Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #280 Gepost op: 04 maart 2008, 12:20:46 »
mmm, bij het registreren voor de conferentie in Florence was geen keuze-optie "vegetarisch" (ook geen andere opties overigens). Dat wil ik wel, dus maar even gemaild.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #281 Gepost op: 04 maart 2008, 13:37:36 »
mmm, bij het registreren voor de conferentie in Florence was geen keuze-optie "vegetarisch" (ook geen andere opties overigens). Dat wil ik wel, dus maar even gemaild.
Welke conferentie? Toch niet toevallig CHI 2008?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #282 Gepost op: 04 maart 2008, 13:41:33 »
Nee, die van RC28

En ik heb al mail terug dat ik nog een formulier krijg waarop ik dat kan aangeven. Dat is mooi.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2008, 14:36:46 door LL de Ling »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #283 Gepost op: 18 april 2008, 10:47:04 »
Gisteren aanwezig op een 'evenement' in Kortrijk, waar veel champagne vloeide en een onnoemlijk aantal aan hapjes verslonden werd.
Helaas was bijna NIETS van de hapjes vegetarisch. Ik snap nog steeds niet waarom mensen denken dat overal 'een stukje vlees/vis in moet'. Dat kan er echt niet in bij mij.
Maar goed.

Ik vroeg dus aan elke (en dat waren er heel wat) ober die rondkwam met een plaat met hapjes of hij/zij wat bij had zonder vlees en vis.
Sommigen waren uiterst vriendelijk, sommigen bekeken mij ietwat bevreemdend aan en sommigen waren blijkbaar niet op de hoogte van wat de herkomst van hun hapjes waren.
Dit vooral bij de mevrouw die antwoordde "ehmm.. zonder vlees/vis... Ja, deze, foie gras!". "Vriendelijk bedankt, mevrouw".
Later op de avond dacht ik het perfecte hapje gevonden te hebben; een lichtjes geroosterd, mini (3 cm doorsnede) pistoletje met maanzaad en een kruidenkaasje tussen. Mmm... TOT ik ineens wat hards proefde. Bij het subtiel uitspugen in mijn serviette (ik ben daar nogal strikt in en kokhalsde bijna bij het idee bijna vlees te hebben gegeten), merkte ik dat het inderdaad een blokje hesp (ham) was. Brrrr Bah  :-\

Van vegetarische onvriendelijkheid gesproken.

Doordat ik zo weinig van de hapjes kon eten had ik wel een aardig stuk in mijn voeten :) :) (= ik was behoorlijk aangeschoten van de champagne).
« Laatst bewerkt op: 18 april 2008, 17:43:19 door IneN »

Offline karl

  • *****
  • 6.309
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #284 Gepost op: 19 april 2008, 10:42:19 »
Ik denk dat je van broodjes ronddragende obers op evenementen niet te veel productkennis moet verwachten. Overigens beklaag ik hen soms wel omdat zij  op dikwijls redelijk gevorderde leeftijd nog tussen druk pratende, gesticulerende, dronken wordende gasten  moeten laveren. Eigenlijk lijkt het mij gerichter om een verantwoordelijke van de catering op je probleem  te wijzen, in de hoop op dat moment het ultieme vegetarische broodje aangewezen te worden en als hint voor de toekomst. Hoewel ik, gezien de minderheidssatutus van vegetariërs in Kortrijk daar geen hoge verwachtingen over heb. Je zou in de toekomst de organisotoren ook van je komst op de hoogte kunnen brengen om opschudding en het noodgedwongen uitspugen van voedingswaren te voorkomen. ;D

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #285 Gepost op: 19 april 2008, 20:15:07 »
Ik denk dat je van broodjes ronddragende obers op evenementen niet te veel productkennis moet verwachten. Overigens beklaag ik hen soms wel omdat zij  op dikwijls redelijk gevorderde leeftijd nog tussen druk pratende, gesticulerende, dronken wordende gasten  moeten laveren. Eigenlijk lijkt het mij gerichter om een verantwoordelijke van de catering op je probleem  te wijzen, in de hoop op dat moment het ultieme vegetarische broodje aangewezen te worden en als hint voor de toekomst. Hoewel ik, gezien de minderheidssatutus van vegetariërs in Kortrijk daar geen hoge verwachtingen over heb. Je zou in de toekomst de organisotoren ook van je komst op de hoogte kunnen brengen om opschudding en het noodgedwongen uitspugen van voedingswaren te voorkomen. ;D

Ik verwacht nogal weinig van zo'n op de hoogte bracht van mijn komst, aangezien er donderdag zeker zo'n 5000 mensen waren ;) (waarvan toch best een aantal vegetariër dan, of niet? Nouja, het heeft ook weer te maken met bevolkingsklasse he). Maar bedankt voor de tip. Bij een kleiner gezelschap laat ik altijd op voorhand weten dat ik vegetariër ben.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #286 Gepost op: 08 mei 2008, 23:00:02 »

Afgelopen week heb ik een cursus gevolgd. Voor een lunch werd gezorgd. Ik heb er niet aan gedacht om aan te geven dat ik vegetariër ben. Er is toch meestal wel een broodje kaas....

Inderdaad, gezellig tegen elkaar aanliggend, vlees en kaas. Dan maar niet. :(

De volgende dag zou er vegetarisch besteld worden.
Inderdaad, in een apart bakje. Drie (goedkoopste) witte bolletjes met kaas. Verder niets, de omnivoren kregen nog voor mij eetbare versieringen, maar ja, tussen het vlees door. :o

Ik heb maar aangegeven, dat ik mijn eigen brood meeneem. Daar word ik tenminste groot van.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #287 Gepost op: 09 mei 2008, 15:33:43 »
Ik heb maar aangegeven, dat ik mijn eigen brood meeneem. Daar word ik tenminste groot van.

Dat besluit ik ook meestal. Ook als ik bij iemand anders ga lunchen/dineren. Tenzij die persoon volledig op de hoogte is van mijn vega-zijn.
Als anderen dan vragen wat ze mij kunnen serveren, geef ik vaak 'iets van groente en fruit' aan. Daar kunnen tenminste geen vervelende ingrediënten of E-nummers in zitten  :-\

Wat ik vaak merk is dat kaas automatisch de vegetarische vervanging is van vlees. Als je naar iets vega's vraagt, krijg je in een lunchroom altijd een broodje kaas en op verjaardagen bijv. een blokje kaas. Terwijl die kaas dan vaak ook weer niet vega is...
Wat doen jullie in zo'n geval? Toch maar eten, of gewoon lekker laten staan en je principes handhaven (= als je tenminste op stremsel in kaas let)?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #288 Gepost op: 09 mei 2008, 16:52:27 »
Thuis eten we meestal kaas met vegetarisch stremsel.
Elders begin ik steeds meer te aarzelen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #289 Gepost op: 10 mei 2008, 11:43:45 »
Hmm ik zie dat ik nog niks heb geschreven over mijn 'recente' ervaringen.

Tijdje terug was er een 'teamdag' van mijn stage. We zaten de hele dag in de Flexbar en zij hadden dus ook de lunch verzorgt. De secretaresse van de afdeling had ze gebeld om door te geven dat er een vegan bij zou zitten en ze hadden gezegd dat het geen probleem was. Hoewel ik altijd mijn hart vasthoud als zoiets gezegd wordt bleek het inderdaad uiterst goed verzorgd te zijn. Voor mij waren er twee ciabatta broodjes te zijn met hummus en gegrillde groenten  :hungry:
Een van de vrouwen die het verzorgde kwam naar me toe en zei dat ze ook koekjes had gekocht die ik kon eten. Bij de borrel aan het einde van de dag waren er allemaal lekkere vegetarische hapjes die ook geschikt waren voor veganisten (turks brood met hummus, falafel, dolma's). Petje af voor de flexbar dus!
's avonds gingen we met een groepje uit eten bij cafe-restaurant Amsterdam en dat was daarentegen weer verschrikkelijk. Ze wilden  niet van de kaart afwijken (ik vroeg om een salade met gewoon wat groentes erbij maar dat stond niet op de kaart dus dat kon niet   :-X). Uiteindelijk kreeg ik wat groentes die mensen normaal naast hun vlees kregen, dus gekookte sperziebonen, gekookte spinazie en linzen.

Gisteren had het bedrijf van mijn vriend een BBQ en alle aanhang moest ook mee. De BBQ werd verzorgd door een catering bedrijf en ze hadden gezegd dat ze wel wat konden regelen maar ik geloofde er niks van dus ik liet mijn vriend ze voor de zekerheid maar even bellen. Ze waren inderdaad tot de conclusie gekomen dat er niks voor veganisten te krijgen is dus mijn vriend heeft gezegd dat we zelf wel voor 'vlees' zouden zorgen.
Er was 1 grote BBQ en die man die hem bediende was erg aardig en zei uit zichzelf al dat hij 1 kant van de BBQ voor onze spullen zou reserveren. Verder hadden ze een salade gemaakt die we konden eten en was er vegan tapenade.
Het mooiste was nog dat de vrouw van de baas sushi had gemaakt (het is een japans bedrijf) en ze speciaal voor ons vegan sushi had klaar gemaakt, en het was echt erg  :yummie:

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #290 Gepost op: 19 mei 2008, 18:28:11 »
Nee, die van RC28

En ik heb al mail terug dat ik nog een formulier krijg waarop ik dat kan aangeven. Dat is mooi.

De eerste twee dagen was ik erg enthousiast. We kregen aparte lunchpakketjes met 2 broodjes en wat fruit en de hapjes tijdens de borrel waren echt geweldig. Zoete dingetjes met prosecco en hartige hapjes. Dat was een avondmaaltijd.

Tot het diner. De risotto was, na navragen, wel vegetarisch. Die was wel ok. Toen kwam het hoofgerecht. Vl33s met groenten. En de vegetariers, best veel, kregen gewoon hetzelfde zonder vl33s! Erg matig. De ijs was wel ok.

De volgende dag bleek er in sommige lunchpaketten een broodje met tonijn te zitten. Daar kwam ik pas na de eerste hap achter. Niet zo leuk.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 18:38:55 door LL de Ling »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #291 Gepost op: 19 mei 2008, 19:51:23 »
Ik organiseer (mede) een meeting in Zweden en een van de dagen krijgen we een v1s/g@rn@len buffet. Ik heb gemaild met de organisatie ter plaatse en vervolgens ook telefonisch benadrukt dat er vegetariërs komen die géén v1s eten maar daar werd doodleuk op gereageerd met de mededeling dat het een buffet was en dat er dus wel genoed andere dingen te eten zouden zijn. Ja ik ken dat: sla en brood, als je geluk hebt. De organisatie ter plaatse zou het nogmaals navragen maar ik heb er weinig vertrouwen in.  :-\ We krijgen ook één keer een warme lunch maar dat is in een restaurant waar vega gerechten standaard op de kaart staan, waaronder quorn. Dat zal dus wel goed gaan.

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #292 Gepost op: 19 mei 2008, 20:14:53 »
broodjeslunch van Albron, de broodjes kaas waren allemaal op 1 schaal, los van de vl**sbroodjes dus, en nog best lekker ook: met verse wortel en komkommer.
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #293 Gepost op: 20 mei 2008, 14:56:11 »
Ik werkte gisteren en vandaag ergens, waar de eigenaars van de locatie (een hippe travestieclub) broodjes maakten voor de mensen die er werkten (vandaag en gisteren dus). Ik moest er maar een halve dag zijn, dus echt nodig waren die broodjes niet (het was niet 'voorzien', maar eerder 'uit vriendelijkheid' zal ik zeggen).

Natuurlijk geen enkel broodje vegetarisch.
"deze toch, kijk maar, garnaaltjes".

"Nee, óok niet deze, garnaaltjes zijn ook dode diertjes".

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #294 Gepost op: 29 mei 2008, 08:41:58 »
Ik was gisteren op een gebruikersdag van een bedrijf en er was ook een goed geregelde lunch: vooraf vega groentesoep, een hartig taartje met prei, en twee broodjes waarvan één een ciabatta met iets tapenade achtigs met zongedroogde tomaat en sla. De andere was een maisbroodje met kaas maar die kon ik echt niet meer op. Super geregeld maar de vriendin van een van de organisatoren is ook vega. Ik hem hem Vegatopia aangeraden.  8)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #295 Gepost op: 23 juni 2008, 20:27:50 »
Wij hebben zo ongeveer om de zes weken na werktijd een werkoverleg. Eerder kon je kiezen tussen broodjes-vette-hap en broodjes-ham-of-kaas, maar sinds kort zijn er echte maaltijden.
Vorige keer: mie met allerlei losse dingetjes om erop te gooien, vega- en halalproof. Ditmaal andijviestamppot (brrr) met ballen en vegadingen. Half om half! De ballen waren iets eerder op, maar de vegadingen waren weer eerder op dan de spekjes. En er was ongeveer 1 vegetarier en 1 moslim en hij en ik hebben niet al die 25 vegadingesen opgegeten.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #296 Gepost op: 23 juni 2008, 22:53:12 »
Vanavond had ik EHBO-oefening op mijn werk. Dus moest er een overwerkmaaltijd genuttigd worden. Normaal gaat dat altijd goed; ik bestel een vegetarische maaltijd en dan krijg ik een vervanger voor het vl33s of de v1s die de andere collega's eten. Bij eenpansmaaltijden (nasi, pasta e.d.) maken ze zelfs een speciale pan met vegameuk (is meestal lekkerder dan het stukgekookte OudHollandsche aardappelen-groenten-vl33s-trio).
Vandaag echter was de bestelling blijkbaar niet goed doorgekomen en er was dus geen rekening gehouden met een meeëtende vegetariër. Er was alleen zalm. Het meisje wat de maaltijden stond op te scheppen zou wel even kijken of ze iets zonder vl33s of v1s kon vinden. En jawel hoor, ze kwam helemaal blij terug met een grote diepvriesdoos in haar handen. "U eet toch wel kiploempia's?" :frusty: Dat werd dus gebakken aardappels met papperige doperwten/worteltjes...

Mollie

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #297 Gepost op: 04 juli 2008, 12:08:53 »
Aargh! Mensen snappen het soms echt niet!
Bij mij op werk was er in de kantine een gesprek tussen een Turks meisje en haar Hollandse collega over halal eten. Het Turkse meisje zei dat ze absoluut geen vlees at als het niet halal (spelling?) was, waarop het Hollandse meisje opmerkte dat dat dan net zo iets was als vegetarisch zijn... Uiteindelijk waren ze het erover eens dat vegetarisch goed vergelijkbaar is met het eten van halal vlees!! :S

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #298 Gepost op: 04 juli 2008, 12:19:31 »
Ik heb in nog geen week tijd 2 bedrijfsbarbecue's achter de rug en bij allebei is het goed gegaan. De eerste was met het hele bedrijf, georganiseerd enzo. Op het buffet lagen groentenspiesen en als je dat wilde kon je je ook nog melden bij de organisatie voor een groentenburger. En de organisator vond het een goed plan om de achterste helft van de achterste barbecue te reserveren voor de vegetariërs.

En afgelopen woensdag met de afdeling bij onze baas thuis. Ook prima geregeld, vegaburgers natuurlijk en ook nog gevulde paprika met champignos en avocado. Die laatste kwamen niet van de barbecue trouwens, maar ze waren wel heel erg lekker!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #299 Gepost op: 04 juli 2008, 13:38:08 »
Volgende week donderdag heb ik een teamuitje, met daarna gourmetten. Mijn teamleider zou nog doorgeven dat er een vegetariër zou komen, ik ben benieuwd.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan