Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2100 Gepost op: 20 februari 2013, 13:48:47 »
Dat was inderdaad Veggie4U.
Het was niet echt goedkoop moet ik zeggen. Ik had 2 soorten seitanburgers, gerookte tofu, vegetarische hamburgers, amandelen met tamari (klein zakje), mushroomsaus en bbq saus. Ik rekende 27 euro af. Dus net zo duur als de biowinkel denk ik. Het is ook een klein winkeltje, hij is nog erg bezig met het uitbreiden van zijn assortiment. Voor nu vooral veel keuze in koelverse en diepvries vlees- en visvervangers, en ook aardig wat vegan kaasvervangers. Wel een leuke eigenaar, die ook vroeg of ik vegetariër was of veganist, en hoe ik zijn winkel had gevonden. Hij vroeg ook of ik, als ik dingen miste in zijn assortiment, dat aan hem wilde doorgeven. Hij wil wel dus!

Dat eerste receptje lijkt me wel wat. Volgens mij heb ik die azijn nog staan achter in een keukenkastje. Zal eens kijken straks.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2101 Gepost op: 14 maart 2013, 16:42:16 »
Jullie hebben misschien al door dat ik graag (voor mij) onbekende nieuwe dingen probeer.
Vandaag kocht ik kasha bij de biowinkel. Gebruik ik dat ipv rijst/couscous/bulghur? Of heel anders?
Natuurlijk kan ik googlen, maar jullie tips zijn meestal leuker ;)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2102 Gepost op: 14 maart 2013, 17:13:30 »
Je kan het inderdaad in plaats van rijst gebruiken, maar er wordt ook een soort pap mee gemaakt, dus als ontbijt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2103 Gepost op: 14 maart 2013, 21:26:48 »
Jullie hebben misschien al door dat ik graag (voor mij) onbekende nieuwe dingen probeer.
Vandaag kocht ik kasha bij de biowinkel. Gebruik ik dat ipv rijst/couscous/bulghur? Of heel anders?
Natuurlijk kan ik googlen, maar jullie tips zijn meestal leuker ;)

Het is Oost-Europees en dan denk ik aan kool (en laat de groente van deze week nou witte kool zijn :P). Dus lekker kruiden, aanvullen met groenten, misschien rozijnen en noten oid, en dan geblancheerde koolbladeren mee vullen en serveren met een tomatensausje?

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2104 Gepost op: 14 maart 2013, 23:12:45 »
ik doe 't altijd door de muesli.. (ongekookt dus, dat kan omdat het al geroosterd is)
Za Zemiata!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2105 Gepost op: 15 maart 2013, 09:08:20 »
Pap is niet zo mijn ding, dus die sla ik even over.
Het ideetje van Hiziki klinkt wel erg lekker. En door de muesli is ook een grappig idee. Ga ik proberen.

Offline Sven

  • *****
  • 3.851
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2106 Gepost op: 15 maart 2013, 09:28:17 »
Ik heb wel eens kash gekocht in de 'sklep' (Poolse toko) om de hoek. Ik eet in plaats van rijst, maar meestal doe ik er wel wat olijfolie of roomboter onder voor een vollere smaak.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2107 Gepost op: 19 maart 2013, 14:27:38 »
Snijbiet, en dan degene die op paksoi lijkt.

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2108 Gepost op: 19 maart 2013, 14:51:49 »
Heb je toevallig ook een 2-persoons Vitatas? Ik heb precies zo'n snijbiet in de koelkast liggen, en ik ga die denk ik vanavond roerbakken met wat ui en champignon, en dan serveren met vlindertjespasta en een roomsaus van gepureerde amandelen, knoflook en een beetje Sheese Blue Style vegankaas (met sojaroom of haverroom uit een pakje smaakt het waarschijnlijk ook prima).

In een Aziatisch roerbakgerecht is die snijbiet vast ook lekker, net als paksoi, met wat sojasaus, rijstazijn, gember, knoflook etc.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2109 Gepost op: 19 maart 2013, 14:53:42 »
Heet dat dan zilverstelen?
Nou goed, ik weet ook niets van groentenamen; maar ik weet wel dat ik dol ben op snijbietsoep: champignons, paprika en/of ui flink aanbakken, zodat het lekker kleurt, een kneep tomatenpuree, water, bouillonblokje(s) en eventueel een blik gepelde tomaten erbij, en een blik kikkererwten of een hand rijst (of spelt of zelfs kasha) (of een combi) en dan aan het einde de snijbiet in stukjes.
Nou ja, en wat je niet lekker vindt of niet in huis hebt laat je weg en als je nog iets anders in huis hebt dat op moet, dan doe je het erbij. Als er maar snijbiet in gaat, anders is het geen snijbietsoep.

Ik vind het ook lekker om van dit soort soep een derde (ofzo, niet te nauw) te pureren met de staafmixer. Da's leuk voor de structuur.
En dan met Paul Hollywoodbrood (hij weet zelf vast niet dat dat rijmt) erbij (of niet).

O, en anders is er natuurlijk altijd nog www.snijbiet.nl
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2110 Gepost op: 19 maart 2013, 16:01:36 »
Snijbiet stoven, tahinsaus (yoghurt/yofu mixen met tahin) erop en daarop weer gefrituurde uitjes.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2111 Gepost op: 19 maart 2013, 16:12:35 »
Klinkt wel goed allemaal. Ik neig naar de pasta omdat ik al van plan was zoiets te maken maar dan met spinazie. Probleem is alleen dat V. het eigenlijk niet zo lekker vindt, maar misschien heeft hij dan maar gewoon pech  ;D
Ik heb inderdaad een vitatas maar dan de eenpersoons.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2112 Gepost op: 28 maart 2013, 17:18:18 »
Ik heb nog tortilla's liggen, maar van de week al bonen gegeten. Wat kan ik er nog meer mee doen? Ik ben ik de stemming voor iets ovenschoteligs, maar kom dan niet veel verder dan iets mexicaansebonerigs en dat aten we van de week al.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2113 Gepost op: 28 maart 2013, 17:51:35 »
Tomatenrijst brouwen met paprika, courgette en mais. Oprollen in tortilla's en daarover een beetje room en kaas uitspreiden om lekker te bubbelen in de oven. Ook lekker met spinazierijst, blokjes verse tomaat, komijn en ui.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2114 Gepost op: 29 maart 2013, 21:56:30 »
Een fijne quesedilla gevuld met rode ui, creme fraiche, rode pepers en koriander en veul kaas.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.090
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2115 Gepost op: 30 maart 2013, 10:45:16 »
Jaaa, quesadillas! Ook lekker met jalapeno's, zure room en iets voorgebakken ui en paprika.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2116 Gepost op: 30 maart 2013, 22:05:42 »
Tortilla's: in de oven op 175 graden Celsius hete lucht stand. En dan een tijdje wachten. Dan heb je chips.
Of koude tortilla's met roomkaas, gegrilde paprika en rucola strak oprollen en in kleine stukjes snijden. Dan heb je een voorgerechtje of hapje.
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2117 Gepost op: 30 maart 2013, 22:44:57 »
Ik gebruik mijn wraps ook altijd voor mijn smokkelversie van roti; vullen met een pittig kerrie-aardappel-boontjes mengsel met een hardgekookt ei en wat mango chutney :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.090
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2118 Gepost op: 01 april 2013, 09:22:57 »
Waar kan ik het beste origineel hongaars paprikapoeder in gebruiken? Het is dus zoet, niet de pittige versie die ik voor andere gerechten heb. Ik kan het natuurlijk gewoon als paprikapoeder gebruiken maar misschien zijn er wel een paar gerechten waar dit specifiek heel lekker in is, in grotere hoeveelheden?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2119 Gepost op: 01 april 2013, 16:55:44 »
Ik heb nog tortilla's liggen, maar van de week al bonen gegeten. Wat kan ik er nog meer mee doen? Ik ben ik de stemming voor iets ovenschoteligs, maar kom dan niet veel verder dan iets mexicaansebonerigs en dat aten we van de week al.

Mijn oudste maakt meestal quesadillas met spinazie ongeveer naar een recept van WD. http://www.facebook.com/WakkerDier/app_193123774159917
Ingredienten voor de quesadillas met spinazie en cheddar (2 personen): 4 bloemtortilla's, 350 gram ontdooide bladspinazie, 2 lenteuitjes, 75 gram cheddar, 75 gram geraspte belegen kaas (liefst biologisch), paar stengels selderij of koriander, knoflookpoeder, zwarte peper, grof zeezout.
Want a sugarcube?