Open menu

tomhunt-sTom Hunt gaat in zijn boek Puur natuurlijk koken - Eet volgens de seizoenen en verspil niets aan de slag met 26 ingrediënten. Hij geeft tips en recepten om zoveel mogelijk delen van groenten en fruit te gebruiken.

Kleurrijk

Het boek valt op door de prachtige en kleurrijke fotografie op de kaft en de bijzondere vormgeving; de voor- en achterkant van het boek zijn een dikke hardcover, maar de rug is alleen gebonden, zonder kaft. De kleurrijke fotografie komt samen met kleurrijke illustraties terug in het boek. Jammergenoeg staat niet ieder recept op de foto, want het ziet er allemaal net zo lekker uit als het smaakt.

Restjesverwerking

Het boek is ingedeeld in vier seizoenen. Elk hoofdstuk bevat zes of zeven ingrediënten, voornamelijk groenten, soms fruit. Elk ingrediënt start met een overzicht van de recepten in dat hoofdstuk met uitleg en tips over het ingrediënt. Dan volgen drie eenvoudige, vaak snel te maken basisrecepten ter grootte van een bijgerecht. Vanuit deze recepten kun je drie “wereldgerechten” maken als je wat meer tijd hebt. Bij elk basisrecept staan ook twee tips voor restjesverwerking of ter variatie. Deze lenen zich vaak voor het maken van een snelle maaltijd. Deze opzet is erg leuk en makkelijk en biedt mogelijkheid tot veel variatie. Het is erg prettig dat bij ieder recept aangegeven wordt hoe lang je het kunt bewaren.

Kleurexplosie

Uit zo’n prachtig boek moet natuurlijk gekookt worden. Ik maakte onder andere:

• Pompoen met kikkererwten, boerenkool, granaatappel en tahindressing
  • Falafel met winterrauwkost en yoghurt
  • Broccolisalade met parelgort, radijs, dragon en citroen

tomhunt-gerechten

Vooral de twee laatste gerechten waren ontzettend lekker. Het aantal personen bij de gerechten klopt niet altijd. Zo is het falafelrecept bedoeld voor vier personen maar was het genoeg voor twee normale eters. Wat erg opvalt bij het maken van de recepten is de kleurexplosie op je bord, en dat voegt veel plezier toe aan het opeten van de gerechten. De ingemaakte groenten bij de falafel worden knalroze door het gebruik van biet, en dat ziet er geweldig uit. Grappig is dat je in deze tijd van het jaar de transitie tussen de seizoenen opmerkt: zo waren boerenkool en knolraap niet meer verkrijgbaar, maar knolselderij nog wel. Dus heb ik alternatieven van het seizoen gebruikt, precies zoals Tom het bedoeld heeft.

Inventief tegen verspilling

De recepten zijn zeer inventief: geconfijte bietjes met chocolade, waterkers-tempura en restjes salade om vegetarische burgers of een zoete taart (!) mee te maken. Tom eet ook graag de peul van tuinbonen, het recept hiervoor ontbreekt helaas. De recepten gaan verspilling echt tegen; zo moedigt hij je aan radijsblad te gebruiken en groenten niet te schillen wanneer dat even kan. Nuttige tips, maar Tom noemt ook meermaals dat het goede van groenten en fruit net onder de schil zit - en dat is een fabeltje. Vreemd is wel dat hij het donkere deel van prei – wat prima eetbaar is – op de composthoop gooit. Hij adviseert ook wat je níet kunt eten, zoals rabarberblad. Lenteui grilt hij met wortels en al. Navraag bij Tom via Twitter blijkt dat hij dat vooral doet omdat het er mooi uitziet. Hij is ervan overtuigd dat je de wortels ook kunt eten, maar of het lekker is is een tweede.

Soms geeft hij het advies biologische groenten te kiezen in verband met pesticiden, maar hierin is het boek niet consequent. Zo wordt het bij courgette wel genoemd maar niet bij aardappelen – die in Nederland bekend staan om een hoop gifstoffen op de schil. Misschien is dit een verschil in land omdat het boek van oorsprong Engels is? Het register is vaak een dingetje in boeken, zo ook in deze. Veel gerechten vind je er niet in terug, zoals de tips voor snelle maaltijden.

Wil je graag koken volgens de seizoenen met een hoop smaak, kleur op je bord en ruimte voor eigen invulling? Dan is dit fijne en zeer creatieve boek echt genieten en een welkome aanvulling op je kookboekenverzameling.

Morgen staan de inventieve recepten van Tom Hunt met waterkers op Vegatopia.

Wat zeggen die sterren?

Puur natuurlijk koken - Tom Hunt