Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #260 Gepost op: 09 januari 2006, 23:14:14 »
groene bananen kan je inderdaad beter in een gesloten plastic zak stoppen zodat ze sneller rijp worden.

En dat samen met een appel.  Deze geven immers ethyleen af dat het rijpingsproces versnelt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #261 Gepost op: 09 januari 2006, 23:37:56 »
groene bananen kan je inderdaad beter in een gesloten plastic zak stoppen zodat ze sneller rijp worden.

Nee nee, dit zijn speciale bakbananen en die horen zo.
Edit: ook bekend als 'plantain'
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2006, 23:38:45 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #262 Gepost op: 10 januari 2006, 17:16:24 »
Misschien is dit iets Selly? Ik heb laatst een heerlijk thais toetje gegeten, 'bananen in warme kokosmelk' of ook wel: Kluai Buai Chi.

Gebruik hiervoor (voor 1 persoon):
1 kop kokosmelk
1/3 kop water
1 banaan, in ovalen stukken gesneden dus een klein beetje schuin afgesneden.
3 tl. palm suiker (of normale suiker)
Pandan blad (hoeft niet perse)
1/2 tl. zout
1 tl. sesamzaadjes.

Verwarm de kokosmelk en het water in een pannetje, doe de palmsuiker erbij en laat het 1 minuut doorkoken. Voeg het pandan blad er aan toe en de stukjes banaan en laat het 2 minuten doorkoken. Voeg zout naar smaak toe. Wanneer het op smaak is gooi er dan wat sesamzaadjes overheen.

Hopelijk heb je iets aan dit recept. Mijn ervaring is dat palmsuiker een stuk lekkerder is dan gewone suiker maar wel moeilijker te krijgen. Then again, ik denk dat de gemiddelde toko het wel verkoopt.

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2006, 17:17:40 door Ona »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #263 Gepost op: 10 januari 2006, 18:09:37 »
Lijkt me een lekker recept. Palmsuiker heb ik wel (mijn ervaring is dat bruine basterdsuiker een goede vervanger is trouwens). Maar dit is denk ik een recept voor gewone banaan en niet voor groene? Nou ja, die groene ga ik toch niet vlug weer kopen, en gewone wel, dus wellicht maak ik dit toetje wel eens, klinkt lekker.
,,,,فلافل

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #264 Gepost op: 17 januari 2006, 11:44:17 »
Ik heb nog een halve witte kool liggen en wil er eens iets anders mee doen dan bij de rijst eten met satésaus o.i.d.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Dee

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #265 Gepost op: 17 januari 2006, 13:01:06 »
Als je nog andere groenten hebt kan je er een soort salsading van maken. Je kan de blaadjes ook stomen en dan vullen met een gehaktachtige vulling (quorn ofzo met kruiden naar smaak en eventueel een beetje andere groenten).

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #266 Gepost op: 17 januari 2006, 13:07:37 »
Met witte kool kan je heel veel hoor.

Heel fijn gesneden kool mengen met rozijnen en daarover een vinaigrette van olie/azijn/peper/zout en evt wat suiker. Lekker bij opgebakken aardappels.

Fijn snijden, beetgaar koken, in een ovenschaal overbrengen, mengen met rozijnen, overgieten met kerriesaus en nog eventjes in de oven zetten. Serveren met rijst.

Maak een hartige brokkeldeeg en verdeel deze over mini-taartvormpjes. Snij de kool fijn en kook/stoof hem gaar. Vermeng met een bechamelsaus, breng op smaak met peper/zout/nootmuskaat. Er kan zelfs nog een eierdooier onder, maar dat hoeft niet. Doe het mengsel in de taartvormpjes en bak de taartjes in de oven. Serveer met een salade.

Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #267 Gepost op: 17 januari 2006, 18:27:27 »
lekkers vegans met koolraap? tips?
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #268 Gepost op: 17 januari 2006, 18:35:05 »
lekkers vegans met koolraap? tips?

er is een koolraapdraad maar zoveel recepten staan daar niet in. Mijn favo's (met kaassaus en als rosti) vallen dus af. Hmm. In de salade is ook erg lekker: kort koken en dan met een lauwwarme iets zoetige vinaigrette serveren. Wellicht met wat radijs of rettich.
Gekookt met mosterdsaus kan ook. In de lasagna is ook niet verkeerd. Of als ovenschotel met gnochhi, paprika, koolraap dus, wortel en mais en een vegan bechamelsaus.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2006, 18:35:53 door Selly »
,,,,فلافل

anneleen

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #269 Gepost op: 17 januari 2006, 19:01:56 »
iemand een recept voor iets met Soubry roerbak spirelli? ik heb dat hier al even staan maar ik kan niet echt iets roerbak-achtigs bedenken met spirelli  :-\

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #270 Gepost op: 17 januari 2006, 23:52:06 »
iemand een recept voor iets met Soubry roerbak spirelli? ik heb dat hier al even staan maar ik kan niet echt iets roerbak-achtigs bedenken met spirelli  :-\

Open gewoon de site van Soubry. Klik op 'recepten' en kies dan vervolgens 'pasta voor de wok' en 'vegetarisch'. Dat levert al meteen 5 recepten op.

Oeps, 3 recepten... blijkbaar denken ze daar dat garnalen ook groenten zijn ::)
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2006, 23:54:46 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

veertje

wat te maken met...
« Reactie #271 Gepost op: 18 januari 2006, 14:54:03 »
ik heb het volgende in huis:

rode kidneybonen in blik
gedroogde linzen
uien
champignons
tofu
zilvervliesrijst
gedroogde spliterwten

wat kan ik hier van maken?
weet iemand een lekker recept?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat te maken met...
« Reactie #272 Gepost op: 18 januari 2006, 16:16:25 »
Er is al zo'n topic, kijk maar eens hier.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:wat te maken met...
« Reactie #273 Gepost op: 18 januari 2006, 16:54:52 »
ik heb het volgende in huis:
rode kidneybonen in blik
gedroogde linzen
uien
champignons
tofu
zilvervliesrijst
gedroogde spliterwten
wat kan ik hier van maken?
weet iemand een lekker recept?
Maaltijdsoep
Bak de gesneden ui en gehalveerde champignons goudbruin in een paar eetlepels zonnebloemolie. Laat intussen de tofu uitlekken. Maak 2 liter bouillon van blokjes. Doe 2 kopjes rijst bij de gebakken ui/champignons. Laat dit een paar minuten meebakken. Doe de bouillon bij het gebakken mengsel. Doe er dan spliterwten en linzen bij.  Laat dit even aan de kook komen. Bak intussen de in kleine blokjes gesneden en met cayennepeper en zout gekruide tofu in een paar eetlepels olie lekker knapperig. Zet dit warm weg. Als de linzen/erwten zacht zijn, doe je de bonen erbij, met het vocht. Maak de soep verder af met een snufje bonenkruid en peterselie en als je durft met 2 tenen vers geperste knoflook. Serveer de soep in kommen met de knapperige tofustukjes bovenop.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2006, 16:56:08 door Sæna »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #274 Gepost op: 18 januari 2006, 23:18:01 »
Ik heb rond knackebrod van 40 cm doorsnee gekregen! Maar ik weet absoluut niet wat ik er mee moet. Wat kan je daar nu mee?
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #275 Gepost op: 18 januari 2006, 23:20:49 »
en het past dus niet in een trommel dus het moet in 1x op anders wordt het taai.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #276 Gepost op: 18 januari 2006, 23:23:09 »
Zaterdag lunchen met versgemaakte eiersalade en tuinkers. En de volgende dag met kaas erop bij tomatensoep.  :P

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #277 Gepost op: 18 januari 2006, 23:24:27 »
dan moet ik wel 10 man uitnodigen.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #278 Gepost op: 18 januari 2006, 23:28:50 »
Mij uitnodigen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #279 Gepost op: 20 januari 2006, 13:39:45 »
Ik heb rond knackebrod van 40 cm doorsnee gekregen! Maar ik weet absoluut niet wat ik er mee moet. Wat kan je daar nu mee?

Ik denk nu meteen aan van die wagenwielen die in Zweden overal in de supermarkt liggen en mijn ervaring daarmee is dat die dingen zó hard zijn dat ze er helemaal geen last van hebben als je ze in een geopende verpakking bewaart.
This is between me and the vegetable!