Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ascona

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Gepost op: 03 februari 2002, 16:43:00 »
Ik ben graag benieuwd naar reacties en ervaringen op dit gebied. Wat zijn de reacties van collega's? Werd er rekening met je gehouden? Of was het een drama....
« Laatst bewerkt op: 16 september 2003, 14:32:32 door Sander »

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2002, 16:52:00 »
Over het algemeen probeert men heel goed rekening te houden met mij. Soms begaan ze wel eens een blunder ("ja hoor, er is vegetarisch eten, we hebben een visschotel voor je besteld") maar meestal levert het niet zo veel problemen op. Nu ik veganist ben is het wat moeilijker, maar vaak is het een kwestie van het toetje overslaan.

Eens per jaar krijgen we van de baas een etentje aangeboden, en het is me nog niet gelukt ze mee te krijgen naar een vegetarisch restaurant. Ze hebben dan toch het idee dat ze zonder vlees niet echt gegeten hebben. De laatste keer heeft zelfs een niet-vegetarische collega dat restaurant gepromoot (ik dacht dat dat een positiever effect zou hebben, dan wanneer ik het zou doen) maar helaas... toen werd het toch de Mexicaan

Ascona

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2002, 16:56:00 »
Gek is dat he, dat de meeste vleeseters de vegetarische keuken niet voor vol aanzien....over onbegrip gesproken....

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2002, 16:59:00 »
M'n beste vriendin krijgt altijd honger 's avonds laat als we vega hebben gegeten, ze zegt dan ook dat ze merkt dat ze geen vlees heeft gegeten.
Ik krijg trouwens ook altijd honger 's avonds laat. Maar of er een verband is??

Ascona

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2002, 17:01:00 »
Volgens mij is dat vrouwen eigen; bmwtje had er ook altijd last van. Hadden we echt zwaar gegeten en een paar uur later was de chocola en chips niet meer veilig......snelle stofwisseling misschien?? Die wellicht sneller bij vegetariers tot uiting komt, omdat vlees moeilijker te verteren is ofzo??

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2002, 17:04:00 »
Inderdaad gek, omdat de vegetarische keuken veel fantasievoller is. Wat is er nu bijzonder aan gebakken steak, een gebakken zalmfilet of een gekookte kreeft? Er liggen wat krieltjes en anderhalve asperge naast en dat was het dan.

Nee, bij een goed vegetarisch restaurant wacht je steeds weer een verrassing, wat is er nou leuker?

am

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2002, 17:16:00 »
over die bedrijfsuitjes...
ik werk (naast me school dan) zaterdags bij een appie (de beste supermarkt van noord brabant mogen wij met gepaste trots zeggen..helaas niet wat betreft vega-assortiment ben ik bang maarja dat komt omdat we een kleine winkel zijn). De laatste keer was het de eerste keer met eten erbij (meestal alleen feest) maar toen had ik al gegeten.. maar begin maart heb ik weer een etentje en aangezien ik de eerste (!) en enige (ik zou bijna zeggen enigste ) vega ben, ben ik best een beetje benieuwd of ze et niet vergeten...

Sofie Van Grieken

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2002, 17:33:00 »
Ik studeer nog, dus over bedrijfsuitjes kan ik (nog) niet meepraten. Maar als we op studiereis gaan of zo, probeer ik altijd op voorhand te zeggen dat ik veganiste ben. Dikwijls krijg ik dan nog vis voorgeschoteld, of ei of kaas (niet te begrijpen...). Vroeger durfde ik dan niks te zeggen en at ik maar niks. Ik vond het dan zo erg er iets van te zeggen, want ze hadden al moeite gedaan om iets anders voor me te maken. Maar tegenwoordig leg ik op een beleefde en vriendelijke manier uit wat ik wel en niet eet (is behoorlijk lastig in een andere taal...), en meestal houden ze er dan wel rekening mee.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2002, 18:39:00 »
Quote:

Op 2002-02-03 17:01, schreef Ascona:
Volgens mij is dat vrouwen eigen; bmwtje had er ook altijd last van. Hadden we echt zwaar gegeten en een paar uur later was de chocola en chips niet meer veilig......snelle stofwisseling misschien?? Die wellicht sneller bij vegetariers tot uiting komt, omdat vlees moeilijker te verteren is ofzo??


Het gekke is, dat vlees juist makkelijker te verteren zou moeten zijn. Vlees bevat namelijk 0% vezels, dus dat zoeft door je darmen heen.
Ik heb dat trouwens ook dat ik 's avonds een gevoel heb van honger en grijp dan ook snel naar chips. Maar ik denk dat dat meer komt doordat ik 's avonds gewoon de behoefte heb aan eten in het algemeen, zonder ECHT honger te hebben. Gewoon zin om iets in mijn mond te stoppen zegmaar.
Bij mijn baas (appels en peren zwart)hebben we elk jaar na het plukken een barbeque achter het huis. Toen ik pas vegetarisch was, had zijn vrouw wat vegetarische burgers gehaald voor me. Erg aardig. Daarna hebben we geen barbeque meer gehad of ben ik niet meer gegaan.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Loti

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2002, 21:11:00 »
Over het algemeen haat ik dit soort uitjes en ik probeer er in eerste instantie onderuit te komen. Als er echt geen ontkomen aan is en men niet (meer) weet dat ik vegetarier ben dan laat ik dat maar zo. Ik heb geen zin om me bij herhaling te moeten verantwoorden. Er is meestal wel brood en salade en ook al wordt er rekening mee gehouden, dan wordt je altijd geconfronteerd met een overvloed aan vlees- en/of visschotels die me alle eetlust ontnemen.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2002, 22:25:00 »
Quote:

Wat zijn de reacties van collega's? Werd er rekening met je gehouden?



In de tijd dat ik vegetarier was heb ik nog nooit een probleem gehad om vegetarisch te eten in welk restaurant dan ook. Van dure tot goedkope restaurants. Ook al zeg je het op het moment van binnenkomst. Soms is er al het gerecht van te voren gereserveerd. Ook dan is er altijd wel een oplossing. Ook van collega's van laag tot hoog niveau alle begrip.
Als veganist weet ik nog niet hoe het gaat. Het zal een stuk moeilijker gaan.
Volgende maand hebben we een afdelingsuitje. Dit wordt door mijn collega georganiseerd. Speciaal voor mij was ze er heen gegaan of er ook vegetarisch gerechten waren. Dat was best wel tof, echter ik had haar nog niet verteld dat ik een veganist geworden was. Ik zal zelf contact opnemen met het betreffende restaurant. Zoals ze het vertelde durfde ik het ook niet meer te vertellen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Rosa

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2002, 22:44:00 »
Bedrijfsuitjes, een gruwel. Net als een voorgaande schrijver ben ik altijd geneigd om er onder uit te komen. Helaas zijn ze op mijn werk " verplicht ". Het feit dat ik vegetarisch ben komt altijd op het laatste moment ter sprake. Nu vind ik dat geen probleem want in bijna elk restaurant is wel wat te eten. ( zolang ze niet met vis aan komen zetten vind ik het redelijk acceptabel ) Waar ik vaak een hekel aan heb is die overdreven aandacht van mensen of je eten wel goed smaakt. Alsof ze het schuldgevoel, dat ze vergeten waren iets voor je regelen, nu compenseren . Vaak eet je ronduit slecht in de gemiddelde restaurants. En om nu te zeggen dat je zelf lekkerder kookt...  Dan maar met een nep glimlachje: ja hoor het is lekker....... Misschien niet slim van me, maar voor de lieve vrede... Gelukkig is het maar 1 keer per jaar.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2002, 22:59:00 »
Quote:

Op 2002-02-03 22:44, schreef Rosa:
Bedrijfsuitjes, een gruwel.




Als al je collega's spareribs nemen snap ik dat je ervan gruwelt. Ik denk dat je over de bedrijfsuitjes op zich spreekt. Dan ligt het volgens mij aan je zelf of je er van gruwelt of niet. Of misschien werk je wel bij het verkeerde bedrijf.

Volgens mij ben je niet verplicht mee te eten. Als je niet wil dan ga je toch gewoon niet. Dat bepaal je zelf toch


J@n,
waarom moet ik af en toe opnieuw inloggen terwijl ik al ingelogd ben?
Ik ben dan steeds mijn teksten kwijt.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

ellen

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2002, 10:50:00 »
De laatste keer was een ramp. Hoewel men best weet dat er bij ons meerdere vega's zijn, was er bijna niets voor ons geregeld. Er waren geen vegetarische hapjes en het diner was ook bedroevend slecht. De drank maakte wel veel goed.

Als je, denk ik, iets goed geregeld wil hebben, kun je je het beste opgeven voor de organisatie.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2002, 11:03:00 »
Quote:

Op 2002-02-03 17:04, schreef yessica:
Inderdaad gek, omdat de vegetarische keuken veel fantasievoller is. Wat is er nu bijzonder aan gebakken steak, een gebakken zalmfilet of een gekookte kreeft? Er liggen wat krieltjes en anderhalve asperge naast en dat was het dan.



Tja, met vlees én groente kan je natuurlijk altijd meer kanten op dan met alleen groente. In tegenstelling tot wat je beweert wordt er wel degelijk creatief met vlees omgesprongen in sommige restaurants en keukens. Ik kan nu wel een sliert voorbeelden geven, maar daar zit toch niemand op te wachten. Dat in vegetarische restaurants je vaak een verrassing te wachten staat is ook deels gedwongen door het gebrek aan vegetarische-culinaire klassiekers. Een in zeewater gekookte kreeft is voedzamer en smakelijker dan een in zeewater gekookte bleekselderij. Je doet vleeseters vaak echt een plezier met een goed bereide zalmfilet met dille. Misschien dat met het ouder worden van de vegetarische beweging ook dat soort omnipresente all-time-favourites opstaan.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

noesj

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2002, 11:53:00 »
Ik heb tot nu toe nog altijd mijn snor kunnen drukken bij afdelingsuitjes... (ik ben een gelukkig mens)
Waar ik me wel gruwelijk aan erger, zijn de borrels, waar de blokjes kaas gezellig naast de plakken cadaver liggen (dus dat jij de enige bent die daar rondloopt met een rommelende maag). En laatst bij de nieuwjaarsborrrel waren er heel veel hapjes, maar dat was echt Vegetarian Hell... alleen de stukjes stokbrood waren ok.

Loti

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2002, 13:29:00 »
Quote:

Op 2002-02-03 22:44, schreef Rosa:
Waar ik vaak een hekel aan heb is die overdreven aandacht van mensen of je eten wel goed smaakt. Alsof ze het schuldgevoel, dat ze vergeten waren iets voor je regelen, nu compenseren . Vaak eet je ronduit slecht in de gemiddelde restaurants. En om nu te zeggen dat je zelf lekkerder kookt...  Dan maar met een nep glimlachje: ja hoor het is lekker



Ha, ha, hebben wij dezelfde collega's?

Ik ga bijna steigeren bij de aanhoudende vragen of het nu wel echt lekker was. Ik zit bij tafelgenoten toch ook niet te zaniken over hun eten.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2002, 00:40:00 »
Quote:

Op 2002-02-03 22:25, schreef Dick:
In de tijd dat ik vegetarier was heb ik nog nooit een probleem gehad om vegetarisch te eten in welk restaurant dan ook.



Mocht je nog behoefte hebben aan 'problemen', ga dan eens vegetarisch eten bij Van der Valk in Leusden. Op het moment dat ze je het eten brengen (een vegetarische schotel) en je kijkt naar je bord, dan ga je je echt afvragen of ze je niet voor een varken hebben aangezien, bij wijze van spreken.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2002, 00:44:00 »
Quote:

Op 2002-02-03 18:39, schreef Silent seadragon:
Het gekke is, dat vlees juist makkelijker te verteren zou moeten zijn. Vlees bevat namelijk 0% vezels, dus dat zoeft door je darmen heen.



Nou, integendeel. Het verplaatst zich meestal tergend traag door je darmen, waardoor het al aan het rotten is voordat je het uit hebt kunnen poepen. Schijnt de kans op darmkanker aardig te vergroten, trouwens.

Daarom hebben echte vleeseters dan ook in verhouding veel kortere darmen dan wij hebben.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2002, 10:47:00 »
Vlees is moeilijk te verteren en daarom hebben vleeseters kortere darmen. Ahah.

Overigens komt de link tussen darmkanker en vlees niet zozeer door het rotten van vlees maar door een agressieve stof (haem) die in vlees gebonden is aan eiwitten, maar als die eiwitten verteerd worden darmschade aanricht.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll