Vegatopia Forum

Zweden

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter B

Zweden
« Gepost op: 05 november 2001, 12:06:00 »
Voor zij die vakantie houden in Zweden: in Stockholm heb je een aantal aardige vegetarische restaurants. De meeste vind je in de studentenbuurt. Daar zit ook het beste vegetarische restaurant van Stockholm, Chutney, in de Katarina Bangata 17.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2004, 13:46:04 door Sande® »

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Zweden
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2001, 19:19:00 »
Ik ben zelf 1,5 jaar geleden in Stockholm geweest. Daar ben ik nog niet eens op zoek gegaan naar vegetarische restaurants. Ik ben telkens binnengestapt in een gewoon restaurant en gevraagd naar een vegetarisch gerecht.

Hetzelfde geldt voor Finland trouwens. Daar kan je zelfs een vele restaurants veganistisch krijgen. Maar dit komt vooral omdat heel veel mensen een lactose-intolerantie hebben.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Sofie Van Grieken

Zweden
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2002, 06:47:00 »
Quote:

Op 2001-11-05 19:19, schreef Sven:
Ik ben zelf 1,5 jaar geleden in Stockholm geweest. Daar ben ik nog niet eens op zoek gegaan naar vegetarische restaurants. Ik ben telkens binnengestapt in een gewoon restaurant en gevraagd naar een vegetarisch gerecht.

Hetzelfde geldt voor Finland trouwens. Daar kan je zelfs een vele restaurants veganistisch krijgen. Maar dit komt vooral omdat heel veel mensen een lactose-intolerantie hebben.


Ik ben een paar jaar geleden op uitwisseling geweest in Zweden.  De school waar we dat project mee deden, bood elke dag veggie maaltijden aan.  Dikwijls waren die wel niet vegan, maar er was altijd wel de mogelijkheid een slaatje met verse groenten samen te stellen.  Heel lekker trouwens!  Ze zeiden daar dat je bijna overal, in elke school, universiteit, bedrijf, hotel, ezn. vegetarisch kunt eten.

vijfhoogachter

Zweden
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2002, 08:55:00 »
Aanrader in Stockholm: Restaurant Örtagården ('Kruidentuin') aan de Östermalmstorg. Het zit boven een Saluhal, een soort overdekte markthal. De ingang zit naast de ingang van de Saluhal.

momo

zweden
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2003, 16:18:29 »
mijn plan is om deze zomer in m'n eentje door zweden te gaan trekken, iemand hier ervaring mee? en hoe is het uiteraard gesteld met het veg-aanbod in supermarkten (simpel, gasbrander-geschikt voedsel)?

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:zweden
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2003, 21:46:27 »
Ik veronderstel dat de lekkere Zweedse vleesvervangers van het merk Anamna ook wel in Zweden zelf verkrijgbaar zullen zijn?

MissLucia

Re:Zweden
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2003, 17:21:12 »
Mijn ervaring met Zweden is dat het uitermate vriendelijk is tegenover vegetariërs. Met name het in Norrland gelegen stadje Umeå staat bekend als grootste vegetariër cq. veganistenstad van heel Zweden (en laat ik nou juist dáár 3 maanden gewoond hebben...). In iedere supermarkt in Zweden is sojamelk, havermelk en rijstmelk verkrijgbaar, sojabrokken, en wat dan ook niet meer (ik vind het vegetarisch/veganistisch assortiment in Zweden groter dan in Nederland!). Het merk Beneviva (soja) en Oatly (haver) hebben een groot veganistisch assortiment met toetjes, spread voor op broad, melkvarianten, ijs (), etc (Pas echter op voor de kant en klare pannekoekmix van Oatly, daar zit ei in). Ook Alpro is met alles wat in Nederland verkrijgbaar is aanwezig. Verder valt me op dat de zuivelafdeling ook een heel deel 'Mjölkfri' heeft: margarine en halvarine, vloeibare margarine, etc.

In Umeå schijnt gedurende het studieseizoen ook een veganistisch eetcafe te hebben. Wayne's serveert veganistische en veel vegetarische gerechten. In Stockholm kan ik Hermann's Restaurang aanbevelen, een vegetarisch buffet buffet (in Söder, met werkelijk een geweldig uitzicht) of het enige vegetarisch restaurant dat zich bevindt in Gamla Stan: Hermitage, met uitermate vriendelijke bediening, maar geen uitgebreiden kaart (keuze uit twee warme gerechten waarvan 1 veganistisch en een 6-tal salades, waarvan 1 veganistisch). Voor een snelle hap in het centrum van Stockholm raad ik Lava aan (in Kulturhuset), bij T-centralen, waar veganistisch belegde broodjes verkrijgbaar zijn en nog veel meer voor een schappelijke prijs. Verder is internetcafé Zenit (stap uit de metro op Hötorget) een goede optie, met een uitgebreide vegetarische kaart met ook veganistische gerechten.

Zweden kent geen natuurvoedingswinkels zoals wij die kennen, maar het biologisch assortiment in supermarkten is groot. Wees voorzichtig met het brood dat in supermarkten verkrijgbaar is, sommige varianten bevatten melkprodukten (maar het meeste brood is veganistisch).

Verder misschien nog een tip: wanneer je gaat hiken kan je sojamelkpoeder meenemen, waarschijnlijk ook wel in winkels te koop maar ook handig te bestellen op internet (bijvoorbeeld van het merk Better Than Milk).

Dus... veel plezier in Zweden!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Zweden
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2004, 21:26:16 »
Iemand ervaringen of tips in Helsingborg??
Of in het algemeen in het zuiden van Zweden.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Carolien

Re:Zweden
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2004, 12:35:10 »
Hallo iedereen,

binnen 2 maanden vertrek ik voor 3 maanden naar Zweden, Örebro. Weet iemand of er een natuurvoedingswinkel, een vegetarische winkel of een vegetarische restaurant is? Stockholm is nogal ver van Örebro, dat is 200 kilometer rijden. Hopelijk kan iemand mij helpen! Alvast bedankt!

Groetjes,
Carolien

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zweden
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2004, 12:54:55 »
Happycow en dat soort pagina's geven wel veggierestaurants in andere Zweedse steden, maar niet in Örebro (zoals je misschien al gevonden had).

Had je al geprobeerd via http://www.vegetarian.se te zoeken? Daar staat geloof ik ook niets over Örebro, maar misschien kan je daar in contact komen met mensen die meer weten.

Of probeer Millencolin, zij zullen het zeker weten ;)

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Zweden
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2004, 22:28:05 »
Ik heb geen vegetarisch restaurant gezien en ook geen biologische winkels. Ik denk dat veel mensen hun groente uit eigen tuin eten.
De enige supermarkt die nog iets biologisch had was een Zweedse dochter super van de AH. De naam ben ik vergeten. Vleesvervangers zal je niet vinden in de supermarkt.
IK had een aardig voorraadje vega burgers e.d. meegenomen. Daar kwam ik de vakantie aardig mee door.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Zweden
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2004, 22:39:44 »
In Zweden, maar eigenlijk in Scandinavië in het algemeen, moet je wel goed duidelijk maken dat je als vegetariër ook geen vis eet als je ergens gaat eten. Dat is namelijk niet bij iedereen even duidelijk.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2004, 20:31:57 »
Zweden ken ik al vanaf de 60-er jaren. toen al hadden ze in de supermarkten afdelingen met gezondheidsvoedsel, ook vegetarische producten. Die afdelingen heten "hälsakost" soortgelijk aan onze zonnatura, maar uitgebreider. Wil je in restaurants geen vlees eten dan zeg je (in het geval ze geen Engels verstaan, dat komt zelfs nog wel eens voor): jag inte äta kött eller fisk, har ni vegetarisk?. (ik eet geen vlees of vis, heeft u vegetarisch) Je spreekt het uit als: jòòg iente eta sjut eller fisk, hòr nie vejetariesk (klemtoon op laatste lettergreep).
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2005, 13:42:22 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2004, 20:33:30 »
oh ja, de Zweedse AH heet ICA
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari 2005, 13:41:24 »
binnen 2 maanden vertrek ik voor 3 maanden naar Zweden, Örebro. Weet iemand of er een natuurvoedingswinkel, een vegetarische winkel of een vegetarische restaurant is?

Carolien
Ik heb even voor je gezocht via Google. Örebro is dan makkelijk te linken. Ze hebben een toeristensite. veel restaurants te vinden. De centrale site is ook in het Duits en Engels. De links naar restaurants niet. Veel pizzeria's met ook vegetarisch op de lijst Ik kan mij voorstellen dat je ook eens wat anders wilt. Ze hebben dan ook wel kleinere eetcafé-achtig. Ook wel met vegetarisch. Geen typisch alleen vegetarisch restaurant inderdaad. De prijzen zijn echter niet laag. Wellicht is Hälsakost (gezondheidsvoeding)toch beter, in elke goede supermarkt. Vegetarisch eiwit ook te krijgen. Pytt i panna is zo'n gerecht bijvoorbeeld. Lijkt wat op fijn soja, zit al wel een smaakje aan. Ook vegetarische köttbullar (nepvleesballen) in blik is te krijgen op zo'n afdeling. Je kent ze misschien wel van de IKEA, maar dan in vegetarische versie.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2005, 16:10:46 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2005, 13:02:54 »
kreeg  van Zweedse kennisen een adres door:
 I Örebro kan man äta vegetariskt på
Stadsträdgården
Florag 1
Tel 019-13 98 35
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Zweden
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2005, 13:52:56 »
Citaat
I Örebro kan man äta vegetariskt på

betekent: "In Örebro kan men vegetarisch eten in"  ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2005, 14:11:29 »
Lief dat je het even vertaalt. Ik dacht dat het wel duidelijk was. "Pa" (ik krijg in dit venster met alt 134 dat leuke rondje er niet boven) is overigens niet "in" maar "op". "In de stadstuin" zouden wij zeggen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Zweden
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2005, 14:16:02 »
Ik weet het, ik heb het ook niet letterlijk vertaald maar een goede Nederlandse zin er van gemaakt. Ik ben ooit begonnen met Noors te leren, vandaar.

En ik kan wel een å typen hoor. ???

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zweden
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2005, 14:29:37 »
hoe doe je dat?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken