Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #160 Gepost op: 03 december 2019, 20:41:31 »
Ook lekker bij tortilla(chips) of gebakken aardappels?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #161 Gepost op: 03 december 2019, 22:09:35 »
Turkse pizzarol eet ik alleen met verse zelfgemaakte knoflooksaus 😁

Weggeven kan, maar is het niet raar om halfvolle flesjes BBQ saus weg te geven?

Ik vind die sausjes zelf eigenlijk niet zo lekker, koop ze voornamelijk voor anderen (les: volgende keer meegeven naar huis!)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #162 Gepost op: 03 december 2019, 23:28:11 »
Volgende keer zelf de sausjes maken, dan hou je ook geen halve flesjes over? Is ook lekkerder  :angel:

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #163 Gepost op: 04 december 2019, 07:57:58 »
Zelf zoete BBQ saus maken? Die moet je snijden, koken, kruiden en dan nog laten intrekken, en dat voor een saus die ik zelf niet lekker vind? En ik eindig dan met nog veel meer saus!

Ik maak altijd zelf verse knoflooksaus, soms een kaassaus, en een verse salsa.

Drastische oplossing gisteravond: ik heb de BBQ saus en de (uitgedroogde) Whisky cocktailsaus gewoon weggegooid. Zo  ;D

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #164 Gepost op: 04 december 2019, 12:47:59 »
Tip: vul de lege ruimte in de voorraadkast op met andere dingen zodat je ook niet zoveel ruimte meer hebt om voorraad neer te zetten. Met onze keukenverbouwing heb ik wat minder ruimte gekregen voor voorraad (want bijkeuken bij de keuken aangetrokken en de apparaten moeten ook ergens gestald worden). Ik ben er zo blij mee, wat een overzicht.
En een AH XL op 4 minuten fietsen die 7 dagen per week op en is, werkt ook mee (dat is eigenlijk mijn mega-voorraadkast op afstand).

(idem voor de vriezer: kliekjes binnen 14 dagen opeten, niet vallen voor grote aanbiedingen etc).

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #165 Gepost op: 04 december 2019, 13:59:58 »
Goede tip neleH! Mijn keuken is schandalig ruim, dus veel ruimte voor voorraad (en voor keukenspullen). Ik heb een AH op 4 minuten lopen, maar door mijn afkeer van boodschappen doen hou ik het bij 1 keer per week Picnic, met een weekmenu. Acties ben ik wel gevoelig voor, zeker voor dure spullen zoals wasmiddel en vaatwastabletten, maar dat gaat vanzelf wel op. Ik heb volgens mij geen voorraadkast vol door acties. Het komt eigenlijk doordat ik een grote basisvoorraad wil hebben, maar daar door het jaar heen niet genoeg van opmaak. Drie a vier soorten rijst bijvoorbeeld. Ik heb nog een baal van 2 kilo, die iemand die bij me kwam koken had meegenomen. Ik eet hooguit 100 gram per keer, en dat soort rijst hooguit een keer per maand. Dat is dus voldoende rijst voor 2 jaar! Misschien moet die maar naar de voedselbank (is nog onaangebroken). Ik heb zelf zilvervliesrijst, risottorijst en basmatirijst. Met hooguit 1 keer per week rijst is dat nog voldoende voor een maand of drie.

Gisteravond een hele lekkere smoothie gemaakt van het fruit dat op moest, een glas mee naar werk vandaag en drie porties in de diepvriezer, dat gaat de komende week wel op.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #166 Gepost op: 04 december 2019, 18:23:50 »
Ik moet ook maar aan de slag. De vriezer is nog nooit helemaal vol geweest en die houd ik goed bij maar op andere plekken...Ik heb een la vol granen en peulvruchten die maar eens leeg gemaakt moet worden.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #167 Gepost op: 04 december 2019, 23:15:40 »
Zelf zoete BBQ saus maken? Die moet je snijden, koken, kruiden en dan nog laten intrekken, en dat voor een saus die ik zelf niet lekker vind? En ik eindig dan met nog veel meer saus!

Ik maak altijd zelf verse knoflooksaus, soms een kaassaus, en een verse salsa.

Drastische oplossing gisteravond: ik heb de BBQ saus en de (uitgedroogde) Whisky cocktailsaus gewoon weggegooid. Zo  ;D

Tja, dan is het inderdaad een klein flesje kopen en meegeven. Maar bbq saus maken lijkt mij niet zo moeilijk, tomatenpuree, ui, knoflook, suiker/ketjao o.i.d?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #168 Gepost op: 05 december 2019, 13:05:08 »
Broodplank in de vriezer: half volkorenbrood, 7 pita broodjes, 1 muffin, 1 sticky toffee pudding, 2 grote tortillas en 3 kleintjes, 7 pakjes bladerdeeg (gekregen).

Ik heb een half meergranenbrood van 2,5 maand geleden weggegooid omdat het helemaal uitgedroogd was en echt niet lekker meer. Het volkorenbrood van diezelfde dag is nog prima.

Vanavond pitabroodjes uit de vriezer met vegaburger-shoarma uit de vriezer, met verse knoflooksaus. Dat ruimt op! Met kerst ga ik iets maken met bladerdeeg. Veel bladerdeeg! Ik heb nog amandelspijs in de voorraadkast dus er gaan de komende week ook amandelbroodjes komen. Die ik dan uitdeel op mijn werk, dan is het snel op  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #169 Gepost op: 05 december 2019, 21:38:07 »
Goed bezig Sam!
Ik bedenk me dat hier ook nog 2 kadetjes in de vriezer liggen die op moeten.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #170 Gepost op: 06 december 2019, 17:06:10 »
Kadetjes zijn lekker bij een weekend ontbijtje, die komen vast wel snel op!

Hier vanavond een kleine deuk maken in de diepvriesvoorraad: verse spinazie met een restje diepvriesdoperwtjes en diepvriesbrie (dat blijft echt heel goed in de vriezer, maar niet oneindig) in een aantal bladerdeeg pies, waardoor er ook weer 8 plakken bladerdeeg verdwijnen.

Na een check blijkt dat ik helemaal geen kruiden of kruidenmixen in de voorraadkast heb die over de datum zijn dit jaar, dat is voor het eerst!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #171 Gepost op: 07 december 2019, 08:10:41 »
Kadetjes zijn lekker bij een weekend ontbijtje, die komen vast wel snel op!

Dit weekend lukt dat nog nog niet, maar goed idee voor een volgend weekend!

Hier zijn de hazelnoten opgegaan en 100 gram bulgur (daarna het restant gewogen: nog 200 gram te gaan! Dat moet toch nog lukken dit jaar).

Die kruiden is een goeie. Ik kwam ook nog specerijen tegen (al open, niet in de voorraad) die ik weinig gebruik maar eens wat vaker wil gebruiken, want die hebben ook niet het eeuwige leven: rozenknopjes, zereshk (zure besjes), Iraanse bergmunt. Die zullen wel niet op komen dit jaar, maar ik kan ze wel wat actiever gebruiken.


,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #172 Gepost op: 09 december 2019, 12:18:31 »
In de lades van het vriesgedeelte van de koelkast een paar kleine porties soep en lunchhapjes aangetroffen, die kunnen nog wel op voor einde jaar. Er staat ook nog een flinke portie bouillon waar ik weer nieuwe soep mee kan maken, ik lunch voorlopig warm en van huis meegenomen.
Gister wel weer een paar porties pompoenpuree ingevroren. Wat er aan de ene kant uit gaat komt er aan de andere kant wel weer bij. Ik zie wel hier en daar ruimte ontstaan in de kasten, vooral de la met peulvruchten, granen en meel. Bemoedigend.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #173 Gepost op: 11 december 2019, 18:12:52 »
Hier zijn inmiddels op:
-de polenta (de volgende keer dat ik het wil eten,  kijk ik of ik dat in nog kleinere hoeveelheid kan kopen)
- 2/5e van de risottorijst
- de kadetjes (lekker gegeten met een vegaburger).
- flesje ananas hot sauce dat al een tijd op moest.
Gaat wel lekker dus.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2019, 19:16:16 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #174 Gepost op: 19 december 2019, 17:04:44 »
Mijn uitdaging vordert gestaag, met weer wat extra dingen opgemaakt (maar de bulgur en gort zijn nog niet op). Heb ook wat weggegooid: basterdsuiker in een pot, helemaal hard geworden en niet meer uit de pot te krijgen. Nog over van jaren terug toen mijn vriend een pepernoten bakte. En een klein potje zelfgemaakte zeewier gomasio, waarvan de sesam ranzig was geworden. Stom om dingen weg te moeten gooien.
Ik heb ook bedacht dat ik een aantal dingen niet meer in de voorraadkast wil: zaken als bloem, maizena, suiker vul ik altijd aan in de voorraad zodra een pak in gebruik is genomen, maar ik doe zo lang met een open pak, dat dat helemaal niet nodig is. Ik ga dat voortaan pas vervangen als het op is, en daar geen voorraad meer van aanhouden.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #175 Gepost op: 19 december 2019, 20:33:50 »
Wat een goed plan Selly, om die voorraad gewoon niet meer aan te houden. Ik heb van veel dingen ook 1 in gebruik en 1 op voorraad, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Diepvriezer is inmiddels half leeg, dat gaat prima. Voorraadkast iets langzamer, moet me vooral inhouden om dingen die op zijn niet bij te kopen, maar andere dingen op te maken. Nog maar drie soorten pasta nu. Mag pas nieuwe kopen als alles op is. In januari  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #176 Gepost op: 28 december 2019, 22:55:40 »
Nog steeds bezig: er zijn 2 porties gort op, nog 2 porties over, de helft van de voorraad petehbonen, de boekweit is op, de vega-eend die al een tijd in de vriezer lag is op en de aangebroken kokosolie is op en de pot in de voorraad is in gebruik genomen, maar ik ga de kokosolie hierna uitfaseren: niet echt nodig om in huis te hebben.
De bulgurvoorraad is niet meer verder geslonken, en er moet nog dahl, zonnebloempitten, pofmais en ook wat zoete dingen, oa koekjes die eind januari verlopen. De uitdaging gaat in januari dus nog wel even door.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 14:36:45 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #177 Gepost op: 29 december 2019, 12:27:31 »
Goede vooruitgang Selly! Hier zijn de gedroogde bruine bonen verwerkt tot bonensoep en de rest ingevroren, de diepvriezer is nu voor 2/3 leeg, inclusief al het brood van toogoodtogo uit september. Nog op te eten deze week: erwtensoep van april (als het nog lekker is...) en pompoensoep uit oktober. Weggegooid: cakemeel uit 2018 dat geklonterd was (wormpjes? motten?) Cakemeel komt de voorraad niet meer in, gewoon zelfrijzend bakmeel voldoet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #178 Gepost op: 29 december 2019, 13:08:25 »
Kijk uit met wormpjes en aanverwanten, vooral met meelmotten. Heb er zelf last van gehad. Heb ze weg gekregen maar heb wel mijn halve voorraadkast kunnen weggooien.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #179 Gepost op: 29 december 2019, 14:16:17 »
Dank Sven! Alles zit al extra in ziplock zakjes sinds ik ze vroeger eens had, dus het kan niet verspreiden gelukkig.

Les geleerd vandaag: ingevroren couscous is na een half jaar niet lekker meer  :(
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light