Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Lynnova-Geerhartje:
Dank voor heldere uitleg.
Maar die ruigpootbuizerd, als die zit kun je m toch makkelijk herkennen hoor, want zijn poten zijn geheel met veren bedekt. Bij andere roofvogels komt dat niet voor.
Correctie: het komt ook voor bij uilen, zo leert vogelvisie: de ruigpootuil.
En dat sperwers echt jagen door tussen de bomen door te vliegen wist ik ook van vogelvisie. En dan is het inderdaad wel logisch wat je zegt, nl. dat je ze niet boven open veld, waar je valk (vrijwel uitsluitend torenvalk neem ik aan?) en buizerd wel aantreft.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Lynnova-Geerhartje op 17 december 2007, 21:46:41 ---Maar die ruigpootbuizerd, als die zit kun je m toch makkelijk herkennen hoor, want zijn poten zijn geheel met veren bedekt. Bij andere roofvogels komt dat niet voor.
--- Einde van citaat ---
Niettegenstaande de naamgeving word de bevedering van de poten nooit gebruikt als determinatiekenmerk voor de ruigpootbuizerd. O.a. omdat de poten van zittende buizerds vaak nauwelijks te zien zijn en vooral bedekt zijn door hun (opgezette) buikveren. Hierdoor kan de indruk ontstaan dat een gewone buizerd beveerde poten heeft.
In de kringen van 'vogelwaarnemers' zal 'het was een buizerd met een met veren bedekte poten' nooit aangenomen worden als betrouwbare waarneming van een ruigpootbuizerd.
--- Citaat van: Lynnova-Geerhartje op 17 december 2007, 21:46:41 ---waar je valk (vrijwel uitsluitend torenvalk neem ik aan?)
--- Einde van citaat ---
Hoewel de torenvalk niet zo makkelijk met andere valken (of andre roofvogels) te verwarren is, is de torenvalk zeker niet de enige valk die men kan te zien krijgen.
Gisteren heb ik diverse slechtvalken gezien en deze jagen ook op open terrein. En - hoewel minder algemeen - is ook het smelleken en de boomvalk geen heel zeldzaam verschijnsel. Vooral tijdens de trekperiode zou ik er niet van uit gaan dat een waargenomen valk sowieso een torenvalk is.
Een biddende valk is wel bijna altijd een torenvalk.
Monique:
Ik heb laatst op Schiermonnikoog slechtvalk én smelleken door de telescoop gezien. Ik zou ze volgende keer niet weer herkennen. De eerste had op afstand, ondanks telescoop voor mij nog een groot 'buizerd-achtig' voorkomen.
Meneer de Uil:
Ik hoorde vannacht toen ik thuiskwam van het muziek maken een troep ganzen overvliegen. Ze waren vanwege de mist niet te zien.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Meneer de Uil op 22 december 2007, 11:29:08 ---Ik hoorde vannacht toen ik thuiskwam van het muziek maken een troep ganzen overvliegen. Ze waren vanwege de mist niet te zien.
--- Einde van citaat ---
Welke soort?! :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie