25 Gepost op: 05 februari 2002, 20:32:00 »
In Nuland (huh waar ligt dat ) is die vd Valk nonie eens zo slecht..misschien komt dat omdat de baas erg dichtbij woont

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #26 Gepost op: 06 februari 2002, 00:32:00 »
Quote:

Op 2002-02-05 20:32, schreef am:
In Nuland (huh waar ligt dat )



Da's waar Chinees Restaurant Xie Xie te vinden is
“it's strange how life makes sense in time...”

am

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2002, 14:45:00 »
huh hoe weet jij dat nou??

edit: oow wacht tilburg...zeker ooit langs dit prachtige dorp gekomen?
_________________
leven is het meervoud van lef

[ Dit Bericht is bewerkt door: am op 2002-02-06 14:46 ]

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #28 Gepost op: 06 februari 2002, 15:25:00 »
Ik heb heel goede en ook minder goede ervaringen met eten bij "bedrijfsuitjes". Wat ik heb geleerd de afgelopen jaren en wat ik hier ook bij anderen lees, is dat er veel misverstanden zijn over wat men wel en juist niet eet. Simpelweg zeggen "ik ben vegetariër" is niet voldoende is mijn ervaring, want dan wordt je inderdaad wel eens met vis opgezadeld.

Duidelijkheid, dat is de boodschap. Wat dat betreft komt het vega-paspoort, dat ik ook heb ingescand en op LP gezet (www.lekkerplantaardig.net/vgp/v-pas.htm) heel vaak van pas. Als ik hoor dat we naar een, noem maar wat, Thais restaurant gaan eten, dan geeft ik ruim tevoren een printout van de betreffende pagina aan degene die e.e.a. organiseert, meestal doe ik er ook de Nederlandse versie bij. Zo is alles duidelijk. Sinds ik zo vooraf informatie geef heb ik nooit problemen meer met bedrijfsuitjes en eindig ik vaak nog met iets veel lekkerders om m'n bordje dan m'n kollega's zodat ze vanuit hun ooghoeken naar mijn vega-happie zitten te loeren/kwijlen

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2002, 18:56:00 »
Quote:

Op 2002-02-05 11:51, schreef Sander:
Quote:

Op 2002-02-05 10:47, schreef bart:
Vlees is moeilijk te verteren en daarom hebben vleeseters kortere darmen. Ahah.


Niet alleen korter, maar ook anders, en veel sterker maagzuur (en ander speeksel, etc.). Ze zitten anatomisch gezien gewoon behoorlijk anders in elkaar, wat voedselvertering betreft.
Quote:

Overigens komt de link tussen darmkanker en vlees niet zozeer door het rotten van vlees maar door een agressieve stof (haem) die in vlees gebonden is aan eiwitten, maar als die eiwitten verteerd worden darmschade aanricht.


Dat ook ja.


Serieus?
Ik dacht altijd dat plantaardig voedsel langzamer door de darmen ging, door de vezels, waardoor de darmen de kans hadden om meer voedingsstoffen op te nemen.

Nooit geweten dat vleeseters ook anders in elkaar zaten dan vega(n)'s.

haem? bedoel je als misschien ook het verschil tussen het soort ijzer: dierlijk is haem-(heem)-ijzer en plantaardig bevat non-haem-(heem)-ijzer.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2002, 19:41:00 »
Quote:

Op 2002-02-06 18:56, schreef Silent seadragon:
...Nooit geweten dat vleeseters ook anders in elkaar zaten dan vega(n)'s.



Kijk dan maar eens in deze tabel...

Wat die tabel betreft: Van honden wist ik het, maar zweten katten eigenlijk niet door de huid? Hoe houden zij dan hun lichaamstemperatuur op peil?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2002, 00:26:00 »
Quote:

Op 2002-02-06 18:56, schreef Silent seadragon:
Ik dacht altijd dat plantaardig voedsel langzamer door de darmen ging, door de vezels, waardoor de darmen de kans hadden om meer voedingsstoffen op te nemen.



Volgens mij zit het ongeveer zo in elkaar, correct me if I'm wrong: vlees gaat snel rotten en moet daarom snel worden uitgepoept, ergo, korte darmen. Plantaardig voedsel moet meer gelegenheid krijgen om de voedingsstoffen aan de darmen af te geven, daarom lange darmen. Vezels zorgen er o.a. voor dat de meuk zich goed door je darmen verplaatst. In vlees zitten geen vezels. Daarom is het niet slim om veel vlees in je darmen te stoppen. Gevolg: obstipatie en andere nare kwalen. Dierlijke eiwitten zijn door het menselijk lichaam moeilijker af te breken dan plantaardige eiwitten. Gevolg, als je puur plantaardig eet krijg je sneller weer trek. Misschien zou dat anders zijn geweest wanneer we sterker maagzuur hadden gehad; is er hier toevallig een bioloog in de zaal?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #32 Gepost op: 07 februari 2002, 14:31:00 »
Brrr... bedrijfsetentjes. Als het alleen met collega's is, vindt ik het nog wel te doen, kun je nog wel eens iets terugsturen. Maar als je bij klanten of zakenrelaties gaat eten is het zo moeilijk, zeker internationaal. Ik vind het echt heel lastig om eisen te gaan stellen als je mee uit eten genomen wordt in een land waar ze weinig op hebben met vegetariers, maar kan m'n snor niet drukken. In dure restaurants is er dan ook nooit een salade zonder vis ofzo, want dat staat blijkbaar armoedig. En niet meegaan kan niet. Vergt altijd een hoop uitleggerij en ik voel me dan een enorme zeikerd. Heb er nog geen oplossing voor gevonden!

Sam (dankbaar voor het broodje met boter wat altijd wel op tafel komt)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #33 Gepost op: 07 februari 2002, 18:20:00 »
Quote:

Op 2002-02-06 19:41, schreef Marcello:
Kijk dan maar eens in deze tabel...


Die tabel ken ik, maar ik dacht dat er met vleeseters, menselijke vleeseters bedoelt werd
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2002, 20:30:00 »
Quote:

Op 2002-02-07 18:20, schreef Silent seadragon:
Die tabel ken ik, maar ik dacht dat er met vleeseters, menselijke vleeseters bedoelt werd


Ah, ik dacht al!

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2002, 23:47:00 »
Vandaag kreeg ik een mailtje van onze teamleider; ter bevordering van de teamgeest willen ze met het kantoor een leuk avondje uit waarbij we samen wat gaan ondernemen. Het idee is een... kookworkshop! Niet zo maar een kookworkshop, neee... bij het Van der Valk Motel/Restaurant (Volgens mij kunnen ze je daar alleen leren hoe je een blik erwten opentrekt en dat je een kersje in de appelmoes moet leggen, maar goed.)

Er zijn op die avond 3 menu's waar je uit kunt kiezen; tournedos, lamskotelet en iets met tonijn. Ik had al gezegd dat ik dan niet mee zou gaan, want dat heeft weinig zin lijkt me. Nou, dat kon toch eigenlijk niet, want het was goed voor de teamgeest als iedereen aanwezig zou zijn. Tja... wat nu? Ik ga voor zoiets echt niet ineens wel een stuk vlees bakken. Dat hadden ze bij het verzinnen van dit idee al kunnen bedenken. Maar ik voel me wel bezwaard als alleen door mij de kookworkshop niet door zou gaan. De teamleider stelde al voor om contact met ze op te nemen of ze ook een vegetarisch alternatief hebben. Maar ja.. dat zal dan wel met kaas en/of eieren zijn en ik ben nu veganiste, dat weten ze ook en ik wil op die principes niet toegeven.

Dus... ik ben de spelbreker want "de anderen vonden het wel allemaal heel leuk".

Bah, bedrijfsuitjes

Sofie Van Grieken

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #36 Gepost op: 08 februari 2002, 08:37:00 »
Quote:

Op 2002-02-06 15:25, schreef Marcello:
Ik heb heel goede en ook minder goede ervaringen met eten bij "bedrijfsuitjes". Wat ik heb geleerd de afgelopen jaren en wat ik hier ook bij anderen lees, is dat er veel misverstanden zijn over wat men wel en juist niet eet. Simpelweg zeggen "ik ben vegetariër" is niet voldoende is mijn ervaring, want dan wordt je inderdaad wel eens met vis opgezadeld.


Da's ook mijn ervring. En als je vraagt of ze een veganistisch gerecht hebben, kijken de meesten je (ook al hebben ze een uitgebreid veggie aanbod op de kaart staan) aan of ze het in Keulen horen donderen. Ze weten gewoon niet wat het is...

Sofie Van Grieken

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #37 Gepost op: 08 februari 2002, 08:41:00 »
Quote:

Op 2002-02-06 19:41, schreef Marcello:
Van honden wist ik het, maar zweten katten eigenlijk niet door de huid? Hoe houden zij dan hun lichaamstemperatuur op peil?


Zoals honden via hun tong zweten, doen konijnen dat langs hun oren. Ik heb eens ergens gehoord dat dit bij katten ook zo is.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #38 Gepost op: 08 februari 2002, 10:05:00 »
Quote:

Op 2002-02-07 23:47, schreef yessica:
...De teamleider stelde al voor om contact met ze op te nemen of ze ook een vegetarisch alternatief hebben. Maar ja.. dat zal dan wel met kaas en/of eieren zijn en ik ben nu veganiste, dat weten ze ook en ik wil op die principes niet toegeven...


En waarom zou er niets met groenten en bijv. tofu gedaan kunnen worden?

Ik zou in zo'n geval best ver gaan om er toch bij aanwezig te zijn, al is het maar om te laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn om lekker te eten dan dode dieren. Leuk is het natuurlijk bepaald niet om tussen de vlees- en visbaklucht je groentenhappie te moeten klaarmaken, maar je hoort er dan wel weer bij.

Ik heb een tijd lang bedrijfsuitjes gemeden omdat ik het moe was steeds maar weer te moeten uitleggen wat ik wel en vooral wat ik niet at. Je geeft met zo'n houding echter een sterk negatief signaal af, nl. dat je je als veggie isoleert en niks meer (mee) kunt doen. Bepaald geen stimulans voor anderen om die richting op te gaan, toch?!? Ook zal er veel over gesproken worden in de trant van: "Gisteren een uitje gehad met de zaak, iedereen was erbij, behalve die veggie! Toch wel erg lastig en ongezellig als je zo eet! Nee, da's niks voor mij hoor!

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2002, 13:16:00 »
Altijd goed voor commentaar die bedrijfsuitjes. Van lastig tot onzinnig als commentaar. En al is er een (da's veel) die er serieus meer over wil weten, zitten er weer anderen naast die het belachelijk lopen maken (neemt toe bij elke alcoholische versnapering). Dus om het enigszins gezellig te houden, bestel ik lekker mijn vegetarisch menu (of vraag erom als het niet op de kaart staat) en zeg er niet zoveel over (wat ik meestal toch weer niet laten kan).