Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline wenche

  • **
  • 27
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1300 Gepost op: 01 oktober 2010, 11:03:54 »
Misschien een beetje een stomme vraag maar waarom haal je het in huis als jullie het niet lusten?

Het zat in een groentebox die we kregen, en de rest dat er in zit lusten we wel...
En aangezien ik het zonde vind om die 3 groentes dan weg te gooien, ben ik opzoek naar lekkere gerechten waarbij de smaak een beetje verdoezeld wordt

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1301 Gepost op: 01 oktober 2010, 11:54:10 »
Ah ok, dat verklaard een hoop :)

Prei: gewoon met andere groenten in een soepje verwerken?
Witlof: schotel met aardappelen en kaas uit de oven? Veel kaas erbij om de smaak te maskeren.
Spuitjes: schijn je lekker te kunnen roerbakken of roosteren in de oven maar mij is het nog niet gelukt.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1302 Gepost op: 01 oktober 2010, 12:31:17 »
Wat kan ik met spruitjes, witlof en prei... Gewoon koken is geen optie, want dat lusten we hier in huis niet... Heeft er iemand lekkere receptjes waarbij de smaak "verdoezeld" wordt, maar de vitaminen en dergelijke wel hetzelfde blijven...
Heb je wel eens gebakken spruitjes gegeten? Dat smaakt héél anders dan gekookt, er is best een kans dat je ze dan wel lust. In dunne plakjes snijden, in een dun laagje olie bakken of middelmatige temperatuur. Ik denk dat zoete ketjap, knoflook en peper er lekker bij zijn.

Witlof zou je kunnen koken (dan wordt de smaak al minder sterk), maar niet te lang, en dan met een kaas- of gistvlokkensaus. Je zou ook kunnen proberen hoe die smaakt door een fruitsmoothie heen. Fruit als framboos, aardbei en sinaasappel is behoorlijk sterk van smaak. Een klein beetje groente er door proef je dan niet. Of het met witlof ook werkt, durf ik niet te zeggen hoor, dat heb ik nooit geprobeerd. Maar het zou kunnen werken denk ik. Wel maar een kleine hoeveelheid per smoothie doen trouwens.

Prei koken ken ik niet, lijkt me veel afdoen aan de smaak. Ik vind prei, gebakken met een beetje olie en wat water, (en dan telkens een klein beetje water erbij doen als het droog is geworden) heel lekker. Maar als je geen prei lust, weet ik geen alternatieven.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1303 Gepost op: 01 oktober 2010, 12:51:47 »
Misschien een beetje een stomme vraag maar waarom haal je het in huis als jullie het niet lusten?
:heehee: ik heb regelmatig groente in huis waar vriendjelief op zijn zachtst gezegd vrij sceptisch over is, gewoon omdat ik er wel zin in heb. Ik heb hem er al van kunnen overtuigen dat spruitjes en spinazie wel lekker zijn.

Gebakken spruitjes (met b.v. wat kerrie of zelfs pindasaus) is inderdaad lekker. Wat mij betreft gaat er niets boven spruitjesstamppot: gebakken gevierendeelde spruitjes door de aardappelpuree, op smaak brengen met nootmuskaat, oregano en (Parmezaanse kaas). Meer ideeën hier.

Witlof: als je het kookt, in ieder geval niet te lang (zelfde geldt voor spruitjes). Verdrinken in kaassaus is een optie (maar ja, dan kun je het net zo goed met een fikse klodder appelmoes serveren  ::) ). Een salade van rauwe witlof met bv. mandarijn en walnoten en een iets zoetige dressing (honing!) lijkt me een goed alternatief. En hier nog een recept voor kort aangebraden witlof met tomaat en mediterrane kruiden (aber Vorsicht: Deutsch). En op de voorpagina nog een recept voor penne met witlof.

Prei: gekookte prei in een sausje is een van de maaltijden uit mijn jeugd waar ik nog steeds van kan kokhalzen. Roerbakken is veel lekkerder. Je kunt het ook verstoppen in een tomatensausje voor bij de pasta. Of samen met paprika en/of champignons in een roomsausje (met kaas of Italiaanse kruiden). Een simpele nasi met prei, paprika, taugé (optioneel), gekruid met komijnzaad/korianderzaad/gember/pepertje. Voor het ultieme afhaalchineesgevoel een gebakken eitje erbij  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1304 Gepost op: 01 oktober 2010, 12:55:47 »
Gekookte spruitjes met pindasaus lusten ze ook niet?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline wenche

  • **
  • 27
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1305 Gepost op: 01 oktober 2010, 13:44:01 »
Ik denk dat ik ga voor de witlof met tomaat en mediterrane kruiden voor vanavond (ff naar de winkel hupsen dus)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1306 Gepost op: 01 oktober 2010, 16:30:32 »
Ik eet meestal geen prei, want prei-trauma (tot bitter snot gekookt moeten eten als kind), maar in dunne ringetje is het best lekker in de bami.
Witlof eet ik eigenlijk alleen rauw, er is ook een witlof-trauma. Rauw in dunne schijfjes (het worden een soort halve maantjes dan) in een salade doen, eventueel met stukjes augurk, handje kruiden, wat pitjes en een dressing maken van eidooier (soort mayonaise) of yoghurt. Daar kan je ook wat Eelco zegt dingen als rozijnen of een appel in stukjes bijdoen, voor mij hoeft dat meestal niet zo. Rauwe witlofblaadjes kan je ook als vervangende toastjes gebruiken.
Mijn trauma met spruiten is het grootst. Dat vind ik alleen compostbak-vulling. Bij gebrek aan compostbak, zou ik ze in de groentemix voor de woefers doen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1307 Gepost op: 01 oktober 2010, 16:50:21 »
Kort samengevat geeft Koekje het beste antwoord: groente moet je niet overgaar koken, dan loop je ook geen trauma op  ;)
Beetgare spruiten liggen ook niet zo zwaar op de maag.

Witlof eet ik ook bij voorkeur in een salade met sinaasappel/mandarijn, appel, rozijnen evt. aangevuld met augurk, ei, bleekselderij of tomaat. Dressing van zure room, knoflook, honing, p/z, beetje azijn des gewenst aangevuld met kruiden. Vriendinnetje doet daar dan feta bij.

Prei kun je verstoppen onder kerriesaus of in de macaronisaus of soep, wat Eelco en M. zeggen dus.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1308 Gepost op: 01 oktober 2010, 20:47:07 »
Soep is een goede oplossing voor je spruitjes. Een vriendin van me had die aan haar niet-spruitjes-lustende ouders voorgezet en die vonden de soep erg lekker! (En waren zeer verbaasd toen die van spruitjes bleek te zijn gemaakt.)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1309 Gepost op: 01 oktober 2010, 23:21:21 »
Ik heb juist een witloftrauma van rauwe witlof met mandarijn uit blik (mijn moeder probeerde eens een recept uit de allerhande  :bigeyes:). Ik heb daarna thuis nooit meer witlof durven eten, en toen ik het af en toe in mijn groententas had, deed ik het in de oven met honing en tijm, dan lust ik het wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1310 Gepost op: 01 oktober 2010, 23:33:05 »
Ik vind het ook niks, brrr. Doe mij maar lekker uit de oven met veel 'kaas' en 'ham'.

Aiko

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1311 Gepost op: 02 oktober 2010, 01:21:37 »
Ik vind het ook niks, brrr. Doe mij maar lekker uit de oven met veel 'kaas' en 'ham'.

Dat vind [vond] ik nu juist altijd goor. Wat een vreselijke goor verspreid die witlof dan...!
Ik lust witlof op zich wel, maar dan in stukjes gehakt in de soep. Eigenlijk is alles te pruimen gegooid in de soep.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1312 Gepost op: 02 oktober 2010, 10:36:30 »
Witlof is ook lekker te (roer)bakken!
,,,,فلافل

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1313 Gepost op: 02 oktober 2010, 14:40:12 »
Gekookte spruitjes met pindasaus lusten ze ook niet?
Met pindasaus heb ik nog nooit aan gedacht, klinkt lekker!
Dat ga ik vanavond proberen :)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1314 Gepost op: 02 oktober 2010, 14:43:34 »
Soep is een goede oplossing voor je spruitjes. Een vriendin van me had die aan haar niet-spruitjes-lustende ouders voorgezet en die vonden de soep erg lekker! (En waren zeer verbaasd toen die van spruitjes bleek te zijn gemaakt.)
Soep met stukjes spruit, of juist geblenderde spruit?
Je hebt niet toevallig haar recept zeker?   :angel:

Offline wenche

  • **
  • 27
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1315 Gepost op: 04 oktober 2010, 13:35:19 »
Broccoli en aardappels... Eens iets anders dan standaard koken...
Er staan veel gerechten op internet, maar wat vinden jullie nu echt lekker met deze combi?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1316 Gepost op: 04 oktober 2010, 14:22:47 »
Broccoli en aardappels... Eens iets anders dan standaard koken...
Er staan veel gerechten op internet, maar wat vinden jullie nu echt lekker met deze combi?

Een Indiase curry?
,,,,فلافل

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1317 Gepost op: 04 oktober 2010, 14:23:04 »
Gekookte spruitjes met pindasaus lusten ze ook niet?
Met pindasaus heb ik nog nooit aan gedacht, klinkt lekker!
Dat ga ik vanavond proberen :)
Nou, ik heb het uitgeprobeerd.
Spruitjes, mais, tofureepjes en ui gebakken, en dan met rijst en pindadaus, en nog wat sesamzaad en pompoenpitten. Het was echt zalig!
Bedankt voor de tip!!

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1318 Gepost op: 04 oktober 2010, 17:08:38 »
Broccoli en aardappels... Eens iets anders dan standaard koken...
Er staan veel gerechten op internet, maar wat vinden jullie nu echt lekker met deze combi?

Een Indiase curry?

Een ovenschotel van broccoli en aardappelschijfjes (op voorhand al gekookt) met een lekkere kaassaus met nootmuskaat zou ik wel lusten.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1319 Gepost op: 04 oktober 2010, 18:18:34 »
Nou, ik heb het uitgeprobeerd.
Spruitjes, mais, tofureepjes en ui gebakken, en dan met rijst en pindadaus, en nog wat sesamzaad en pompoenpitten. Het was echt zalig!
Bedankt voor de tip!!

 :D Hoe vonden ze het dat ze nou toch spruitjes hadden gegeten?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.