Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #240 Gepost op: 02 november 2007, 18:35:05 »
Wow, er is nog hoop!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #241 Gepost op: 06 november 2007, 12:34:29 »
wij hadden afgelopen donderdag een feest met diverse buffetten. het was op zich wel even zoeken naar de buffetten waar ook vegetarische dingen opstonden ( de diverse tafels naar "land" stonden verspreid door de zaal en er was nogal veel aanloop, je kon dus ook niet echt zien van te voren wat er op de tafels lag, omdat iedereen ervoor stond) > zodoende stond ik dus eerst 10 min ergens in de rij voordat ik erachter kwam dat ik een tafel had getroffen met alleen maar vlees dingen!
later dus de andere tafels gevonden.
er was oa een indonesisch gerecht met heel veel groente en kokos ( soort sajoer), en bij de "turkse tafel" heel veel lekkere dingen aardappelsalade, iets met aubergines, salades.
Zat op den duur wel vol, haha 't was lekker !

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #242 Gepost op: 18 december 2007, 12:16:55 »

Uiteindelijk zaten alle vleeseters de vega's jalours aan te kijken, want wij hadden het beste eten!

Ik hou er absoluut niet van als niet-vegetariers je het eten uit je bord kijken, soms al met de handen/vork in jouw bord, met de vraag 'mag ik eens...?/wat is dit juist...?

Als ik ga eten met (niet vegetarisch etende) vrienden (en da's zoo lastig om wat te zeggen) maak ik het bijna altijd mee dat, hangt er natuurlijk van af met hoe veel je bent (6 is erger dan 2 in dit geval), de helft van mijn vegetarisch gerecht al uit mijn bord geplukt is voor ik nog maar 1 hap heb kunnen nemen. "Om te proeven."

En ik vind dat echt stom. Hoe kan je daar nu iets van zeggen? Iemand een idee? In de aard van 'eet jij nou maar lekker je vlees', is een beetje vijandig ;) Al denk ik dat er dan wel bij ;)

Echt, zo die priemende blikken van mensen, op jouw rijkgevulde bord sla/groentjes + eender wat voor lekkers, ik probeer ze te ontwijken, maar het is moeilijk. En dan van "ik kan ook beter vege worden. Ha ha ha". ;) Mijn frustratie groeit ineens hahaha :)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #243 Gepost op: 18 december 2007, 12:18:39 »
Quote : lianne op Ma 18 jun 2007, 23:26:21
Uiteindelijk zaten alle vleeseters de vega's jalours aan te kijken, want wij hadden het beste eten!  
 

Mijn antwoord daarop:

Ik hou er absoluut niet van als niet-vegetariers je het eten uit je bord kijken, soms al met de handen/vork in jouw bord, met de vraag 'mag ik eens...?/wat is dit juist...?

Als ik ga eten met (niet vegetarisch etende) vrienden (en da's zoo lastig om wat te zeggen) maak ik het bijna altijd mee dat, hangt er natuurlijk van af met hoe veel je bent (6 is erger dan 2 in dit geval), de helft van mijn vegetarisch gerecht al uit mijn bord geplukt is voor ik nog maar 1 hap heb kunnen nemen. "Om te proeven."

En ik vind dat echt stom. Hoe kan je daar nu iets van zeggen? Iemand een idee? In de aard van 'eet jij nou maar lekker je vlees', is een beetje vijandig ;) Al denk ik dat er dan wel bij ;)

Echt, zo die priemende blikken van mensen, op jouw rijkgevulde bord sla/groentjes + eender wat voor lekkers, ik probeer ze te ontwijken, maar het is moeilijk. En dan van "ik kan ook beter vege worden. Ha ha ha".  ;) Mijn frustratie groeit ineens haha :)


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #244 Gepost op: 18 december 2007, 22:50:28 »
Om onduidelijke redenen moeten bij dit soort feestjes de lekkere groentenschotels voorzien zijn van stukjes ham, garnaal of spekjes.
Soms is het wel vegetarisch, maar dan moet je het eerst determineren of vertrouwen op de toezegging van de ober, dat er echt geen vlees, vis, garnaal, vleesbouillon of  spek in zit. "Maa ik zal het voor de zekerheid nog even aan de keuken vragen....".
Laatst werd er heerlijk vers fruit rondgebracht, met ...... rivierkreeftensaus er over heen.  >:(
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

@nnette

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #245 Gepost op: 22 december 2007, 19:07:35 »
Zucht........zitten wel herkenbare verhalen in hoor. mensen die zich veronschuldigen omdat ze biefstuk eten. Of dat de HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELE zaal moet horen dat er VAGETERRISCHE pizza's zijn (die eet ik niet omdat ik de kaas niet ken en geen zin heb om het elke keer te vragen) de saladebar was erg lekker die avond.

meeste collega;s respecteren het maar je hebt er altijd wel 1 boerenheikneuter bijzitten die niets gewend is.

1 van mijn collega;s vroeg me zelfs vegatips dat vond ik heel leuk!

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #246 Gepost op: 22 december 2007, 20:13:34 »
Mijn antwoord daarop:

Ik hou er absoluut niet van als niet-vegetariers je het eten uit je bord kijken, soms al met de handen/vork in jouw bord, met de vraag 'mag ik eens...?/wat is dit juist...?

Als ik ga eten met (niet vegetarisch etende) vrienden (en da's zoo lastig om wat te zeggen) maak ik het bijna altijd mee dat, hangt er natuurlijk van af met hoe veel je bent (6 is erger dan 2 in dit geval), de helft van mijn vegetarisch gerecht al uit mijn bord geplukt is voor ik nog maar 1 hap heb kunnen nemen. "Om te proeven."

En ik vind dat echt stom. Hoe kan je daar nu iets van zeggen? Iemand een idee? In de aard van 'eet jij nou maar lekker je vlees', is een beetje vijandig ;) Al denk ik dat er dan wel bij ;)

Echt, zo die priemende blikken van mensen, op jouw rijkgevulde bord sla/groentjes + eender wat voor lekkers, ik probeer ze te ontwijken, maar het is moeilijk. En dan van "ik kan ook beter vege worden. Ha ha ha".  ;) Mijn frustratie groeit ineens haha :)

Mweh ik was die avond nogal bezitterig aangezien de vleeseters een allyoucaneat buffet hadden, ik niet :p. Hadden ze van te voren maar moeten kiezen hoor!
Ik merk overigens wel dat mijn huidige werkgever ook met zo veel mogelijk rekening probeert te houden qua vegatariërs, met het kerstdiner (waar ik niet eens bij was) waren ook meerdere vegatarische gerechten gemaakt omdat ze dachten dat ik en mn andere vega-collega's ook zouden komen, terwijl wij al doorgegeven hadden dat we niet zouden komen ivm andere verplichtingen. Tsja... :P

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #247 Gepost op: 14 januari 2008, 11:13:08 »
Met vriend mee naar een personeelsfeestje op een boot (varen vanaf Tiel en weer terug, onderweg een band + diverse buffetten). Mijn ervaring met dit soort uitjes is dat je als vegetariër/veganist toch vaak alle buffetten langs moet om te kijken wat er allemaal geschikt zou kunnen zijn (bij het ene buffet wat rauwkost, bij het andere een stukje stokbrood, en dan maar hopen dat de dingen die vegetarisch lijken dat ook echt zijn…). Het is voor het eerst dat ik meemaak dat er voor vegetariërs een apart buffet klaarstond. Het werd ook netjes van te voren omgeroepen, zodat we niet de hele boot hoefden te doorzoeken. En lekkere dingen allemaal hoor, dus erg goed geregeld!  :)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #248 Gepost op: 14 januari 2008, 16:20:56 »
Al komt het helaas nog steeds erg vaak voor dat de vegetarische buffetten door vleeseters leeg worden geroofd, dus je moet er meestal wel snel bij zijn. :nosmile:
“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #249 Gepost op: 15 januari 2008, 07:02:33 »
Er stond toen de buffetten open gingen inderdaad een lange rij van mensen die volgens mij alleen hadden gekeken waar ze het snelst aan de beurt waren. Of er zouden wel heel veel vegetariërs hebben rondgelopen die avond! Gelukkig werd er regelmatig bijgevuld, en was tot het eind toe alles verkrijgbaar.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #250 Gepost op: 15 januari 2008, 10:57:36 »
Ik ben ondertussen nogal assertief geworden en verken brutaalweg vooraf het buffet (indien nodig, leg ik uit dat je als vegetariër zo'n buffet 'vooruit moet plannen', omdat je een groot deel niet kunt/wilt eten). Dat snappen de meesten wel.

Ik babbel ook vrolijk met het personeel ('welke salades zijn vegetarisch', 'die rode dingen, weet je zeker dat...', 'soep.. wat voor bouillon'). Als het vegetarische aanbod nogal minimaal is, komt men zelf vaak op het idee voor de vega('s) ook wat warms klaar te maken.

Misschien de laatste tijd geluk gehad, maar een beetje assertiviteit en 'doen alsof' het vanzelfsprekend is, helpt enorm.

Het kan nog beter: zelf een projectetentje organiseren, in een Indiaas restaurant, met een grotendeels vegetarische menukaart  8).
Gemüse ist mein Fleisch

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #251 Gepost op: 15 januari 2008, 11:12:06 »
Het kan nog beter: zelf een projectetentje organiseren, in een Indiaas restaurant, met een grotendeels vegetarische menukaart  8).

Normaal doe ik het ook meestal zelf, het ging nu alleen wat lastiger omdat het een feestje was voor 800 personen, en dan ook nog voor een bedrijf waar ik niet zelf werk. ;)

miemp

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #252 Gepost op: 15 januari 2008, 13:25:05 »
Om onduidelijke redenen moeten bij dit soort feestjes de lekkere groentenschotels voorzien zijn van stukjes ham, garnaal of spekjes.
Soms is het wel vegetarisch, maar dan moet je het eerst determineren of vertrouwen op de toezegging van de ober, dat er echt geen vlees, vis, garnaal, vleesbouillon of  spek in zit. "Maa ik zal het voor de zekerheid nog even aan de keuken vragen....".
Laatst werd er heerlijk vers fruit rondgebracht, met ...... rivierkreeftensaus er over heen.  >:(

Ja, dat is mijn ervaring ook. Van tevoren krijg je de reactie "oh, er zal toch best wat voor je bij zijn", tegen beter weten in vertrouw je er op, en op de avond zelf blijkt alles vol beest en kun je blij zijn met brood, kale rijst en "er is toch salade?". Zoals iemand anders hier ook al zei: het is potdorie wel je avondeten, "ze" zouden zelf eens bij een buffet keuze uit een of twee bijgerechtjes moeten hebben... :(

Ook een leuke is: het jaarlijks personeelsuitje dat standaard eindigt in een BBQ, mag je in de lucht van verbrandend beest zitten, gezellie... of bij dat buffet de "geef het even door en dan zorgen we dat er iets voor je geregeld wordt". Ok misschien ben ik een ouwe zeur, maar als iedereen een buffet heeft om van te kiezen en jij zit er met je bordje lekker anders te zijn... bah. Ik baal er vooral zo van omdat ik gewoon niet snap waarom nou zo nodig overal beest in schijnt te moeten zitten.
Dus ik ga er niet meer naar toe, al die kerstbuffetten etc.

Al moet ik zeggen, de standaard commentaren krijg ik niet meer de laatste jaren, hooguit als ik ergens op cursus ben bij de lunch. Maar ach, waar moet je het anders al over hebben aan tafel met onbekenden waarmee je toevallig op cursus bent. Laten we dan gezellig de aanwezige vegetarier uitvragen over zijn/haar afwijkend gedrag he
 ;)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #253 Gepost op: 15 januari 2008, 13:38:03 »
Ik was laatst op een receptie waar ze een heleboel verschillende, mooi gepresenteerde hapjes hadden; boontjes met spekje rond in een schelpje en weetik wat nog allemaal. Er waren ook gemarineerde mosseltjes en calamares enzo.

Ik was daar in het gezelschap van mensen die ik nauwelijks kende, en telkens als ik vroeg aan de serveerster (je kon namelijk niet aan de buitenkant zien of het al dan niet vegetarisch was) wat het precies was, moest ik het hapje afwijzen.

Hoewel ik had uitgelegd dat ik vegetariër was, kwam een tijdje later iemand naar me toe met de opmerking "zooo, jij bent op dieeeeet?". Aangezien ze van mijn weigeren van de vishapjes (hoezo, da's toch geen vlees? nee maar wel een DIER) 'had gehoord', was ze tot die stomme conclusie gekomen.

De (franstalige) serveersters begrepen mijn standpunt bovendien ook niet goed. "Hoe? Er is toch voor vegetarische hapjes gezorgd? Er zijn een aantal hapjes met garnaaltjes hoor!"

Grr.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 13:39:39 door IneN »

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #254 Gepost op: 17 januari 2008, 18:21:40 »
...mijn weigeren van de vishapjes (hoezo, da's toch geen vlees? ...

Naar aanleiding van deze opmerking vroeg ik mij ineens af waarom vis geen vlees is. Ik had sowieso altijd al vragen bij de opdeling vlees-vis-gevogelte.

Van Dale zegt dit:
vlees (het; vlezen)
    1    spierweefsel van gewervelde dieren
    2    lichaam, de mens als lichamelijk, zinnelijk wezen

Als ik mij niet vergis zijn vissen ook gewervelden, en dus vlees.  
Nuja, dat maakt het eigenlijk alleen maar spijtiger dat je op de melding dat je geen vlees eet als reatie krijgt 'oh maar toch wel vis?'



Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #255 Gepost op: 17 januari 2008, 18:27:40 »
Naar aanleiding van deze opmerking vroeg ik mij ineens af waarom vis geen vlees is.
Omdat Katholieken op vastendagen geen vlees mogen eten, maar wel vis.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #256 Gepost op: 17 januari 2008, 18:42:20 »
Ah, dat wist ik niet.

(en oh wat krijg ik nu zin om uit te roepen: maar vis ís toch vlees! maar ik doe het niet hoor)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #257 Gepost op: 17 januari 2008, 22:23:07 »
Naar aanleiding van deze opmerking vroeg ik mij ineens af waarom vis geen vlees is.
Omdat Katholieken op vastendagen geen vlees mogen eten, maar wel vis.

Ik vind dat religie definiëringen niet in de weg mag staan/beïnvloeden. Aangezien niet iedereen dezelfde religie heeft.
Door die stelling over 'vis is geen vlees' lijkt het net of de hele wereld katholiek is ???
Wat helemaal net zo is.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2008, 22:25:05 door IneN »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #258 Gepost op: 23 januari 2008, 15:36:36 »
Het zal er wel mee te maken hebben, dat we hier toch enige tijd een vrij christelijke samenleving hadden...

Voor de zekerheid had ik voor ons jaarlijkse bedrijfsuitje doorgegeven geen vlees, geen vis en geen paddestoelen te eten. Net zoals vorig jaar weer in de Supperclub. Dit jaar leek het eten minder veel en ik vond het ook minder lekker.
Eerste ronde beetje saaie tofu op courgette en wortel met vrij rauwe ui en beetje dressing. Ronde 2 een loempia-achtige creatie met rijstvel die een beetje fris, Japans aandeed. Er lag een ondefinieerbaar smeersel onder.
Hoofdgerecht was een knolgewas met iets erbovenop en 3 aardappelpartjes ernaast. Toe was er creme brulee.

Jammer dat het personeel geen idee heeft wat ze serveren, maar ze houden wel netjes rekening met dieetwensen.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2008, 15:38:24 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #259 Gepost op: 20 februari 2008, 22:48:11 »

Vandaag was ik weer eens de pineut. Een afscheidsetentje van een collega in een Indonesisch restaurant. Met z'n achten. Zes alleseters, één viseter, en ik.
Ondanks het feit, dat over mijn voedingswijze al van alles bekend is bij de collega's, kreeg ik natuurlijk weer het nodige over me heen. Een groot deel van van de spraakstof was gericht op mijn vegetarisch eten.
Gelukkig ben ik al heel wat gewend en ga ik niet steeds bepaalde standpunten uitleggen of weerleggen, maar toch... men probeerde mij uit de tent te lokken.  :-X

Maar toen ... een paar tafels verderop werd een sigaretje opgestoken (helaas). Bij ons aan tafel werd dit een discussie waaruit ik kon concluderen dat dit als vervelend werd beschouwd (gelukkig).  :)
De druppel, die de emmer deed overlopen, was dat twee van mijn acht tafelgenoten ook een sigaretje opstaken na het dessert. Waarbij één de opmerking maakte, dat ze me wel even zou wegstomen.   :o
Hetgeen dus inderdaad geschiede.  >:(
(Hoewel ik aanneem, dat die opmerkingen niet als zodanig bedoeld was).  :-[

Na mijn overhaaste vertrek zal er wel flink over mij geroddeld zijn.


Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!