Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11920 Gepost op: 09 april 2016, 21:21:37 »
Een salade van venkel, rode en groene puntpaprika, zwarte bonen, ijsbergsla en peterselie met sinaasappel-mosterd-honingdressing. Erbij goed stokbrood met daslookkruidenboter, hummus, gerookte tofu, smeerkaas en rucola, radijs, kerstomaat en verse basilicum om er op te doen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11921 Gepost op: 09 april 2016, 21:51:59 »
Ik had sushi gemaakt met o.a. paarse zoete aardappel. Smaakt iets minder zoet dan de oranje, maar hjj ziet er wel spectaculair uit in je sushi. Volgende keer even bakken ipv stoven denk ik, smaakt is zo te subtiel.

Erbij nog een salade van de restjes die niet in de sushi pasten: sliertjes komkommer, omelet, radijs, avocado, ingelegde gember en die paarse zoete aardappel. Aangevuld met radijsblad en munt, met een sojasaus, rijstazijn, wasabi en sesamoliedressing. En sesamzaadjes.

Morgen nog extra voor lunch :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11922 Gepost op: 10 april 2016, 21:15:14 »
gisteren kwamen wat mensen eten en maakte ik falafel en erbij wortel/paprikasalade met koriander, tabouleh, knoflooksaus, scherpe rode saus, olijven, ijsbergsla en ingemaakte groenten. En pita's natuurlijk.
Vandaag de overgebleven tabouleh met halloumi, ijsbergsla met gegrilde ui en kerstomaat, olijven en gebakken daslook.
,,,,فلافل

Offline Sven

  • *****
  • 3.851
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11923 Gepost op: 10 april 2016, 21:46:28 »
Vanmiddag: experiment met vegakroketten  :roodmannetje:

Vanavond: erg snel wegens onverwacht laat thuis: vegaburger tussen brood met komkommer, tomaat en truffelmayonaise
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11924 Gepost op: 11 april 2016, 01:20:58 »
Vanmiddag bezoek van Kristofs ouders en zijn oma, die in flink tempo oud wordt. Kristof had een taart gebakken met biscuitdeeg en fruitvulling. Die vond ze te zoet en ze wilde liever een paar stukjes droog roggebrood  ::).

Vanavond hadden we vrienden op bezoek en we hebben de Pizzarette (pizzagourmet) weer eens gebruikt. Weer heel erg geslaagd, de minipizza's worden echt heet en 'echte pizza's' (wat natuurlijk ook de bedoeling is). Op tafel een hele lading ingrediënten: pizzadeeg en tomatensaus (de Turk had goede trostomaten in de aanbieding), wilde spinazie, Turkse groene puntpaprika, kerstomaatjes, aubergine, champignons, rode ui, pepertjes, schijfjes knoflook, bosui, ananas, rucola, verse basilicum, mozzarella, daslookpasta en chili-olie.

Voordat het bezoek kwam, heb ik met de overbuurvrouw nog een hele lading daslook - die haar man in het bos had gezocht - verwerkt tot daslookpasta (met olijfolie en een klein beetje zout) en daslook-kruidenboter. De daslook is vrij mild, minder knoflokerig dan gebruikelijk, maar met een fijne kruidige smaak. De deal was dat zij het daslook sponsorden en ik de olijfolie en de boter, en de opbrengst deelden. Alle partijen meer dan tevreden.

Voor morgen is er nog pizzadeeg, tomatensaus en een overzichtelijke lading groente over. Afhankelijk van Kristofs plannen (wellicht maakt hij nog een pizza voor zijn repetitie), eet ik óf een restjespizza of een socca met alle groenteresten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.309
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11925 Gepost op: 11 april 2016, 09:16:11 »
Gisteren maakte ik een variatie op de Gentse waterzooi. Dat is een beetje een maaltijdsoep. Maakte zelf een groentebouillon (waarin ik niet de klassieke wijn gebruikte om af te blussen maar blond bier). Daarin prei, aardappelen, selder, wortelen, bloemkool gekookt en afgewerkt met room, peterselie, citroensap, wat sojasaus, vleugje mosterd, nootmuskaat.
Room blijft toch lang flauw smaken en te veel zout willen we vermijden.Toch nog paprikapoeder? Meer mosterd? Pijpajuintjes? Dragon komt ook voor als aangeraden kruid. Wel een gerecht waar niet te veel "oosterse" smaken in mogen. In vegetarische versie dikwijls ook nog met sojareepjes. Maar wat als je die liever niet wil? Ik denk aan grote witte bonen als mogelijkheid. Ik vind het een makkelijk, smakelijk gerecht dat ik nog wat wil vervolmaken.

Offline Sam

  • ******
  • 7.090
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11926 Gepost op: 11 april 2016, 11:11:15 »
Gisteren pasta met vegan champignon-cremesaus, uit de oven. Vanavond Shepherd's Pie, met wortels, linzen, paprika en ui.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11927 Gepost op: 11 april 2016, 11:32:06 »
Gisteren 'restjesdag' met oa een diepvriespizza (gekocht voor noodgevallen maar we hadden lang geen 'nood' en hij lag in de weg).

Vandaag boerenkool uit eigen tuin, die heeft gisteren plaatsgemaakt voor nieuwe plantjes en zaden (courgette, peper, rucola, raapsteeltjes, pluksla en spinazie).

Offline Sven

  • *****
  • 3.851
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11928 Gepost op: 11 april 2016, 12:41:50 »
Gisteren 'restjesdag' met oa een diepvriespizza (gekocht voor noodgevallen maar we hadden lang geen 'nood' en hij lag in de weg).

Wanneer ik een pizza koop, haalt'ie de 'noodgevallen' nog niet eens  ;D
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11929 Gepost op: 11 april 2016, 13:04:35 »
Hier haalt ie de vriezer meestal niet. :angel:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.090
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11930 Gepost op: 11 april 2016, 14:05:47 »
Ik ben net als neleH, bij mij komen die diepvriesdingen ook nooit op, vandaar dat ik ze maar niet meer koop. Zelfgemaakte pizza daarentegen (met de knoflook-chili olie zoals in Eelco's recept van vandaag), die heeft niet zo'n lang leven  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11931 Gepost op: 11 april 2016, 19:21:48 »
Pasta met tomatensaus, aubergine en zwartoogbonen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11932 Gepost op: 11 april 2016, 20:24:08 »
Gisteren maakte ik een variatie op de Gentse waterzooi. Dat is een beetje een maaltijdsoep. Maakte zelf een groentebouillon (waarin ik niet de klassieke wijn gebruikte om af te blussen maar blond bier). Daarin prei, aardappelen, selder, wortelen, bloemkool gekookt en afgewerkt met room, peterselie, citroensap, wat sojasaus, vleugje mosterd, nootmuskaat.
Room blijft toch lang flauw smaken en te veel zout willen we vermijden.Toch nog paprikapoeder? Meer mosterd? Pijpajuintjes? Dragon komt ook voor als aangeraden kruid. Wel een gerecht waar niet te veel "oosterse" smaken in mogen. In vegetarische versie dikwijls ook nog met sojareepjes. Maar wat als je die liever niet wil? Ik denk aan grote witte bonen als mogelijkheid. Ik vind het een makkelijk, smakelijk gerecht dat ik nog wat wil vervolmaken.

Ik kreeg laatst in een eetcafe een 'winterzooi' maar die was vond ik te ragout-ig. Een klein beetje citroensap of azijn, kan dat de smaak niet flink oppeppen? Dragon lijkt me ook lekker fris ja.

Hier 'verse' gnocchi (niet zelf gemaakt) aglio olio met ook daslook erdoor. En wat geraspte gruyere erover. Erbij een salade van little gem, roodlof, kappertjes, puntpaprika met een lichte yoghurtdressing. Misschien zo nog een groene appel toe.
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11933 Gepost op: 11 april 2016, 20:45:27 »
Raapsteeltjesstamppot met falafel.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11934 Gepost op: 11 april 2016, 23:22:46 »
(met de knoflook-chili olie zoals in Eelco's recept van vandaag)
Dat is lekker, he! Ik heb twee flesjes, die ik afwisselend vul, zodat ik altijd wat olie op voorraad heb.
http://www.vegatopia.com/vega/koken/ingredienten/13314-olie-met-een-smaakje

Vanavond niet geheel gelukte calzones van restjes pizzadeeg, groente en mozzarella van gisteren. Ze zagen er lelijk uit, maar smaakten prima.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11935 Gepost op: 12 april 2016, 19:44:47 »
Eerst lesgeven, vergaderen in Utrecht, na pasta-spinazie-brie en dan weer naar school voor tafeltjesavond ... Zucht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sven

  • *****
  • 3.851
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11936 Gepost op: 12 april 2016, 20:30:39 »
Vanmiddag: salade met witte bonen en daarbij patatas bravas

Vanavond: gebakken courgette met pasta en kaas

Ik had me voorgenomen om een paar dagen geen snoep meer te eten maar ik heb de intentie opgegeven toen ik voorbij het Europees Parlement wandelde. Maar dat kwam vooral omdat een promoteam van Ben & Jerry's er gratis ijs stond uit te delen. Je kan in zo'n geval niet echt kiezen maar ik kreeg Chocolate Fudge Brownie Ice Cream  :worshippy:
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11937 Gepost op: 12 april 2016, 21:24:55 »
Zuurkoolstamppot met ananasjes en een vivera groenteburger/hamburger. En wat plakjes banaan erbij.

Een vriendin van mij is onlangs van dicht in de buurt naar België verhuisd, maar moest vandaag nog wat dingen hier regelen. Ze had geen zin om door de spits te moeten, dus belde of ze langs kon komen tot na het eten. Ze stond bij de supermarkt, dus kon ze nog een extra zakje zuurkool meenemen.

Ze had tegen het rgelen van de verhuizing opgezien, maar alles wat soepel gegaan en ze is bij met haar nieuwe huisje met haar Belgische vriend. In de zomer maar eens een weekendje Gent doen dus :)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11938 Gepost op: 12 april 2016, 22:50:39 »
Alweer pizza, dit keer buiten, op een terrasje aan het water op Malta. Met eigenlijk veel te veel beleg: paprika, champignons, aubergine, olijven, gedroogde tomaat, rucola - maar het waren wel allemaal écht lekkere groenten, dus ik vond het een prima groentemaaltijd met een plak deeg eronder  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11939 Gepost op: 13 april 2016, 08:51:12 »
Ik had de pizza laten meenemen toen ik zelf ziek in bed lag en 'de man' snel iets moest eten, maar het liep anders.
We hebben hem opgeleukt met blokjes gorgonzola en rucola, best prima te eten.

Gisteren een heerlijke maaltijdsalade en een witte wijn (nour vooruit, 2 witte wijn), in het zonnetje op een terras. Dat was heerlijk!

Vandaag gepureerde linzensoep en 'iets' met falafelballetjes. Nu al zin in.