Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.081
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2200 Gepost op: 16 juli 2013, 11:36:34 »
Een gratin of inmaken... dan moet je de harde strengen wel heel goed verwijderen, als de bleekselderij rauw is dan vallen ze nog een beetje weg maar als het zachter wordt dan vallen die harde dingen extra op natuurlijk. Ik kan ze inmaken en dan net als Maartje's diepvriesadvies gewoon in de weckpot laten zitten, staat heel huisvlijtig, ik verspil niets en ik hoef het niet op te eten  :)

Die salade en het in lucifers snijden klinkt wel lekker, met mosterddressing! Zou venkel erbij ook lekker zijn?
Misschien dat ik vanavond ook een stengel opknaag bij de tortillachips met vegan kaassaus.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2201 Gepost op: 16 juli 2013, 12:02:49 »

Die salade en het in lucifers snijden klinkt wel lekker, met mosterddressing! Zou venkel erbij ook lekker zijn?

Ja! En/of sinaasappel maar dat is nu niet zo in het seizoen.

Ja ze moeten voor die andere gerechten niet te vezelig zijn.
,,,,فلافل

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2202 Gepost op: 16 juli 2013, 12:59:49 »
Een stengel bleekselderij haal ik samen met venkel, komkommer, tomaat, kool en wat je verder nog hebt liggen door de mandoline zodat je hele dunne schijfjes hebt. Beetje husselen, olie erover en je hebt een lekker bakje rauwkost :)


Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2204 Gepost op: 16 juli 2013, 14:13:11 »
Bleekselderij in schuitjes snijden en vullen met pindakaas, skordalia (als je voor de yoghurtvariant gaat is een beetje feta wel handig om het iets steviger te maken) of als je van blauwe kaas houdt die vermengen met (kruiden)roomkaas en pecannoten erbij.
Of een waldorfsalade met appel en walnoot. Optioneel ook leuk met druiven en pecans erbij.

Oh Hiziki's link noemt ook al veel dingen. Mocht je currypoeder gaan toevoegen, rooster dat dan heel kort in een zware, droge koekenpan. Houdt een keukenpapiertje in de aanslag, hiermee kun je het poeder snel omvegen, zodat het egaal roostert en goed uit de pan geveegd kan worden. Meer smaak zonder rauwe specerijen is wat mij betreft de moeite toch wel waard.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.081
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2205 Gepost op: 16 juli 2013, 15:06:01 »
Goede tips allemaal, stom dat ik niet op de site zelf had gekeken en dus de hele pagina die Hiziki tipt, niet heb gezien. Ik ga het bijna jammer vinden dat ik niet meer bleekselderij heb :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2206 Gepost op: 16 juli 2013, 19:19:00 »
Door de sap! Als je een Versapers oid hebt.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.547
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2207 Gepost op: 16 juli 2013, 21:13:39 »
Het stond al een beetje vermeld in dat stukjeover bleekselderij, maar op z'n cajun's is erg lekker.
De basis is gelijke delen ui, groene paprika en bleekselderij. Jambalaya (rijst met tomaat) is erg lekker, ook gumbo (gebonden met een soort roux). Kruiden zijn vaak tijm, cayenne, oregano en peper. Leuke combi tussen frans en afrikaans eten :-)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2208 Gepost op: 17 juli 2013, 00:01:42 »
Trouwens, de biobleekselderij, ook wel groenselderij, smaakt hier echt beter dan de supermarktmeuk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2209 Gepost op: 17 juli 2013, 07:55:07 »
Iemand nog een leuk ideetje met prei en shiitakes?

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2210 Gepost op: 17 juli 2013, 09:19:11 »
Op onze facebookpagina kwamen ook nog wat leuke tips met bleekselderij binnen:

- Wokken en met pinda kokos saus eten
- Holtes opvullen met boursin, afsmeren met mes en deppen in fijn gesneden bieslook. In stukjes snijden als borrelhapje te gebruiken. Erg lekker. Kan ook met peterselie of enkel alleen boursinvulling.
- En als je het echt niet meer weet of na alle recepten toch nog over hebt...gewoon in de sapmachine samen met wat appel en ander groente en fruit
- Smoothie van maken maken met komkommer en banaan of vullen met notenpasta.
- vullen met pindakaas of een beetje veggemite
- een lekkere smoothie van banaan, appel, sinaasappel, en een stengeltje bleekselderij....mmmm....en spinazie..
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.774
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2211 Gepost op: 17 juli 2013, 09:20:57 »
Iemand nog een leuk ideetje met prei en shiitakes?

Dit http://www.telegraph.co.uk/topics/christmas/christmas-food-and-drink/9761603/Leeks-cheese-bread.html en dan een shiitake-misosoepje erbij (of gebakken shiitakes).
,,,,فلافل

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2212 Gepost op: 17 juli 2013, 09:50:10 »
Iemand nog een leuk ideetje met prei en shiitakes?
Roerbakken, noodle soepje, of als je tarwegluten hebt deze overheerlijke seitan rollade
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.081
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2213 Gepost op: 18 juli 2013, 16:18:50 »
Wat gaat er nu met de bleekselderij gebeuren? Gisteren een stengel in de ratatouille, was erg lekker. Vanavond jullienne in een salade met venkel en wortel. Van wat er dan nog over is ga ik morgen een gratin maken met de overgebleven cashewnoten-queso (is wel een beetje op z'n cajuns!). De andere tips bewaar ik voor een volgende keer, ik denk dat ik het vaker ga kopen.

* Sam is er door de sap-tips eigenlijk van overtuigd dat om optimaal te kunnen genieten van bleekselderij, er toch echt een Versapers moet komen  :angel:
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2013, 16:20:58 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.081
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2214 Gepost op: 18 juli 2013, 16:22:28 »
Iemand nog een leuk ideetje met prei en shiitakes?
Van reepjes shiitakes een sterke bouillon trekken met een blokje paddenstoelen bouillon en wat vegetarische miso. De prei rauw in ringetjes in een kom doen, hete soep er op schenken. Je hebt alleen niet veel prei nodig voor dit recept dus je zult niet alles op krijgen. Het is wel erg lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2215 Gepost op: 18 juli 2013, 20:41:06 »
De shiitakes zagen er niet meer zo vrolijk uit helaas, maar de prei is nog goed. Dat prei op brood recept staat in veg! natuurlijk, ga ik morgen doen denk ik.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2216 Gepost op: 18 juli 2013, 20:41:53 »
Bewaar dan ook een paar ringetjes voor erboven op, want dat staat zo leuk.
Groetjes, Antje

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2217 Gepost op: 19 juli 2013, 19:18:18 »
Bewaar dan ook een paar ringetjes voor erboven op, want dat staat zo leuk.

Goed idee, het oog wil ook wat! Het was erg lekker.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2218 Gepost op: 26 juli 2013, 14:05:47 »
Ik heb hele lieve baby-aubergines (er gingen er vier in een pond). Wat zal ik daarmee doen? Normaliter snijd ik aubergines altijd in stukken, of ik bedelf ze onder de saus, maar dan zie je dat leuke baby-achtige niet meer...

Erbij komen losse hapjes, ik heb nog een burrataatje dat opmoet, er is lavashbrood, dikke yoghurt en een behoorlijke berg groene kruiden. O, en rode paprika's en kerstomaatjes.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.081
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2219 Gepost op: 26 juli 2013, 14:15:52 »
In de oven? Door midden snijden in de lengte, met olie bestrijken, in de oven grillen tot ze zacht zijn met de snijkant naar boven, niet blakeren. Wat zachte vulling eruit scheppen en vermengen met feta, verse peper en zout, dan terug in de oven en onder de grill laten bruinen. Ik vind dat met kleine aubergines veel lekkerder dan met grote.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light