Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Vragen over vitamine B12

<< < (175/183) > >>

eno2:

--- Citaat van: eno2 op 19 mei 2014, 16:15:30 ---

Op Hydroxyl (Spaanse B12) staat 200mg vermeld . Dat zou dus milligram zijn. Dat kan dus niet, dat zou enorm zijn.

Ik ga dat bij mijn vlgd bezoek aan de apotheek nog even checken op de verpakking.

--- Einde van citaat ---

De apotheker controleerde de zaak en er zit 400 microgram B12 in Hydroxyl. Dat is een therapeutische dosis. Ik doe verder met mijn pillen van 10 microgram per dag.

calimero:
Onlangs bloed laten prikken, mijn B12-waarde was 259 pmol/l. Prima dus.
In 2008 heb ik het kennelijk ook laten checken en toen was het nog 500, terwijl ik toen nog ca 100% vegan at.
Ik denk dat ik sinds ik weer kaas eet (en soms ijsjes ;)) wat sloppy ben geworden met m'n B12-pillen, ik slik die nu veel minder vaak en gestructureerd; soms misschien 2x per week, misschien ook wel eens een week niet.
Nouja, wegens vitamine D-gebrek werd me aangeraden over een half jaar weer een bloedtest te laten doen, ik denk dat ik m'n B12 er dan weer bij laat testen en mocht die dan verder zijn gedaald, dan zal ik mijn B12-pillenslikkerij eens wat gaan opkrikken.

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: cal¡mero op 16 juni 2014, 11:56:34 ---Onlangs bloed laten prikken, mijn B12-waarde was 259 pmol/l. Prima dus.
In 2008 heb ik het kennelijk ook laten checken en toen was het nog 500, terwijl ik toen nog ca 100% vegan at.
Ik denk dat ik sinds ik weer kaas eet (en soms ijsjes ;)) wat sloppy ben geworden met m'n B12-pillen, ik slik die nu veel minder vaak en gestructureerd; soms misschien 2x per week, misschien ook wel eens een week niet.
Nouja, wegens vitamine D-gebrek werd me aangeraden over een half jaar weer een bloedtest te laten doen, ik denk dat ik m'n B12 er dan weer bij laat testen en mocht die dan verder zijn gedaald, dan zal ik mijn B12-pillenslikkerij eens wat gaan opkrikken.

--- Einde van citaat ---

259 pmol/l is ook niet erg hoog, voor een aantal artsen valt het zelfs nog onder een licht tekort. Als je ook klachten hebt die op een B12-tekort kunnen duiden, zou ik nu al gaan bijslikken om te zien of het helpt.
Hier wat meer info over laag-normaal waarde bij B12: http://stichtingb12tekort.nl/faq/diagnose/

Fynnya:

--- Citaat van: cal¡mero op 16 juni 2014, 11:56:34 ---Onlangs bloed laten prikken, mijn B12-waarde was 259 pmol/l. Prima dus.
--- Einde van citaat ---
Niet per se. De normaalwaarden beginnen weliswaar vaak rond de 150, maar die kunnen alleen gebruikt worden om een tekort aan te tonen (als je daaronder zit, heb je vrijwel gegarandeerd een B12-tekort), maar níet om een B12-tekort uit te sluiten (als je erboven zit, heb je niet gegarandeerd geen B12-tekort). Zolang je in het onderste deel van de normaalwaarden zit, tot 300-350, kan je nog steeds een B12-tekort hebben.
Daarnaast is de serumB12 niet voor iedereen betrouwbaar. Als je bijvoorbeeld zeewier eet of zeewiersupplementen gebruikt, of andere producten met inactieve B12-analogen erin (heel kort gezegd: een soort stofje dat heel erg op B12 lijkt, maar dat je lichaam niet kan gebruiken), kan je een vals-hoge waarde krijgen bij een serumB12-test, omdat die test niet het verschil ziet tussen echte B12 en inactieve B12-analogen. Dan kan je zelfs een bijzonder hoge B12-waarde hebben terwijl je al een ernstig B12-tekort hebt en schade aan je lichaam.

LL de Ling:
Op verschillende websites lees ik dat Incabessen B12 bevatten. Dat lijkt me kul, of is dat toch waar? Wie weet dat? Hiziki?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie